Går det sko?

W

woffihaa

Pålle har kraftig bärrandsröta på utsidan båda fram. Går det att sko när det knappt finns nåt att spika i?Han funkar bra barfota annars men är väldigt öm nu pga rötan.

Sv: Går det sko?

Hmmm...svårt läge. Har du fått hjälp med bärrandsrötan av din hovis?
Vad säger h*n?

Är hästen öm i hagen också? För annars kunde du kanske låta honom få lite semester och bara gå i hagen tills rötan är borta?

Är där ingenting att spika i så kan ju det lilla av hovväggen som finns kvar gå sönder och då blir det ju ännu värre.

Så vad säger din hovis?

Har bara fått råd att hålla rent och så. Köpte hem Keratex Hoof Putty som skulle va bra att fylla igen hållen med. Skulle oxå förhindra smuts och sten från att tränga in. Men det fastnade bara ännu mer stenar så det funkade inte alls bra.... Jo om man slår på skor så kommer säkert hovväggen gå sönder:( Han är inte öm i hagen och på plana underlag.

Någon som har tips på vad man kan stoppa i hållen som hindrar grus å sten från att tränga in?

Någon som har tips på vad man kan stoppa i hållen som hindrar grus å sten från att tränga in?

Vet inte riktigt vilka råd du fått hur du skulle hålla rent men så här gjorde jag: Hovis verkade upp skårorna så det kom luft till och sen fick jag "order" att varje dag pilla bort sten och grus och sedan tvätta rent.

Tvättade gjorde jag växelvis med stark blandning av jodopax eller väteperoxid (apoteket). Ibland skurade jag hovarna undertill med en hård skurborste och såpvatten.

Efter det hällde jag i Trush Buster (kallas också "Rensa strålen")
Trush Buster hällde jag i skårorna ca var 3:e dag. OBS! Detta är ganska giftigt och sägs kunna orsaka cancer så ha handskar på dig. Är också starkt lilafärgande så skvätt inte runt det överrallt :)

Någon dag i mellan Trush Bustern sprutade jag Pevaryl-spray (mot fotsvamp) skårorna. Detta köps på apoteket och finns i en liten sprayflaska.

Bärrandsröta orsakas av bl a bakterier och svamp så det är bra att ha medel som funkar på båda.

Jag använde en vass liten skruvmejsel att pilla rent med men jag lyckades inte få någonting att stanna kvar i skårorna. Försökte med gasbinda eller bomull indränkt i tjära men det funkade inte.

Men din pålle verkar ha mer bärrandsröta än min hade? Har din hovis verkat upp mycket på hovväggen på utsidan?

jag har fått rådet att hålla rent o peta i bommul med outspädd joddopax.
Jag har läst att sko hjälper inte utan rötan ske helst vara borta först. Annars går de inte att hålla rent.
Jag trodde först att skoning hindrar.
Visst de hindrar för att för mycket smuts att komma in men det kan finnas lite röta kvar.
Detta är ett jäkla skit o ja har hållt på med min ponny i ett år nu!!!

Tack båda för era svar! Har provat med väteperoxid, äppelcidervinäger och vircon s har även köpt nåt som heter Hooflex Thrush Remedy som ska va bra mot både strålröta och bärrandsröta.

Skåran börjar lite framför trakten och går nästan fram till tån. Djupast i mitten. Det går nog inte skära bort mer för då får blir det ingen hovvägg kvar... Får helt enkelt låta pållen gå i hagen och så får jag rengöra och stoppa i något i mellan åt så det inte kommer in grus och sten. Bara hoppas det blir bättre snart!

det funkar inte om du köper en såndär Old Mac's och tar på, med bomull indränkt i jodopax i botten?

Då borde det ju inte komma in nån direkt sten eller smuts, och det går ju att byta smidigt och så + att han inte ömmar lika mycket :)

Tack båda för era svar! Har provat med väteperoxid, äppelcidervinäger och vircon s har även köpt nåt som heter Hooflex Thrush Remedy som ska va bra mot både strålröta och bärrandsröta.

Skåran börjar lite framför trakten och går nästan fram till tån. Djupast i mitten. Det går nog inte skära bort mer för då får blir det ingen hovvägg kvar... Får helt enkelt låta pållen gå i hagen och så får jag rengöra och stoppa i något i mellan åt så det inte kommer in grus och sten. Bara hoppas det blir bättre snart!
Nä, jag vet... de e knivigt i början att komma åt. Jag har låtit min hovslagare gräva ut o rensa upp ordentligt när han varit här. Sedan hra jag skött det. Just nu finns det inga hål som jag kan stoppa bommul i utna jag fåt hålla koll på fåran så det inte blir mer svart o mjukt.
Blir det svart eller börjar se konstigt ut, typ mjukt, så skär jag genast bort det med en hovkniv. Det är ett bra redskap att ha hemma då hästen har bärandsröta. Man ska bara se till så man exakt vet vad som är bärandsröta på själva hoven så man kan skära.
Ja väteperoxid är bra att koka ur med!!! Jag brukar fylla en spruta o köra upp o eventuella hål o spryta i .

Fick en mindre chock idag när jag kom till hagen. Det var FULLT med vatten. Inte bra för fötterna.... Kan inte flytta dom förens imorgon..... Ska snart bort o fixa till fötterna på han o se så inget nytt bildats.
Min ponny har haft i alla hovarna o vi märkte det då han en dag hoppa på tre ben o hade fått hovböld.

Till röta brukar vi använda strängar av tjärdrev mellan sko och hov längs bärranden, om hästen är barfota så sprejar först ordentligt med lagom utspätt Virkon S (desinfektion för allt möjligt) eller Blåsten (kopparsulfat), smeta sen på en massa tjära, och ta ny när tjäran slitits bort ca varannan dag. Kan också ta en bomulls eller lindrevstuss och dränka i V eller B, och peta in noga i hålet med en söm eller något.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 575
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka