Gap o skrik i stallet?

M

marer

Hur ska man på ett bra sätt, utan att göra sig ovän med personen i fråga, göra klart för en vuxen människa hur man beter sig i ett stall??

I ett inakorderingsstall finns det ju alltid människor som man tycker beteer sig konstigt, även mot sina egna hästar. Men vad gör man när det går ut över sen egna hästen:confused:

Inte genom gap o skrik på min häst utan på hennes egna. Men den som reagerar på detta oljud är ju inte hennes egen, den är väl så avtrubbad stackarn:cry: , utan våra andras hästar. Däribland min som går i tacket av allt skrik o härj:(

Svårt att ta upp detta till diskussion, har försökt att ge lite pikar, men det verkar inte bita:mad:
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

Att vara rakt på sak brukar oftast hjälpa bättre än pikar.
Säg helt ärligt vad du tycker, brusa inte upp utan var resonlig. Det behöver inte vara svårare än så.
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

Jag tycker du ska säga som det är rakt på sak!! Blir denne personen i fråga sur så är det hennes huvudvärk! Hästarna ska inte behöva "lida" för att hon inte kan dämpa sig.

Det finns så många folk som inte borde få ha med hästar att göra :mad:

mvh
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

Pika inte utan förklara att du tycker att hon är högljudd och att din häst inte trivs med det utan blir stressad.
Sen kan man ju alltid sätta upp en skylt med text att i vårt stall patar vi lugnt och tyst
Jag gillar inte heller när folk för oväsen men hos oss är det mest småtjejer och dom är ju lättare att säga till + att de inte har en vuxens förstånd alltid. Om vi vuxna nu har ngt....:confused:
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

Rakt på sak är alltid det bästa, men jag har sett o hört henne rya på både sin häst och sitt barn, och jag är glad att jag inte har henne till mamma om jag säger så:(

Det där med en lapp tex på dörren va en bra idée, det är ngt att ta upp med stallägaren:D :banana:
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

i n t e p i k a !

finns inget mer irriterande... säg åt henne. på ett respektfullt sätt. hon kommer inte vilja respekta din önskan om du inte säger åt henne med respekt.

förstår ditt problem. har också känsliga hästar och jag har sagt ifrån flera gånger. när vi är i stallet är vi gäster i hästarnas hem och de vill ha lugn och ro. det finns gott om plats utomhus att skratta högt eller bråka tills man är blå i ansiktet.

fast jag förstår om du tycker att det är obehagligt att säga till. jag har inte det problemet så jag kan inte ge några tips. men om man tänker på att det är för hästens bästa så är det inte så svårt, väl?
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

Ta med en kassettradio eller MP3 med inspelningsmöjlighet och spela in människan. Spela sen upp det för henne och se reaktionen.....brukar bli en liten chock för folk att höra sig själv låta på det viset.....
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

Har en familj i mitt stall som beter sig likadant...det enda som har hjälpt lite är att vara väldigt tydlig men som andra sa på ett respektfullt sätt. Linda inte in det du har att säga, säg det istället i klartext att min häst behöver lugn och ro.
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

Alla med minsta lilla hästvett i skallen har någon gång fått lära sig att det skall vara lugnt och tyst i ett stall. Stallet är hästens hem och det är självklart att där ska vara tyst.

Immer
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

Ta med en kassettradio eller MP3 med inspelningsmöjlighet och spela in människan. Spela sen upp det för henne och se reaktionen.....brukar bli en liten chock för folk att höra sig själv låta på det viset.....

Det skulle även vara kul att spela in alla hästägare när vi pratar med våra älsklingar :rofl: Vet inga människor som "jollrar" och gullar med våra djur så mycket som vi hästägare. Skämt åsido, vi har också en person i vårt stall som skriker på sin häst, men det är ingen som har sagt åt henne heller. Man är ju litet feg och vill inte gärna stöta sig med andra, så det är jättesvårt.
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

Stallmöte och genomgång av regler - inklusive lugn och ro i stallet.
 
Sv: Gap o skrik i stallet?

Känner igen det så väl.. I mitt fall är personen inte så högljud, men stökig, pratar högt i mobilen, skramlar och slänger grepar och spadar så det smäller, hafsar med säckar, slänger ned halm från skullen utan att varna och är allmänt stirrig, vilket gör min oerfarna unghäst jättenervös. Trist, men jag byter stall, för hon har två hästar och det känns som det är hennes personlighet, och min häst tycker det är asjobbigt, och jag med, kan ju inte bara undvika henne personligen för hästens skull, han måste ju stå där..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 594
Senast: cello
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp