Går föl så?

mariajonsson

Trådstartare
Jag köpte ett dräktigt sto för två månader sedan. Stoet är hälften islänning och hälften shettis. (Och jag har noll erfarenhet av islänningar)

Hon fick i veckan ett föl med islänningspappa. Fölet är alltså 75% islänning.
Söt, pigg och glad. Allt väl så långt, men fölet går som en kamel!

Nu är hon tre dagar gammal och jag ser att skritten kommer mer och mer, men hon älskar sin passgång i skrittempo.
Är det som det ska vara eller har jag fått en egen kamel?

Sv: Går föl så?

Hahahaha!!! Sööööt! :love:

Jodå, det där är vanligt på islandsföl och även varmblodstravarföl, tölt eller passgång. Det brukar "gå över" men vissa islänningar fortsätter att föredra tölt. Blir nog en liten "mini-islänning" det där. :laugh:

Många islandsföl skrittar i passtakt och eftersom det är så mycket islandshäst i detta fölet så är det nog inte så konstigt:idea:.
Kan tänka mig att min pålla gjorde det när hon var liten (fem-gångare med en väldig massa grisepass om hon inte rids ordentligt).

Du har fått en kamel, man får beklaga:(

Nejdå, oroa dig inte såhär tidigt, många hästar har, som andra skrivit, passtakt när de skrittar, har sett några hbl som varit mer mot pass i skritten oxå.
Ta det som det kommer.

Helt ot. men vad för islänning är pappa?
Jag trodde att islänningar bara betäckte renrasiga ston?!

Hoppades ju på att kunna betäcka min korsning med en islandshingst någon gång och nu tänds hoppet på nytt:angel:

Jättesöt fölis:love:

Jag köpte ett dräktigt sto för två månader sedan. Stoet är hälften islänning och hälften shettis. (Och jag har noll erfarenhet av islänningar)

Hon fick i veckan ett föl med islänningspappa. Fölet är alltså 75% islänning.
Söt, pigg och glad. Allt väl så långt, men fölet går som en kamel!

Nu är hon tre dagar gammal och jag ser att skritten kommer mer och mer, men hon älskar sin passgång i skrittempo.
Är det som det ska vara eller har jag fått en egen kamel?

Ha ha,. ja fan du kommer inte veta vad du får för gångarter, du får se själv. Skyll dig själv när du blandat så....:):D

Min häst går ofta passgång i hagen (och när han rids om han sj får bestämma) då har han mkt stark pass i generna så det beror ju på det, han passade jättemkt som föl, det är helt normalt ;)

Brukar säga att han är en korsning av häst, kamel & åsna :rofl:

Är också nyfiken på pappan :)

*svar till alla*
Tack för era lugnande svar.:D
Då jag aldrig har haft islandsblod i nån häst så förstå hur förundrad jag blev.:rofl:

För att förtydliga hur fölet kom till, så köpte jag hennne dräktig från en kvinna som har en egen hingst(icke godkänd förmodar jag)
Hingsten heter Iringur fra Bakholm om det gör er klokare.:idea:

Maria

Jag letade lite på internet- Iringur är en svartskäck född 2002 i Danmark. Han är efter Sokki frá Sólheimum.

Han bor i Sverige hos "Hägnens Islandshästar", vart det där du köpte ditt sto kanske?
Försökte tyda vad som stod på hemsidan, funderade på om han kanske bara är exteriörbedömd? Det stod nämligen att "Iringur är en trevlig hingst med bra temperament, som ger mycket fina föl (14 st till 2007)."
Har han kanske haft begränsat betäckningstillstånd från Danmark, eller är han totalbedömd? Eller kanske helt enkelt inte godkänd? Jag blir förvirrad :p
Han har iaf inte hingstlicens i Sverige för 2008, enligt SIF.

Söt liten fölunge, den kommer säkert bli en kanontrevlig liten "nästan-islandshäst" sen :)

Jo, du har så rätt. Jag köpte henne från "Hägnens islandshästar".
Pomperipossa, som är mamman till denna lilla ljuvilga varelse:love: har enligt säljaren alltid fått stora föl. Hon är själv bara 114 i manken.
Pappa Iringur är, om jag kommer i håg rätt, runt 135 hög.

Pomeripossas hingstföl från i fjol, med samma hingst, är lila stor som det renrasiga islandsfölet med samma pappa.

Kan ju tala om att lilla hästen har med tanke på mammas häxnamn, fått namnet Hia-Hia (häxan i Bamse för dom som inte vet):D

maria

Senast ändrad:

Jag har en valack som är 50% islänning, 25% welsh och 25% russ. Hans mamma som är en korsning är ca 115 cm eller så, han själv är nu fem år och närmar sig nog 137 cm eller så, växer ännu.
Han har väldigt stark trav men har visat tölt i hagen, så det ska nog ta sig.
Men tänk på att din lilla har fler gångarter när den ska ridas in, det är så trist om det bara blir några halvtaskiga gångarter pga att den kanske har mycket pass. Ett tips kan vara att ta hjälp av en islandstränare :idea:

Grattis till en riktig sötnos, strunta i folk som tycker det är dåligt med korsningar. Man riskerar såklart alltid att det blir lite mindre bra vid en korsning, men det är inte alltid de renrasiga blir bra heller.

Bild på min korsning
skuggabaldur

Problemet med dessa korsningar är att de är så små att vuxna inte kan rida på dem.
Samtidigt som de kan helt sakna rena gångarter på alldeles normalt Islandshäst-vis.
Barn har sällan förmågan att rätta upp gångarter på en Islandshäst.

Renrasiga Russ är en bättre barnhäst då den är enklare att rida och dessutom har en plats på Ponnytravet.
Jag förstår ärligt talat inte denna typ av häst-produktion.
Även om jag rent principiellt inte är motståndare till korsningsavel.

Helt ot. men vad för islänning är pappa?
Jag trodde att islänningar bara betäckte renrasiga ston?!

Hoppades ju på att kunna betäcka min korsning med en islandshingst någon gång och nu tänds hoppet på nytt:angel:

Jättesöt fölis:love:

Såvitt jag vet kan en islandshingst som betäcker annat än renrasiga islandsston bli av med sitt betäckningstillstånd. Korsningar blir väl därför oftast till med icke godkänd pappa.

Såvitt jag vet kan en islandshingst som betäcker annat än renrasiga islandsston bli av med sitt betäckningstillstånd. Korsningar blir väl därför oftast till med icke godkänd pappa.

Jo det är det jag har hört.

Därför funderade jag lite i dessa banor, jag har inte fått något svar än på mailet, kanske betäcker hon bara sina egna ston med den hingsten?!

Varför jag vill ha en islandshingst är för att min har så mycket islänning i sig och jag tror att just med islandshingst skulle det kunna bli en mycket trevlig individ.

Det är inte alls så att jag funderar på att betäcka nu utan detta skulle bli om några år när jag har lärt känna henne mer och hon är riktigt inriden och jag vet vad hon går för (hon blev inriden i sommras) pga olika omständigheter har jag bara kunnat rida henne några månader sammanlagt sedan jag köpte henne i vintras.

Det finns vuxna som är små nog att rida 137 cm ponny, och mindre.

I den storleken så är det ju okej.
Men det finns ju renrasiga Isladshästar för sådana behov.

Jag tänkte på de små på runt 125cm och under.
En grisepassare på 120cm - vad gör man med den som man inte gör bättre med ett russ?

Men vad är det som du vill uppnå med den kombinationen som du inte kan hitta på en renrasig häst?

Det finns massor av renrasiga och fina ponnyer som är välutbildade och ändå inte hittar bra hem.
Vad skall dessa korsningar göra på marknaden?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka