Går i föltankar...

P

Pacific ocean

Hej!
Som rubriken lyder så går jag i föl/unghästtankar. Jag har haft hästar i mitt liv i drygt 13 år och däribland haft egna hästar, dock
aldrig några föl eller unghästar och är därför osäker på om jag tar mig vatten över huvudet.

Jag vill vara med från början och forma min egna häst samtidigt som jag tror att det hade varit en enorm erfarenhet/upplevelse, men hur krävande är det? Vad är allra viktigast att tänka på innan man skaffar sig ett föl?

Har du haft föl så får du mer än gärna dela med dig av dina egna erfarenheter och komma med råd. Det tas med glädje emot! :p

mvh A

Sv: Går i föltankar...

Hej
Jag vet precis hur du känner dig. Jag har efter 20 år i hästvärlden o tre år med en egen häst skaffat en liten krabat som är född -07. Det ska bli spännande att följa honom o forma honom. Än så länge går det jättebrao vi får beröm av andra hästkunniga omkring oss. Jag tror att man ska våga om man känner att man har så pass självkriik att man kan be om hjälp när det behövs.
Lycka till o hoppas du vågar.
Kram
C

Gud vad kul! :laugh:
Jag hoppas verkligen att jag kommer att ta det stora steget jag med, men är faktiskt lite osäker. Tänk om jag gör helt fel och utsätter ett stackars litet föl för en massa tjaffs :crazy:
Hur svårt är det egentligen att hantera föl?

Jag går lite i samma tankar som dig.
Funderar hit och dit om man kanske skulle ta föl på stoet (m. fin stam!) innan hon blir för gammal.

Följer tråden!

M-oaa

Först och främst, se till att du har kunniga och fölvana människor omkring dig som du kan få hjälp av och som kan fungera som bollplank. Ska du föda upp fölet själv så se till att det kommer att få gå i flock med andra fölston och inte blir ensammen, lika viktigt är det om du planerar att köpa ett föl att du ser till att det får tillgång till jämnåriga. Tillgång till bra veterinär och hovslagare är även det viktigt och att du har en plan för vad som ska hända efter avskiljning.

Jag har vid 4 fölningar har mina hästar ihyrda på stuterier där jag haft ovärderlig hjälp och stöd av ägarna ifall det värsta skulle hända + att jag med gott samvete kunnat låta dem gå kvar med de andra fölen och stona tills det varit dags att flytta dem. Efter avvänjning har de gått på lösdrift där de hanterats och fått fostra varandra.

Min 5-åring började tömköras när hon var 1, kördes in när hon var 2 och reds in när hon var 3. Idag är hon en trygg och social häst som är välhanterad, fungerar bra med andra hästar och är problemfri att transportera och komma med till nya platser.

Har betäckt mitt sto och jag hade (har) precis samma tankar som dig...
Nu är ju första steget taget för min del så jag är väl redan inne i karusellen...;)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Miingla
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix