Ganska stora djur

Sv: Ganska stora djur

De där arterna lever ju väldiga djup och där dyker inte så många människor :p

Är man biolog så är man, lite miljöskadad kanske :D

Jo, jag vet att de lever på stora djup...tack och lov. ;)

Tycker själv att djuphavsfiskar är fascinerande varelser. Att de öht kan leva under det tryck och ljus som råder där nere är en sak, och sen deras utseende är en annan...

Men jag slipper gärna möta en IRL ändå, är för lättskrämd.

Det som simmar på bilden längst ner är en rocka! :)

Men fy f-n, så äcklig den där jättestora monkelusen(gråsuggan) var! :eek:

Álin skrev:
Omg! Bläckfisken!! Snacka om.. stor. Den där grejen som simmar på bilden längst ner, vad är det? Och den där jätteklumpen:

http://www.dusky.sk/pics/2005-05/988_img20040623231921.jpg
En val eller vad?!

det är Klumpfisk, ja dom heter faktiskt så, Klumpfisk... :smirk:

klumpfiskar, Mo´lidae, familj blåsfiskartade fiskar med fyra arter som lever i fria ytvatten i varma och tempererade hav. Den minsta arten, mindre klumpfisk (Ranza´nia laevis [l3:´-]), blir 80 cm lång; de övriga blir 3-4 m långa och väger ca 1,5-2 ton. De är kraftigt sammantryckta från sidorna och runda eller långsträckt ovala. Buk- och stjärtfena saknas, men rygg- och analfenor är välutvecklade. Tänderna i varje käke är sammansmälta och bildar ett papegojnäbbsliknande garnityr. Klumpfiskar kan simma upprätt men ses ofta drivande på sidan. Den bäst kända arten är klumpfisk (Mo´la mo´la), som också sällsynt påträffas vid svenska västkusten. Den är silvergrå och blir upp till 4 m lång. Den äter framför allt maneter och kräftdjur. Äggen är pelagiska; hos en 1,5 m lång hona har man funnit 300 miljoner ägg. Klumpfiskar är ätliga, men köttet är inte uppskattat, varför familjen saknar ekonomisk betydelse

Senast ändrad av en moderator:

988_img20040717170357.jpg

:rofl: :rofl: :rofl:

De liknade varandra :rofl:

De där obehagliga djuren, hade jag mött något av dom skulle jag nog dö av skräck.

vilken jäkla ÄLG!!!! :eek:

ja skulle med ha sprungit för glatta livet å vrålat som en galning :smirk:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 951
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 747
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama