Går ej ned i vikt trots bantningsfoder!?

mian

Trådstartare
Nu har jag pannan i djupa veck, har tagit hjälp av veterinär för att få ned min överviktiga hund till sin idealvikt. Har ätit bantningsfoder RC Obesity nu i 2 månader och va på återbesök hos vet i går och han har bara gått ned 3-4 hg.
(När vi började låg han på 12,5 kg -han gick ned till 12,1 kg på 1 månad och nu hade han nästan gått upp 1 hg igen.) Men jag upplever honom som lite tajtare i kroppen (minskat lite om bröstkorgen).

Har skrivit ett par trådar tidigare om tips och råd, men jag gav upp att försöka få ned honom i vikt själv och tog hjälp av vet.

Han är en Jrt (idealvikt 9-10 kg), ca 39 i mankhöjd, en aktivhund som håller igång mycket och springer mycket lös, leker med andra hundar och tränar.

Veterinären blev konfunderad och förstod inte varför han ej går ned, med tanke på diet och hur mycket han rör sig. Han skulle ha gått ned mer!
Nu tog de sköldkörtelprov på honom, får besked om det på torsdag.

Någon mer som varit ute för detta? Att inte bantningsfodret fungerar?:confused:
Tips, råd och peppning.....uppskattas!:bow:

Sv: Går ej ned i vikt trots bantningsfoder!?

Tänkte föreslå sköldkörtelprov, men ser att det redan är gjort.
Hoppas ni får ordning på problemet.

Det tar tid med bantning också, alla är ju individer.
Finns andra märken, kanske något annat passar din hund bättre.

Jo sköldkörtelprov togs igår, så det är på gång.

Jag vet att bantning tar tid, men att han först började gå ned ca 4 hg på 1 månad och sen stått still...tills han nu har gått upp 1 hg verkar vara lite mysko. Det tyckte oxå veterinären!
Men det kanske är så att han helt enkelt inte svarar på just det bantningsfodret.

Någon annan som har liknande erfarenheter?

Men hur mycket får han av bantningsfodret?
Hjälper inte att det är ett lågenergifoder om han äter för mycket.

Veterinären rekommenderade 1 burk/dag = 400 gr (äter blötfodret). Men eftersom han måste få en matsked av sitt gammla foder iblandat så får han bara 0,5 burkar/dag = 200 gr + 20 gr VoH (har vägt upp och fryser in små tärningar). Enligt veterinären ska detta vara helt ok.

varfor maste han ha en matsked av sitt gamla foder? Han far uppenbarligen for mycket foder for den energi han gor av med. Antingen motionera mera eller ocksa dra ner pa fodret ... eller bada.

Han äter inte bantningsmaten utan en klick av det gammla, men enl veterinären är det helt ok att göra så eftersom det rör sig om så lite.
Angående motion så rör han sig redan massor.....i sommar har vi oxå simmat (motionssim) varannan dag. Cyckling är uteslutet- han har dåliga höfter så denna träningsform går ej.

Istället för VoH som är oerhört fett, skulle jag istället föreslå antingen Nordics lightvariant (enbart vom som animalisk råvara) eller Bravos liknande sort. Dom fungerar super som bantningsfoder, då det är låg fetthalt.

Jag har Bravos light foder hemma, men det funkar inte att blanda i utav detta. Men jag håller med att det är låg fetthalt i detta foder, bara 5%.:laugh:
RC Obesity innehåller mer fett - kommer ej ihåg exakt nu.

Han fick detta (Bravo) när jag sökte hjälp hos vet, de tyckte jag skulle prova bantar fodret för att få lite fart på viktminskningen. Men det blev det ju inte, miss i planeringen!

Kankse helt enkelt ska skita i bantningfoder och börja med bravo igen, så även att fanns kycklingburgare och lammburgare nu som oxå va fettsnåla. Ska prata med veterinären och se vad de säger.

Jag har Bravos light foder hemma, men det funkar inte att blanda i utav detta. Men jag håller med att det är låg fetthalt i detta foder, bara 5%.:laugh:
RC Obesity innehåller mer fett - kommer ej ihåg exakt nu.

Han fick detta (Bravo) när jag sökte hjälp hos vet, de tyckte jag skulle prova bantar fodret för att få lite fart på viktminskningen. Men det blev det ju inte, miss i planeringen!

Kankse helt enkelt ska skita i bantningfoder och börja med bravo igen, så även att fanns kycklingburgare och lammburgare nu som oxå va fettsnåla. Ska prata med veterinären och se vad de säger.

Du skulle kunna banta ner honom enbart på Bavo light:)

Ge honom en 1/3 dels mindre giva än vad som är rekommenderat och så öka motionen lite. Tror det funkar bättre än sk bantningsfoder. Jag har i alla fall fått ner min knubbis i vikt tidigare med den maten.

Pst : den rekommenderade givan ska då mätas efter målvikten...

Jag har räknat lite och jag får ej ihop detta med näringsinnehåll.
Hur kunde han gå ned 0,5 kg på Bravos när han får i sig mer kcal än med bantningsmaten+lite VoH.

Så här blir det:
Alt 1: Bantarfoder 200 gr + 20 gr VoH = 17,7 gr sm protein – 8,2 gr fett – 158 kcal
Alt 2: Bravo light 150 gr (1 burgare) = 10,7 gr sm protein – 7,5 gr fett – 278 kcal.

Hur går detta ihop?? Han har ju fått mindre kcal med alt 1 och ändå gått upp 0,1 kg. :confused:
Fetthalten blir ju nästan detsamma, det som skiljer är ju proteinet och protein måste de ju ha för att bygga muskler. Kan det va så att det va muskelmassan som minskade när han gick ned med anledning av för lite proteiner?

Sen måste ju min hund va hur lättfödd som helst, enl std tabeller så ska en hund på 9 kg ha ett dagligt behov på ca 700 kcal. Nu är ju min kastrerad och om man reducerar med 30% så borde hans behov ligga på ca 500 kcal/dag. Och så mycket får han ju inte på långa vägar.
Väntar på spänning efter sköldkörtelresultatet, kasnke kan va boven. Eller är han extremt lättfödd.:angel:

På min gör det skillnad hur mycket kolhydrater det är i maten. Mycket kolhydrater = pluffsig.

(Jag har en katt som är än värre!)

På min gör det skillnad hur mycket kolhydrater det är i maten. Mycket kolhydrater = pluffsig.

(Jag har en katt som är än värre!)
+ Att man kcal innehållet är ointressant vad gäller hundmat.
Hundar behöver fett får att få energi o proteiner för att bygga o bibehålla muskelmassa, kolhydrater behöver de inte, det som de behöver kan de producera själva.
Det är mao kolhydraterna som gör dem feta.

Han äter inte bantningsmaten utan en klick av det gammla,

And the problem is....?

Hunden är för fet, den ska ner i vikt, så trugar du i den mat iaf...? Det är väl strålande om han inte vill ha bantningsmaten nu? (så till vida att han är friskt nu då)

+ Att man kcal innehållet är ointressant vad gäller hundmat.
Hundar behöver fett får att få energi o proteiner för att bygga o bibehålla muskelmassa, kolhydrater behöver de inte, det som de behöver kan de producera själva.
Det är mao kolhydraterna som gör dem feta.

Det är ett överskott av näring som gör dem feta.

Det är ett överskott av näring som gör dem feta.
Japp, speciellt näring i form av kolhydrater eftersom hundens tarmsystem inte är gjort för det.
Visst kan de få i sig för mycket fett på en kolhydrat fri kost, men hitintills har jag aldrig stött på en överviktig hund som utfodras med BARF/Pray metoden.

Ok, men det stämmer ju inte helt på min heller.

Han gick ju på VoH (kolhydratsfritt foder) fick bara 50% av rekommenderad mängd men gick ändå upp i vikt!

Vad gäller mängden kolhydrater i de fodren jag jämnförde innan
Alt 1: Bantarfoder 200 gr + 20 gr VoH = 17,7 gr sm protein – 8,2 gr fett – 158 kcal
Alt 2: Bravo light 150 gr (1 burgare) = 10,7 gr sm protein – 7,5 gr fett – 278 kcal.
Så ligger de nog rätt lika.

Angående att han får en liten klick a VoH är för att veterinären sa att det är ok. Och att man ej ska svälta hunden, då ställer kroppen in sig på svält och då lagrar den mer fett och hunden kommer ej gå ned ändå!
Hunden är för fet, den ska ner i vikt, så trugar du i den mat iaf...? Det är väl strålande om han inte vill ha bantningsmaten nu? (så till vida att han är friskt nu då)
Eftersom han får så lite i maten av detta så gör det varken till eller från, har ändå dragit ned batermaten till hälften.

Nu är jo VoH samma sak som BARF.
Däremot är det väldigt fett o passar inte hundar som har lätt att lägga på sig.

Vad finns det mer för kolhydratsfria och lågfetthaltiga färdigfoder?
Gärna färskfoder....

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 501
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Nu måste jag bara få skriva av mig...allt känns bara jobbigt just nu. (Jack russel (kastrat sen slutet jan) - snart 1 år gammal -...
2
Svar
22
· Visningar
3 014
Senast: mian
·
Övr. Hund Min blandras tik (labrador/hamilton stövare) har lite problem med sina höfter. Hon är 7½ år nu och hon är tyvärr överviktig och bör gå...
Svar
1
· Visningar
1 388
Senast: _moa_
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka