Går inte att fånga in i hagen...

H

Horse

Vet ni någon häst som är svårfångad i hagen eller har varit?
Jag vet en, min medryttarhäst Ramadja. Hon sparkade min mamma
idag i hagen. När hon inte vill komma in så sparkas hon och
sen så galopperar hon bara iväg, någon som vet vad det kan bero på?
Hon har varit så ett tag nu. Jag vill inte locka med godis eller
med , för då får hon ju de som belöning typ. Snälla hjälp mig, kom
med förslag, tips m.m.

/Horse

Sv: Går inte att fånga in i hagen...

Det gör hon för att hon vill at över rangen!!! Sådär får hon absolut inte göra:eek: :cool:

Nästa gång ni ska hämta henne i hagen så gör såhär(innan någon blir allvarligt skadad!!): Ta med en lång piska(typ ett longerspö) eller ett långt lep. Och så går du bara fram till henne. Om hon springer iväg/hotar att sparka eller liknanade så "slänger" du repet eller slår med spöet mot henne så att det är du som säger åt henne att springa! Sen jagar du henne och hon ska flytta sig för dig hela tiden och får absolut inte försöka flytta dig(alltså försöka ta över rangen). När hon stannar och vänder sig mot dig och sänker huvudet stannar du också och sänker spöet(handen). Håll hela tiden blicken på henne och om hon springer iväg jagar du henne igen(så att det är du som jagar iväg henne och inte hon som springer ifrån dig). Om hon stannar kvar kan du försiktigt börja gå mot henne(höj inte handen eller ge henne något annat tecken på att du vill att hon ska flytta sig. Om hon står kvar kan du lugnt stryka henne över ´halsen och visa att "vi är kopmpisar nu". Om hon däremot skulle vända och springa iväg jagar du iväg henne igen och gör om hela proceduren igen. Det är hon som ska be att få vara med dig och inte tvärt om!

Men kom ihåg att alltid vara konsekvent med hennes beteende! Alltså om hon t ex blir rädd för en prasslande plastpåse på marken ryter du åt henne och talar om för henne att det är dig hon ska lyssna på och att det är du som bestämmer vad hon får och inte får göra, oavsett om hon är rädd eller lugn. När en häst blir rädd och börjar konstra och putta/trycka sig mot dig gör den det för att den är osäker och för att försöka ta över rangen över dig! Det är alltså jätteviktigt att du är bestämd och verkligen vågar bli arg om inte hästen lyssnar på dig! Om du gör det kommer du att få en trygg och säker häst som har respekt för dig men ändå tyr sig till dig för den känner trygghet i din närhet.

Hon ska också alltid kunna flytta sig åt vilket håll du än ber henne om, i vilka situationer som helst. Därför kan det vara jättebra att om hästen blir rädd för något, backa den eller flytta den åt sidan:bow:

Allt det här handlar liksom om rangen och vem som bestämmer. Och det måste du visa henne för då kommer du att få en trygg vän för livet:love: Det är ju så enkelt och hästen förstår dig med en gång:bow:

Om man tittar på när man släpper ut en ny häst i en flock. Man ser då hur ledaren i flocken(den hästen med högst rang) visar den andra hästen sin plats, eller hur den nya hästen visar sin plats i flocken. Det räcker oftast med hot och att de jagar varandra från t ex höhögarna för att visa vem som har högst rang.

Aja, jag vet att det kanske blev en jätteflummig förklaring, men jag hoppas att det går bra med medryttarhästen och tänk på mina tips iaf;) :p

Lycka till:bow:

Det gör hon för att hon vill at över rangen!!! Sådär får hon absolut inte göra:eek: :cool:

Nästa gång ni ska hämta henne i hagen så gör såhär(innan någon blir allvarligt skadad!!): Ta med en lång piska(typ ett longerspö) eller ett långt lep. Och så går du bara fram till henne. Om hon springer iväg/hotar att sparka eller liknanade så "slänger" du repet eller slår med spöet mot henne så att det är du som säger åt henne att springa! Sen jagar du henne och hon ska flytta sig för dig hela tiden och får absolut inte försöka flytta dig(alltså försöka ta över rangen). När hon stannar och vänder sig mot dig och sänker huvudet stannar du också och sänker spöet(handen). Håll hela tiden blicken på henne och om hon springer iväg jagar du henne igen(så att det är du som jagar iväg henne och inte hon som springer ifrån dig). Om hon stannar kvar kan du försiktigt börja gå mot henne(höj inte handen eller ge henne något annat tecken på att du vill att hon ska flytta sig. Om hon står kvar kan du lugnt stryka henne över ´halsen och visa att "vi är kopmpisar nu". Om hon däremot skulle vända och springa iväg jagar du iväg henne igen och gör om hela proceduren igen. Det är hon som ska be att få vara med dig och inte tvärt om!

Men kom ihåg att alltid vara konsekvent med hennes beteende! Alltså om hon t ex blir rädd för en prasslande plastpåse på marken ryter du åt henne och talar om för henne att det är dig hon ska lyssna på och att det är du som bestämmer vad hon får och inte får göra, oavsett om hon är rädd eller lugn. När en häst blir rädd och börjar konstra och putta/trycka sig mot dig gör den det för att den är osäker och för att försöka ta över rangen över dig! Det är alltså jätteviktigt att du är bestämd och verkligen vågar bli arg om inte hästen lyssnar på dig! Om du gör det kommer du att få en trygg och säker häst som har respekt för dig men ändå tyr sig till dig för den känner trygghet i din närhet.

Hon ska också alltid kunna flytta sig åt vilket håll du än ber henne om, i vilka situationer som helst. Därför kan det vara jättebra att om hästen blir rädd för något, backa den eller flytta den åt sidan:bow:

Allt det här handlar liksom om rangen och vem som bestämmer. Och det måste du visa henne för då kommer du att få en trygg vän för livet:love: Det är ju så enkelt och hästen förstår dig med en gång:bow:

Om man tittar på när man släpper ut en ny häst i en flock. Man ser då hur ledaren i flocken(den hästen med högst rang) visar den andra hästen sin plats, eller hur den nya hästen visar sin plats i flocken. Det räcker oftast med hot och att de jagar varandra från t ex höhögarna för att visa vem som har högst rang.

Aja, jag vet att det kanske blev en jätteflummig förklaring, men jag hoppas att det går bra med medryttarhästen och tänk på mina tips iaf;) :p

Lycka till:bow:
MYCKET snygg beskrivning!!!:bow: :bow:

Ta med en lång piska(typ ett longerspö) eller ett långt lep. Och så går du bara fram till henne. Om hon springer iväg/hotar att sparka eller liknanade så "slänger" du repet eller slår med spöet mot henne så att det är du som säger åt henne att springa! Sen jagar du henne och hon ska flytta sig för dig hela tiden och får absolut inte försöka flytta dig(alltså försöka ta över rangen). När hon stannar och vänder sig mot dig och sänker huvudet stannar du också och sänker spöet(handen). Håll hela tiden blicken på henne och om hon springer iväg jagar du henne igen(så att det är du som jagar iväg henne och inte hon som springer ifrån dig).

Ja! :idea: Superbra ide! :idea: Vi skrämmer och slår och skriker åt en rädd häst! :idea: :devil: :devil:
Då blir hon säkert mycket snällare och kommer inte alls att i fortsättningen vara rädd för att bli anfallen igen :mad: :mad:

Skärp dig! Menar du på allvar att hon ska jaga hästen i hagen med långpisk??? :eek: :eek:

Herregud :(

Jag skulle tro att hästen är rädd och osäker och inte känner sig trygg i erat sällskap.
Ta hjälp av en duktig tränare för att i lugn och ro på ridbanan göra övningar som gör att hästen kan känna förtroende för dig. Det är faktiskt enda sättet att lära din häst att du inte är ett rovdjur som vill äta upp henne.
Att jaga henne i hagen kommer bara att skrämma henne och när hon är rädd går det inte att lära henne något.
Samma om hon blir rädd för något, då är det inte lätt att få kontakt.
Ni behöver träna på hennes förtroende för dig, så att hon, om hon blir rädd, kan stå emot rädslan eftersom hon har dig där.

Det där med dominans är skitsnack, en god ledarhäst brukar inte våld mot sin flock. Han beter sig stabilt, blir inte agr i onödan och han visar att han tar hand om farliga saker.

Vill du ha hjälp att hitta någon duktig som kan hjälpa er kan du väl PMa :idea:

Lycka till med din häst!

Ja! :idea: Superbra ide! : Vi skrämmer och slår och skriker åt en rädd häst! :idea: :devil: :devil:
Då blir hon säkert mycket snällare och kommer inte alls att i fortsättningen vara rädd för att bli anfallen igen :mad: :mad:

Skärp dig! Menar du på allvar att hon ska jaga hästen i hagen med långpisk???

Herregud :(

Ja tror seriöst inte hästen är rädd.
Jag har vart med om det tidigare, det handlar om dominans.
Självklart ska man INTE slå eller skrika eller springa efter i full fart!

Men att visa en långpisk för att driva hästen är inget fel.
Samtidigt kan man såklart göra övningar på ridbana också.

Hästen är inte rädd för att bli anfallen. :rofl:

Jag skulle tro att hästen är rädd och osäker och inte känner sig trygg i erat sällskap.
Ta hjälp av en duktig tränare för att i lugn och ro på ridbanan göra övningar som gör att hästen kan känna förtroende för dig. Det är faktiskt enda sättet att lära din häst att du inte är ett rovdjur som vill äta upp henne.
Att jaga henne i hagen kommer bara att skrämma henne och när hon är rädd går det inte att lära henne något.
Samma om hon blir rädd för något, då är det inte lätt att få kontakt.
Ni behöver träna på hennes förtroende för dig, så att hon, om hon blir rädd, kan stå emot rädslan eftersom hon har dig där.

Det där med dominans är skitsnack, en god ledarhäst brukar inte våld mot sin flock. Han beter sig stabilt, blir inte agr i onödan och han visar att han tar hand om farliga saker.

Vill du ha hjälp att hitta någon duktig som kan hjälpa er kan du väl PMa :idea:

Lycka till med din häst!
Vem sa att hästen var rädd? TS sa "när hon inte vill bli fångad" vilket i alla fall jag tolkade som att det inte är varje gång. Skulle inte tro att hästen helt plötsligt om inget speciellt hänt som orsakat beteendet blivit rädd för sin ägare utan mer om att det är litet egna åsikter som kommer fram. Naturligtvis svårt att säga utan att ha sett situationen men med dominans hade detta inte skett!!!

Vi har en häst som är så i stallet.Honom hjälper det inte att fösa i från sig.Honom har vi gått ut till klappat och gått därifrån flertalet gånger/dag så att han inte alltid nlir fångad så fort någon kliver in i hagen.Detta har funkat på honom.

På min ena häst dock så hjälper det att fösa honom i från sig några få gånger innan han stannar upp och kommer fram.Det blir bättre och bättre och det är bara periodvis han håller på och då mest på våren då han kan vara lite"hingstig"(kastrerad vid 7 års ålder,nu 21 år)

jag tror att man måsta läsa av hästarna var och en med tanke på att dom är olika individer.

En anna häst vi har i stallet slog mot mig i hagen och har varit svår fångad,men honom är jag dock 100%säker på att han försöker ta över rangen då kan är lite dominant.Tyvärr är detta inte min häst och jag kan inte heller då lägga mig i allt för mycket.

Läsa av hästarna och prova olika metoder tror jag är det bästa,och då självklart utan att på något sätt,skrämma,slå eller tillfoga hästarna något obehag.

Lycka till.

Vi har en häst som är så i stallet.Honom hjälper det inte att fösa i från sig.Honom har vi gått ut till klappat och gått därifrån flertalet gånger/dag så att han inte alltid nlir fångad så fort någon kliver in i hagen.Detta har funkat på honom.

På min ena häst dock så hjälper det att fösa honom i från sig några få gånger innan han stannar upp och kommer fram.Det blir bättre och bättre och det är bara periodvis han håller på och då mest på våren då han kan vara lite"hingstig"(kastrerad vid 7 års ålder,nu 21 år)

jag tror att man måsta läsa av hästarna var och en med tanke på att dom är olika individer.

En anna häst vi har i stallet slog mot mig i hagen och har varit svår fångad,men honom är jag dock 100%säker på att han försöker ta över rangen då kan är lite dominant.Tyvärr är detta inte min häst och jag kan inte heller då lägga mig i allt för mycket.

Läsa av hästarna och prova olika metoder tror jag är det bästa,och då självklart utan att på något sätt,skrämma,slå eller tillfoga hästarna något obehag.

Lycka till.
Håller med dig att man självklart måste anpassa situationen efter både häst och händelse men jag anpassar aldrig rangordningen oavsett vad som händer. Om man måste ge hästen någon form av negativ förstärkning i straffsynpunkt så ska det ske på "hästspråk" vilket inte omfattar gap och skrik ed.

Detta är också väldigt bra! Gå ut och klappa ibland. Så de inte alltid hämtas.

Då undrar jag ..Du skriver brukar inte våld i onödan..När är det nödvändigt?Hästar ger sig trotts allt på varnadra i bland..
Och varför är dominans skitsnack?
Har du träffat en riktigt "tuff" häst nån gång?Och kan du i så fall berätta om den?Och hur du löste eventuella "problem"

Jag försvarar inte våld på något vis.Men i bland kan man behöva rädda livhanken oxå.

Senast ändrad:

Hej du, kunde se att det kom olika budskap till dig. jag vill dela med mig av mina erfarenheter till dig använd dig av dem om du vill annars inte.:)
Jag Hade för länge sedan en häst som bara vägrade komma enda sättet att fånga henne var att ta in alla andra hästar, det kan ju vem som helst förstå att det är ohållbart. Jag hade då inte kommit i kontakt med NH så jag gjorde ialla fall så och att rida på dagtid var uteslutet. En vän berättade om NH och jag gick en introduktions kurs och började sedan sätta mina ny funna kunskaper på prov.
Jag började med att sätta upp en avgränsning i hagen så jag fick en mindre yta att jobba på att försöka fånga en häst på fler hektar funkar INTE! Jag tog sedan en dag när jag inte hade något annat inplanerat det skulle få ta så lång tid som det krävdes jag började med att försöka bara gå och ta henne och när hon vände och gick ifrån mig började jag mota henne jag ställde mig i positioner så att jag föste henne mot den avgränsade ytan. När vi väl var där inne så föste jag henne i en cirkel, provade om hon ville komma när hon inte ville fortsatte jag jag böt håll och flyttade henne och jag provade igen om hon var intresserad av mig. Efter ca 2 timmar visade hon att hon började bli intresserad av mig och till slut kunde jag gå fram och ta henne, i det läget gosade vi lite och sedan släppte jag ut henne till de andra hästarna. dagen efter så skulle jag göra samma arbete tänkte jag så jag gick ut och började som dagen innan men när hon vände från mig och jag började följa och mota vänder hon upp mot mig och kommer fram.
det är snart 10 år sedan och nu kommer hon nästan alltid och om hon någon gång inte vill komma följer jag samma mönster och hon kommer direkt.
Jag kan säga att det inte är frågan om att skrämma eller jaga utan ett mycket lugnt och metodiskt arbete.
Men din häst sparkas också, vilket gör det farligt och jag kan bara hålla med dem som rekomenderade långt rep eller pisk, inte att förväxla med att du skall slå henne. Utan när sparken är på väg kan du förstärka din egen position och få bort henne då för du är människa och kan inte vända runt och sparka tillbaka:rofl:
viktigast är att du alltid är lugn och gör rättvisa bedömningar av situationen. En häst får aldrig sparka eller knuffa den som sköter den det blir så farligt. Glöm inte hjälmen:idea: man kan inte ta hant om en häst om man fått skallen insparkad.:crazy:

Lycka till med din häst

Jag hade samma problem, gjorde som flera har beskrivit fast inte med ngn långpiska. Jag bara motade på henne lugnt så att hon sprang runt mig (det var i en liten hage) efter ett tag kunde jag verkligen se att jag fick ta henne, hon visade med hela kroppen att nu var det nog och då kunde jag bara ta henne. Men jag tog inte in henne utan satte bara fast grimskaftet och myste lite med henne. Numera är det faktiskt hon som kommit fram självmant! Man kanske får göra så några gånger, men det lär nog gå bättre och bättre!

Ja tror seriöst inte hästen är rädd.
Jag har vart med om det tidigare, det handlar om dominans.
Självklart ska man INTE slå eller skrika eller springa efter i full fart!

Men att visa en långpisk för att driva hästen är inget fel.
Samtidigt kan man såklart göra övningar på ridbana också.

Hästen är inte rädd för att bli anfallen. :rofl:

Precis:bow: Jag menade ju inte att man ska springa runt och slå hästen med en longerpisk eller att du ska springa runt och gapa åt den. Men med en longerpisk blir det lättare att driva fram hästen och om den skulle gå till anfall, mota bort den.

men nu måste jag gå, kan förklara mer sen;) Har bråttom, hej då:bow:

idag i hagen. När hon inte vill komma in så sparkas hon och
sen så galopperar hon bara iväg, någon som vet vad det kan bero på?
Hon har varit så ett tag nu. Jag vill inte locka med godis eller
med , för då får hon ju de som belöning typ. Snälla hjälp mig, kom
med förslag, tips m.m.

/Horse

Men om detta är en medryttarhäst så finns det en ägare? Vad säger ägaren?

Och jag undrar också - menade hon att sparka din mamma? Backar hon emot och riktigt hotar, eller är det bara att hon slänger sig runt och busbockar precis när hon börjar gallopera? Skillnaden är viktig, för att ena beteendet är elakt och det andra är bara vårdslöst.

Själv har jag inga skrupler alls om att muta, jag tycker att man får ta detta med "hästen ska göra ALLT jag säger" med en nypa salt, "lagom är bäst". Klart att om man kommer till hagen där hästskrället myser med kompisarna och den förstår att den ska ut ensam och jobba så vill den inte komma, skulle du vilja det? :crazy:

Iaf så har jag för vana att alltid dyka upp i hagen med en IKEA kasse - det började jag med mest för att en häst av mina 2 tycker illa om att lämnas ensam kvar och jag ville distrahera den med en hötuss och en morot så att det inte blev tjafs vid grinden. Utvecklades till att den som blir kvar, oavsett vem, får hötuss + morot och den som ska komma får ta sig en munsbit innan vi går ut, och det bär jag alltså i en stor IKEA kasse.... finns inte en häst i Sverige som inte vet vad "blå IKEA kasse" betyder :rofl: så dom kommer galloperande.
(Förstår att detta kankse inte funkar så bra med en hage där det finns många hästar.)

Men som sagt: vad går beteendet ut på? Är det bralligt eller riktigt hotfullt?

Jag gillar inte riktigt det där med mutor..I allafall inte om det gäller en riktigt ranghög häst.Då är risken ganska stor att den bara vill ta av en det ätbara och det kan bli riktigt farligt.

Ja det är helt rätt gjör som hon beskriver:) jaga bort henne från dig i början när hon kommer och ska hota er och visa att det är du som bestämmer här. Tillslut när du ser att hon inte vill springa mer vänd henne ryggen och gå långsamt i från henne vill hon inte följa dig jaga undan henne ett par ggr till tills hon gjer sig och kommer. Den här metoden fungerar mkt bra på ranghöga hästar som vill ta kommandot.

Man måste bjuda in hästen emellanåt. annars är man ett monster o varför ska den gå fram till ett sånt:eek:

Hästen måste lita på att man är snäll när den är dito.

Långpisk i hagen:mad: har aldrig hört på maken.

Man måste bjuda in hästen emellanåt. annars är man ett monster o varför ska den gå fram till ett sånt:eek:

Hästen måste lita på att man är snäll när den är dito.

Långpisk i hagen:mad: har aldrig hört på maken.

Okey, släng bort långpisken för den använder inte jag heller utan ta ett mkt krafftigt och långt grimmskafft som du kan slänga mot hästen så att den flyttar sig från dig. Och klart att när hästen kommer visar du att ni är kompisar i gen när den gjör som du vill, KOMMER till matte.

idag i hagen.

/Horse

Ett annat alternativ är ju att fundera på om hon har god orsak att inte vilja fångas in. har ni kul och varierad träning med henne, på ett positivt sätt, eller är det samma sak varje dag? Verkar hon ha ont någonstans vid ridning? Vad händer efter att ni har fångat in henne? Är hon lydig vid markhantering?

Att fångas in i hagen måste vara knutet till något positivt. Hästen ska vilja komma till dig.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar