går detta?

S

sanni

Det är två veckor mellan två tävlingar som jag skulle vilja vara med i, skulle det gå?
Hästen i bra kondis, och ännu bättre då hoppas jag. Men hur ska jag lägga upp träningen under dessa två veckor?
Är nybörjare inom distans, men det gäller två 50km, men i ganska lugnt tempo för att bli van, ev sattsa på sista lite.

/Anna:banana:

Sv: går detta?

om hästen får vila mellan och du rider vettigt efter hur din häst är tränad så skulle jag inte se det som ett problem med att ride bägge 2.

Det är nog inga problem. Jag skulle gjort så här:

Vila första veckan efter tävling nr 1. Massage, mycket foder och dygnet runt i hage. Nästa vecka skulle jag skritta två halv-långa pass, typ på tisdag och torsdag. Möjligen byta ut skrittpassen mot lösgörande dressyr, fast nästan bara i skritt.

När man tävlar tätt ska hästen inte tränas mellan tävlingarna. Bara hållas mjuk.

oki doki! tack så mycket...
det är ju typiskt att alla tävlingar i närheteh är så nära varandra
...:(

Två lugna ritter med 2 veckors mellanrum tror jag inte är några problem. Har själv ridit det vid ett par tillfällen. Hästen var piggare på andra tävlingen båda gångerna. :D
Är det första tävlingen för både dig och hästen?

Hur man gör mellan tävlingarna är ju helt beroende på vad man har för häst & hur den fungerar. Min häst kan inte vila flera dgr i sträck och absolut inte en vecka. Hon har haft korsförlamning och jag är väldigt rädd för att hon ska få det igen. Samt att hon blir väldigt jobbig att rida igång om hon har vilat massor.

Dagen efter tävling är det alltid promenad som gäller, sedan 1 eller ev 2 dgr vila och sedan motionerar vi "som vanligt" igen. Hon är alltid minst lika pigg då som dagarna innan tävling. :)
Ingen ren träning mellan så täta tävlingar, men uppmjukning och lösgörande arbete, i paddock och ute i skogen, samt även tömkörning. Mao lättare motion.

Alltid utevistelse 10-12 h/dag samt fritt med grovfoder.

Man få helt enkelt prova sig fram hur den egan hästen fungerar. Lycka till. :)

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Cattis_E
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar