Går ej ned i vikt trots bantningsfoder!?

Sv: Går ej ned i vikt trots bantningsfoder!?

Men du, fortfarande, 13 kcal eller ej. Din hund får ju i sig för mycket? Ge BARA det bantningsfoder vet rekommenderade ett tag, BARA det, vad har du att förlora? (så till vida hunden är frisk då) Och som sagt, över 2 kg på en liten hund är MYCKET. :) Även om det är blötmat så funkar det (Jag har haft med kattmat som belöning :crazy: )

Jag håller med YorkWann.

Friska hundar som inte går ner i vikt/går upp i vikt får i sej mer energi än de gör av med, punkt!

I dina skor hade jag bytt till RC Satiety Support - som jag tycker är ett bättre bantarfoder - och sedan inte lagt till en enda smula av något annat. Om hunden inte vill ha maten så är det ju bara bra! Tjocka hundar är inte kända för att kunna stå emot mat särling länge ;)
Utöver det så hade jag ökat den fysiska aktiviteten med MINST 30 min/dag - helst med 15 simmning till en början + 15 min intervallträning.

En liten JR-terrier kan du lätt simma i en sjö/havet genom att ta på hunden en sele och själv vada ut och gå längs stranden där hunden inte bottnar och låta den simma önskad tid. Även vanliga barnpooler kan fungera hjälpligt för ändamålet!

/Swat

Som jag skrev i början av tråden så har vi motionssimmat varannan dag nu i sommar.
Få se hur jag ska kunna få till tiden så vi hinner med ännu mer rörelse på dagen.

Fick besked av veterinären nu och hans prover va fina, tur!:laugh:
Så problemet ligger inte på nån sjukdom!

Skulle prova att byta till ett annat foder, ska dit imon och vi ska diskutera hur vi ska gå vidare. Kanske kan köpa en påse med torrisar av samma foder och ge en del av dagsransonen som godis utav detta vid träning.

Bara att kämpa vidare. Veterinären trodde oxå att det kunde va så att han har fått mer muskler när han rör sig så mycket (blivit kraftigare om lår och rumpa - är nog simmningen), därav så har ej vikten miskat så mycket men fettet har minskat. Men vi få se...vi fortsätter och kämpa, han ska ej va någon liteen tjockis inte bra för honom.

Min får ganska mycket godis men då lägger jag också maten under rekommenderad mängd. Som för en själv :p

Den lilla JRTn hemma äter låååååångsamt när han får torrfoder.

En kula, sen går han iväg, kanske en kula till efter 20min osv = han äter men det går inte fort.

Nu fungerar inte det med alla katter (för de äter upp hans mat och så blir de feta), det var bla därför jag började med färskfoder, det säger bara SLURP! :d

gillar också Satiety Support bättre :)

Jag hade också bytt till Satiety support.
Sen är det så att när man räknar på dagsgiva så räknar man på en idealhund. Hundar är precis som vi människor olika. De har olika ämnesomsättning. En del går ner för fort på rekommenderad giva och andra går upp i vikt. När nu tyoideaproverna var normala så är det bara att gilla läget och konstatera att din hund får för mycket mat för att gå ner i vikt.

Om jag var du hade jag bytt till Satiety och minskat dagsransonen.

//Jeps, omsorgssköterska inom foder på klinik.

Har oxå gjort så att jag reducerat maten ytterligare när han får träningsgodis.

Min äter inte ens sina torrisar i skålen brar nosar och fnyser, sen går han och river på skpåsluckor och allt vad han kommer åt gnäller och gnyr!

Men färskfoder (blötmat) så brukar det slinka ned ganksa fort, om han gillar smaken. Tror att småraser är mer kräsna än större...kanske har fel uppfattning, finns kaske stora som oxå är kräsna i maten.;)

Hoppas jag hittar ett foder som han äter och som han går ned i vikt på. (så får mitt möblemang leva lite till)

Vad är det för skillnad på Obesity och Satiety?
Men Satiety finns väl bara som torrfoder?? Blir nog svårt att få honom att äta detta.

Mina borderterriers har aldrig haft något bekymmer med att äta torrfoder, men sen har de aldrig fått något alternativ till det heller.
Det hänger inte ihop med storleken.

Min erfarenhet från mitt jobb är att det av någon underlig anledning oftast är de fetaste hundarna som upplevs som de kräsnaste (av djurägarna). "Han äter ingenting" får jag höra ofta av ägare till hundar som är gravt överviktiga. Kan nog bara konstatera att något äter de även om de inte äter sitt foder, annars hade de inte rullat fram.

//Jeps

Blir nog svårt att få honom att äta detta.

Men du, OCH?? Din hund behöver ner i vikt! Det gör inget om han inte äter i början, din hund är konstaterat frisk, han kommer äta till slut om du slutar ge honom NÅTT annat! :) Skit i att han gnyr och gnäller, han är ju van att få det han tycker är godare, klart han gör så då, han är ju inte korkad (terrier är sällan det ;) )

Jeps; exakt.

Jag kan säga att när min lilla låg inne och var tvungen att äta mindre/gå ner i vikt eftersom hon inte fick/kunde röra på sig blev hon både mätt och gick ner i vikt på Sateityn. :) (Som hon inte åt i början... )

Vilken sort VoH ger du?
Om det är av de normala vuxenfodren, så prova istället Valp.
Ge max 200 g/dag, och dryga ut med finmixade råa grönsaker. Ex sallad, gurka, vitkål och ev lite morot.

Många bantarfoder innehåller mycket kolhydrater, så det är inte ovanligt att hunden reagerar som din.

Jag är imponerad av att du lägger så mycket tid hos vet på grund av viktproblem. Det måste du väl bekosta själv? Inte kan väl försäkringsbolaget ta det?

När jag har tyckt att mina hundar börjar bli "runda" minskar jag på fodergivan bara. Hungriga är de alltid, hur mycket mat de än får;)

Men du, OCH?? Din hund behöver ner i vikt! Det gör inget om han inte äter i början, din hund är konstaterat frisk, han kommer äta till slut om du slutar ge honom NÅTT annat! :) Skit i att han gnyr och gnäller, han är ju van att få det han tycker är godare, klart han gör så då, han är ju inte korkad (terrier är sällan det ;) )

Min 35 kgs matfixerade jycke får nästan 150 gram mindre färskfoder än min andra ganska jämnåriga av samma ras (hon väger väl iofs 33 kg), och hon är konstant hungrig. Det rör mig inte i ryggen, hon får det hon ska ha och sen låser jag skafferi och dyl så att hon inte kan stjäla, hon får inte vara i köket om hon inte äter.

Förr när hon stal mer mat och jag ställde ut och tränade henne mer kunde jag svälta henne flera dagar om hon hade stulit mat inför utställning. Så släpp det med att han ska ha mat han tycker om, han äter när han är hungrig.

Nu har jag pannan i djupa veck, har tagit hjälp av veterinär för att få ned min överviktiga hund till sin idealvikt. Har ätit bantningsfoder RC Obesity nu i 2 månader och va på återbesök hos vet i går och han har bara gått ned 3-4 hg.
(När vi började låg han på 12,5 kg -han gick ned till 12,1 kg på 1 månad och nu hade han nästan gått upp 1 hg igen.) Men jag upplever honom som lite tajtare i kroppen (minskat lite om bröstkorgen).

Har skrivit ett par trådar tidigare om tips och råd, men jag gav upp att försöka få ned honom i vikt själv och tog hjälp av vet.

Han är en Jrt (idealvikt 9-10 kg), ca 39 i mankhöjd, en aktivhund som håller igång mycket och springer mycket lös, leker med andra hundar och tränar.

Veterinären blev konfunderad och förstod inte varför han ej går ned, med tanke på diet och hur mycket han rör sig. Han skulle ha gått ned mer!
Nu tog de sköldkörtelprov på honom, får besked om det på torsdag.

Någon mer som varit ute för detta? Att inte bantningsfodret fungerar?:confused:
Tips, råd och peppning.....uppskattas!:bow:

Har du kolla sköldkörteln?

svar till alla:

Han fick VoH nr 33, det gick han upp utav trots att han bara fick 100 gr. Verkar som det är fett som han reagerar på o går upp i vikt. Så att ge honom VoH utav en annan sort just nu vågar jag inte.

Jo, jag får bekosta det själv. Men han har HD båda höfterna så jag måste få ned honom vikt.

Min går ej o stjäl mat som tur är!

Fick svar så sköldkörtlen i fredags o det va inget fel på den. Han är frisk! Förutom att han är lite tjock.

Kom överens med veterinären att han skulle äta bravo light igen. Väga om 3 veckor o se om det går åt rätt håll. Han började gå ned på denna mat sist, men det stannade av när jag bytte till bantar fodret.

svar till alla:

Verkar som det är fett som han reagerar på o går upp i vikt. Så att ge honom

Man går upp i vikt av att man får för mycket energi = kalorier eller joule, i förhållande till vad man gör av med. Om sedan överskottet kommer från fett, protein eller kolhydrater spelar ingen roll.

För att gå ner i vikt måste man antingen öka motionen så att man gör av med mer energi eller minska på energiintaget. Det gäller för oss såväl som för djur. (Sen kan det vara lättare sagt än gjort men det är en annan sak)

Ja, du har rätt angående att han ahr fått i sig mer än vad han gör av med därför har han blivit överviktig!

Men det konstiga är att han går(gick - få se om det funkar denna gång) ned utav 150 gr Bravo light/dag och upp tav 100 gr VoH/dag.
(Bravo 277,5 kcal och VoH 225 kcal)
Måste ju vara något mer som spelar in, det som jag ser skiljer sig är att VoH inte innehåller kolhydrater men har mycket högra fetthalt.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 501
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Nu måste jag bara få skriva av mig...allt känns bara jobbigt just nu. (Jack russel (kastrat sen slutet jan) - snart 1 år gammal -...
2
Svar
22
· Visningar
3 014
Senast: mian
·
Övr. Hund Min blandras tik (labrador/hamilton stövare) har lite problem med sina höfter. Hon är 7½ år nu och hon är tyvärr överviktig och bör gå...
Svar
1
· Visningar
1 388
Senast: _moa_
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka