Går i "Köpa häst"-Tankar...Långt

S

Summerbreeze

Jag har nu på riktigt börjat fundera på att köpa häst efter att ha varit hästfrälst hela mitt liv och har ridit i 12 år, varav 9 år privat. Gått naturbruk med inrikting djurvård och då haft MKT häst praktik med goda omdömen!

Känner nu att när jag har fast jobb, föräldrar och sambo som kan hjälpa till, att jag har råd till detta.

Är medryttare och har tidigare varit fodervärd tillsammans med en annan. Men känner nu att jag vill ha en egen häst, där jag får bestämma och utvecklas med min häst. För just nu känns det som om jag inte kan utöva min hobby till fullo. Så fort jag börjar träna för tränare och utveckla så får jag inte träna mer för ägaren då hon vill börja med det eller så ngt annat som hindrar. Jag är väldigt nogrann och står för tvätt och de stora biten av skötsel med hästen, box och utrusting m.m...

Men nu kommer de till de praktisk problemen...

Va ska hästen stå?
Va ska jag ha för typ av häst, ålder kön, prisklass (va kan man räkna med att få för häst för pengarna, utbildning och ålder)m.m?
Ska jag satsa på att vara fodervärd ensam och finna en häst som jag ev kan köpa efter fodervärdstiden?

Finns de någon bra guide i denna djungel?
Ska man leta privat. import eller i försäljingstall?
Va har ni för erfarenheter av detta?

Tacksamm för all hjälp jag kan få!

Sv: Går i "Köpa häst"-Tankar...Långt

Egentligen så är det du som ska svara själv på de flesta av dina frågor, för svaren beror på dina egna förutsättningar och önskemål.

Men det första är att du verkligen tänker efter vad du vill med hästen. Träna förstår jag att du vill och utvecklas i din ridning. Men till vilken nivå vill du och i vilken/vilka grenar. Svaren på detta kommer ju att ge vad för häst du ska ha och vilken utbildningsnivå och kapacitet du ska leta efter på den. Vill du t ex med tiden ägna dig år avel då är ju en valack ett dåligt alternativ. Men om det inte finns med i din värld av hästägande så är kanske en valack det mest optimala som ren ridhäst.
Sedan är det ju du och din ekonomi som får bestämma hur mycket du kan lägga på inköp av häst för att ändå ha råd med utrustning och "underhåll" för hästen.

Generellt sett så är det rent juridiskt bättre för dig att köpa hästen av en näringsidkare än av en privatperson. Men som med allting annat man kan tjäna pengar på så finns det oseriösa människor på bägge sidor, både som yrkesfolk och privatpersoner. Så det kan vara svårt att verkligen hitta seriösa säljare på bägge sidor. Men om du hittar rätt så är näringidkaren bättre för dig att handla av.

När det gäller importerade hästar ska man antingen själv vara väldigt kunnig eller ha tillgång till någon som är det när man ska bedöma om det är något att ha eller ej. Det finns bra importer men det finns också väldigt många väldigt dåliga. Så när det gäller importhästar hörs priset och hästen för bra för att vara sant så är det troligen också det.

Tack för tipset... Kanske ska vända mig till bekanta som brukar köpa in hästar till ridskolan...?

Finns de någon "mall" på internet med vad man ska titta på i samband med hästköp eller någon seriös kan du rekomendera någon seriös hästhandlare?

Håller med Masse, tänkt ut vad du vill med hästen, och också hur är du som ryttare, vad har du för "profil"? Skriv ner det i ett dokument och ha det till hands när du börjar ta kontakt om hästar du gillar. Något som sammanfattar dig och vad du är ute efter.

Tänk också ut din budget, med lite marginal för ev. transport, veterinärbesiktning osv.

Du kan leta överallt på annonssajterna, det kommer nya hästar varje dag.

Sen är boken "Köpa häst" bra, den kan köpas lite överallt och den kanske finns på ditt bibblis? Har också sett att någon av försäkringsbolagen, om det är Agria eller Folksam, har "vad du ska tänka på när du köper häst" sidor på sin sajt.

Lycka till :bump:

Tack för tipset... eller någon seriös kan du rekomendera någon seriös hästhandlare?

Jag vet ett par som jag utanvidare skulle köpa häst av. Men det är fortfarande så att du måste själv komma fram till vad det är för typ av häst du ska leta efter. Ofta olika säljare för olika typer och prisklasser. Plus att det kan bero på var i landet du finns. Bor du i Norrland är det kanske överkurs att åka till Skåne om det inte är en mycket speciell häst du letar efter.

Jag bor i Göteborg...

Tack för bok tipset!

Ska väl som smått börja leta återkommer när jag hittat ngt intressant:idea:

När du vet vad du vill ha så kan du PM ska jag se om jag kanske kan hjälpa dig, hitta rätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 987
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama