Går åt vänster, vad jag än prövar!!!

M

medusa1

Hej alla kunniga. Har uppstått ett märkligt problem med min lilla pålla. Är smått desperat då min instruktör är borta i tre veckor så jag försöker lösa problemet själv. Har varit på bibblan och lånat en drös med böcker men hittar inte mitt problem som blev mycket tydligt vid en två timmars tur i dag.

När vi skrittar på höger sida av vägen så går hon bara snett över till vänster och ända ner i diket om hon får hållas. I paddock så har jag märkt av det i höger varv då hon prejar mitt ben typ tre fyra gånger per varv. I vänster varv drar hon in mot mitten. I detta varv fungerar och göra som min instruktör råder ställa henne innåt med huvud och ligga an med inner skänkel och påminna henne hela tiden med skänkeln och vippa med spöt på bogen.
Det stora problemet blir i höger varv där det inte fungerar för hon lyckas gå på staketet varav mitt ben manglas och jag kommer ur balans,och ställer jag henne för mycket så går hon på flera spår. Instruktören har kollat min sits och jag har provat o länga ,korta och haft olika långa läder. Vet inte om jag eller hästen är skitsne. Gå på medellinjen är det inte tal om hon viker av till vänster i ett. Går bra och galoppera och trava med henne verkar vara i skritt och tölten hon eller jag håller på. Hjälp mig med tips på övningar som kan få ordning oss.
 
Sv: Går åt vänster, vad jag än prövar!!!

Vet inte om jag är mycket till hjälp men tänk på att ta i vänstertygeln och stanna upp henne när hon viker mot vänster. Du kan även pröva att hålla ett spö i vänsterhande noch vifta lite om hon börjar trycka åt höger. Annars har jag tyvärr inga tips. Hoppas ditt problem löser dig!
 
Sv: Går åt vänster, vad jag än prövar!!!

Vet inte riktigt vad det kan bero på, men många ryttare sitter tyvärr snett, känn efter om du sitter lika mkt på båda sittbenen, att du ej dra upp ena benet i något av varven...Om jag förstod rätt så gick hon åt vänster i höger varv:smirk: Jag skulle krama yttertygeln (höger) och inneskänkeln för att rätta upp henne, men mjukt och försiktigt så att du inte låser handleden...;)
 
Sv: Går åt vänster, vad jag än prövar!!!

Det kan vara allt från att ryttaren gör fel, sadeln är fel till att hästen är sned i kroppen.

Testa barbacka och se om det blir likadant då. Och testa annan ryttare. Då kan du i alla fall utesluta sadel och ryttarfel. ;)
 
Sv: Går åt vänster, vad jag än prövar!!!

Gör hon likadant när du tömkör?
Tänker det kan vara ett sätt att testa ifall det beror på sadel eller ryttare.:idea:
 
Sv: Går åt vänster, vad jag än prövar!!!

jag hade samma problem när jag red min medryttarpolle. inte lika mkt som du beskriver kanske, men alltid när jag red på volter i vänster varv så drog hon sig innåt. jag slet som ett djur där uppe på ryggen men hon drog fortfarande lika mkt till vänster. sen helt plötsligt en dag upptäckte jag hur snett jag sitter! jag trampar ner MKT mer i vänster stigbygel än i höger! så nu har jag börjat jobba med det istället och pollan har börjat gå mkt bättre.
nu vet jag ju inte om det är ditt problem, men du kan väl känna efter ordentligt så att du verkligen sitter rakt över hästen :) lycka till :D
 
Sv: Går åt vänster, vad jag än prövar!!!

kolla upp hästen med hjälp av en equiteraput
kolla upp dig själv med hjälp av någon "kotknackare" (vad heter alla olika "grupper" egentligen?)
kolla upp sadeln
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 887
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp