Går ej ned i vikt trots bantningsfoder!?

Sv: Går ej ned i vikt trots bantningsfoder!?

Japp, speciellt näring i form av kolhydrater eftersom hundens tarmsystem inte är gjort för det.
Visst kan de få i sig för mycket fett på en kolhydrat fri kost, men hitintills har jag aldrig stött på en överviktig hund som utfodras med BARF/Pray metoden.

Det var inte BARF vi diskuterade, det var kolhydrater. Uppenbarligen så blev TS hund tjock på VoH trots kolhydratfritt så nu har du ju bevis för att det går och att kolhydrater inte är den nödvändiga boven.

Jag känner hundar som är tjocka på kolhydratsrikt foder- hittills har det enbart berott på en överutfodring och för lite motion. De hundar som motioneras rätt och får rätt fodermängd anpassat för deras metabolism har varit i bra form. Jag har aldrig träffat en hund som fått massor med motion + en bra fodermängd som samtidigt varit tjocka. Då har de inte varit helt friska.

Senast ändrad:

Jag känner hundar som är tjocka på kolhydratsrikt foder- hittills har det enbart berott på en överutfodring och för lite motion. De hundar som motioneras rätt och får rätt fodermängd anpassat för deras metabolism har varit i bra form. Jag har aldrig träffat en hund som fått massor med motion + en bra fodermängd som samtidigt varit tjocka. Då har de inte varit helt friska.
Då kasnke min blir den första hunden då! ;)

Har ju ej fått besked om hans fetma beror på någonsjukdom än, få se vad domen säger imorgon.

Men jag kan ju inte se att jag överutfodrar honom, han får ju långt under rekommenderat - har provat light och bantarfoder. Finns ju inte mycket mindre energirik mat att få tag på.:(
Han får massor av motion - långrunda på morgon, två rastningar på dagen, stallet på em/kväll , långpromenad+bus+oftast lös i skog med andra hundar så han får spronga ordentligt. Vi tränar regelbundet lydnad + spår. Han träffar hundar jämt.

De övriga är inte kolhydratsfria, men innehåller olika mängder.
Du får kolla på deras hemsidor:
Bravo, Klass, Priima, Fodax, Nordic är de jag kommer på just nu.

mvh

Har ju ej fått besked om hans fetma beror på någonsjukdom än, få se vad domen säger imorgon.

Men jag kan ju inte se att jag överutfodrar honom, han får ju långt under rekommenderat - har provat light och bantarfoder. Finns ju inte mycket mindre energirik mat att få tag på.:(
Han får massor av motion - långrunda på morgon, två rastningar på dagen, stallet på em/kväll , långpromenad+bus+oftast lös i skog med andra hundar så han får spronga ordentligt. Vi tränar regelbundet lydnad + spår. Han träffar hundar jämt.

Alla hundar är olika och det kommer alltid att finnas avarter! Din hund behöver inte vara sjuk utan jag ville bara påpeka att min personliga erfarenhet går tvärt emot vad Vallhunds gör och uppenbarligen kan hundar bli tjocka på VoH också, trots att det inte finns kolhydrater i fodret. Jag skrev det för att påpeka att bara för att man inte träffar hundar som blivit tjocka av BARF så innebär det inte att de inte finns. Och att kolhydrater är ultimat boven till allt.

Det är samma princip som svarta svanar. Bara för att de svanar du har sett är vita så är det omöjligt att säga att alla svanar är vita. Personliga erfarenheter kan bara ta en så långt.

Ursäkta, men blev bara lite nyfiken.. Belönar du endast med leksaker, fysiskt och muntligt beröm när du tränar. Eller belönar du även med godbitar/mat? :) Tänkte att det måste bli kladdigt om du ska ta lite av den dagliga matsransonen ( eftersom det är färskfoder ;) ) å ge under träningspassen? :D

:):)

Fast det stämmer inte på alla - min äldsta hund går upp av fett.
provade VoH på hene och trots halv ranson gick hon upp 1 kg på oerhört kort tid. Det enda sim fungerar på henne är magert kött blandat med spannmål för att hålla vikten och hon får ändå mindre giva än rekommenderat. Antingen Bravo eller Nordic ligtvariant eller hemmablandat.

Vid träning får han lite torkad kyckling, inte mycket fett i det mest proteiner. Behöver inte så mycket, minibitar. Sen är han en hund som uppskattar lek väldigt mycket. Tpänar vi nåt som behöver lite extra uppmuntran så får han släktklart mindre ranson mat.
Det är ju inte så att jag proppar i honom massor av godis som korv, köttbullar, ost o skinka.

Det där är ju lite BS, en frisk hund svälter sig inte.

Ge honom bantningsfodret, strunta i att blanda upp det med nått och sluta ge belöningsgodis. Så som du gör nu, funkar ju uppenbarligen inte, eller hur, och över 2kg övervikt på en liten hund är MYCKET.

Uppskattar han lek och annan beläng behöver du ju inte ge belöningsgodis, elelr hur? :)

Han får ej mycket belöningsgodis, o det han får är dietgodis. Har vägt upp det godis han får blir max 10 gr, oftast bara 5-6 gr. Eftersom det bara innehåller 3 % fett o resten protein m.m, inga kolhydrater så tror jag knappast att det är boven.

Kanske inte, men samtidigt onödigt? :) Någonstans får han ju för mycket, och även om det då bara är 10g godis han får så är det ju onödiga 10g.

Sluta tänka på honom med människohjärta (Det är skitsvårt, jag vet det) och ge honom BARA bantingsfodret ett tag och se vad som händer, en vecka kan du ju ge? Ha de små kulorna som godis så länge då. :)

Fortsätter på din idé.
Vill man ge en bantande hund träningsgodis etc så tar man av dagens ranson.
Funkar ju om den får torrfoder.

Så här blir det:
Alt 1: Bantarfoder 200 gr + 20 gr VoH = 17,7 gr sm protein – 8,2 gr fett – 158 kcal
Alt 2: Bravo light 150 gr (1 burgare) = 10,7 gr sm protein – 7,5 gr fett – 278 kcal.
QUOTE]

Två frågor:

Du menar med kcal energiinnehåll i fodret, hoppas jag? Av något svar verkade det som att kcal jämställdes med kolhydratinnehåll.

Sedan undrar jag lite över hur du fick fram 158 resp 278 kcal för om jag räknar får jag att
alternativ 1: 155 kcal
alternativ 2: 110 kcal med de värden du gett dvs 17,7 resp 10,7 gr protein och 8,2 resp 7,5 gr fett
Eller är beräkningen hämtad från innehållsförteckningen?
Kolla sedan hur många kcal som godiset har per 100 g, leversnittar har t ex väldigt högt energiinnehåll eftersom de har ett högt sockerinnehåll dvs många kcal.

Vill man ge en bantande hund träningsgodis etc så tar man av dagens ranson
Han får ju tyvärr inte torrfoder så det blir lite svårare då.

Du menar med kcal energiinnehåll i fodret, hoppas jag?
Ja, det va det jag jämnförde.

Sedan undrar jag lite över hur du fick fram 158 resp 278 kcal för om jag räknar får jag att
alternativ 1: 155 kcal
alternativ 2: 110 kcal med de värden du gett dvs 17,7 resp 10,7 gr protein och 8,2 resp 7,5 gr fett
Eller är beräkningen hämtad från innehållsförteckningen?
Jag har räknat på innehållsförteckningen på respektive foder,
Alt 1: 564 kcal/kg foder och VoH 2250 kcal/kg foder.
Alt 2: 1850 kcal/kg foder
Detta är vad som står angivet.

Kolla sedan hur många kcal som godiset har per 100 g, leversnittar har t ex väldigt högt energiinnehåll eftersom de har ett högt sockerinnehåll dvs många kcal.
Det innehåller inget socker alls, är torkad kyckling. Står inget kcal angivet, men det innehåller 3% fett - 60% protein - sen va det lite aska m.m. spårämnen.

Jag är inne på Yorkwanns linje. Hunden KAN ju inte få i sig för lite eller lagom mat, då hade han gått ner. De kan inte gå upp av luft. Mer motion i de fall det går, annars/och mindre mat.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå hur det kan vara så svårt för folk att få ner hundarna i vikt när de laborerat med olika foder osv ett tag och djuren är i övrigt friska, för vi har ju full kontroll över vad de får i sig (utom de som har oförstående familjemedlemmar som ger hunden såklart). Inte som oss människor som kan smyga iväg till kylen när karaktären inte riktigt håller, eller som socialäter mm mm. Inte menat som en pik alls till dig TS, bara en allmän fundering. Visst det kan se väldigt lite ut i skålen.. jag har två hundar av väääldigt olika storlek som äter lika mycket mat, den ena går på sig lätt o den andra kastar jag nästan mat på och jublar för varje hekto han går upp. Men det får ju vara så..

Jag känner igenom mina hundar flera ggr i veckan dels som träning, dels efter fästingar osv och då känns det ju hur de ligger i hull. Börjar det bli lite mycket åt nåt håll så ändrar jag givan. Och som vallhund skriver, tar godis från dagsgivan. För att hålla koll i början vid ny hund så brukade jag mäta upp dagsransonen i en burk och så ta därifrån under dagen till måltider o belöningsgodis.

Men det återstår ju att se vad vettens prover kommer fram till, hunden i tråden kanske blir mkt bättre på medicin om han tex har hypotyreos :)

Jag har räknat på innehållsförteckningen på respektive foder,
Alt 1: 564 kcal/kg foder och VoH 2250 kcal/kg foder.
Alt 2: 1850 kcal/kg foder
Detta är vad som står angivet.

Det innehåller inget socker alls, är torkad kyckling. Står inget kcal angivet, men det innehåller 3% fett - 60% protein - sen va det lite aska m.m. spårämnen.

OK - då får jag alternativ 1= 134 kcal
alternativ 2 = 277 kcal

Och alla värden avser energiinnehåll i TS?

Torkad kyckling (om jag räknat rätt) innehåller 456 kcal per 100 g TS och om man förutsätter att 34% av kyclinggodiset inte ger kalorier utan endast räknar på 3 % fett och 60% protein hamnar fodret på 267 kcal per 100 g godis. Glöm sedan inte att protein som hunden inte behöver lagras som fett.

Senast ändrad:

OK - då får jag alternativ 1= 134 kcal
alternativ 2 = 277 kcal
Hur fick du fram detta??? 277 eller 278 kcal på alt 2 beror på hur man avrundar, men alt 1 får jag inte ihop hur du fick fram. Men det spelar inte så stor roll.

267 kcal per 100 g godis
Om detta nu stämmer och vi säger att han får ca 5 gr/dag = 13 kcal/dag.
Kan ju knappast va detta som är boven i dramat!

Det som är mest kontigt ar ju varför han gick upp på alt 1 men ej på alt 2??

Väntar fortfarande på at veterinären ska ringa!!! Börjar bli otålig.
:angel:

Jag vet ju inte om det ar samma for hundar som manniskor, men jag har hypothyroidism, det vill saga en oerhort langsam amnesomsattning. Trots att jag medicinerar ar min amnesomsattning langsammare an 'normala' manniskors ... och det innebar att jag maste ata MINDRE eller motionera mer an alla andra for att inte ga upp i vikt. Sa enkelt ar det. Jag onskar att det fanns ett magiskt piller sa att jag ocksa kunde ata brod och godis ... men det finns inte, det ar "input och output" som galler och om man ar "sjuk" (jag raknar det inte som sjukdom, det ar nagot man far lagga om livsstil for, men man ar inte sjuk) far man kanske gora fler andringar, men det ar fortfarande vad man ater och hur man ror sig som galler.

Räknade så här:

.
Alt 1: Bantarfoder 200 gr av 564 kcal/kg foder + 20 gr VoH 2250 kcal/kg foder

200 g av 564 kcal är 112 kcal (ca) + 20g av 2250 kcal är 45 kcal = 157 kcal dvs jag räknade fel - sorry, tappade några gr VoH:o

Man ska inte stressa - då blir det bara fel - skäms

Igen fara, lätt att snubbla på siffrorna!:D

Då har vi fått fram samma resultat.

Jag började simma med min hund på djursjukhuset för att få ner honom i vikt. Han var redan en aktiv hund och det enda jag kom på att tillföra var simning. Jag kunde tyvärr inte byta mat (går på specilafoder) och hans mat är fet så det var till att kämpa med träning. Han har alltid varit en smal hudn tills han började med sin medicin som gjorde att han ökade i vikt fort. Nu gick han upp pga medicin så det var ganska svrårt att få ner honom men det gick med simningen. han gick ner från 8,2 till 6,3 som han vägen idag vilket är en bra vikt enligt veterinären då han har mycket muskler.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 501
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Nu måste jag bara få skriva av mig...allt känns bara jobbigt just nu. (Jack russel (kastrat sen slutet jan) - snart 1 år gammal -...
2
Svar
22
· Visningar
3 014
Senast: mian
·
Övr. Hund Min blandras tik (labrador/hamilton stövare) har lite problem med sina höfter. Hon är 7½ år nu och hon är tyvärr överviktig och bör gå...
Svar
1
· Visningar
1 388
Senast: _moa_
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka