Gångartstävling, mer avelsvisning än gångartsridning?

Sv: Gångartstävling, mer avelsvisning än gångartsridning?

Jag har tävlat både ponnydressyr och islandshäst på nationell nivå, och jag håller med dig i mycket... MEN jag har helt enkelt accepterat vad som premieras på tävling, och gett mig f-n på att även jag ska visa upp mig på banan med en äckligt bra häst ngn dag. Har man inte en uppsjö med pengar får man ta den längre vägen, och förhoppningsvis får unghästen göra sitt jobb i framtiden....

Med detta inte sagt att hästen gör allt jobb, jagh ar också (som ngn annan sa) sett på nära håll hur stor skillnad det kan bli när en riktigt bra häst får en riktigt bra pilot, jämfört med den förra "halvkassa" piloten ;)

Skillnaderna jag kan se mellan islandshästsporten och dressyren är just det att inom dressyren kan en halvtråkig, snäll ponny som är otroligt lydig få massvis med poäng (och inte behöver man rida så där fantastiskt bra här heller, om man har en trevlig sits, snäll hand och lagom mycket pengar ;)), men eftersom vi visar gångarter inom islandshästsporter så blir det tvärtom- en lite olydig, flott häst med höga lyft premieras lite högre än en lydig men tråkig häst utan gång.

Nej, nu är det läggdags, om inlägget är ngt förvirrat så beror det på extrem trötthet.....
Fortsätter kanske på detta imorgon :)
/ia

Jag har tävlat både ponnydressyr och islandshäst på nationell nivå, och jag håller med dig i mycket... MEN jag har helt enkelt accepterat vad som premieras på tävling, och gett mig f-n på att även jag ska visa upp mig på banan med en äckligt bra häst ngn dag. Har man inte en uppsjö med pengar får man ta den längre vägen, och förhoppningsvis får unghästen göra sitt jobb i framtiden....

Med detta inte sagt att hästen gör allt jobb, jagh ar också (som ngn annan sa) sett på nära håll hur stor skillnad det kan bli när en riktigt bra häst får en riktigt bra pilot, jämfört med den förra "halvkassa" piloten ;)

Skillnaderna jag kan se mellan islandshästsporten och dressyren är just det att inom dressyren kan en halvtråkig, snäll ponny som är otroligt lydig få massvis med poäng (och inte behöver man rida så där fantastiskt bra här heller, om man har en trevlig sits, snäll hand och lagom mycket pengar ;)), men eftersom vi visar gångarter inom islandshästsporter så blir det tvärtom- en lite olydig, flott häst med höga lyft premieras lite högre än en lydig men tråkig häst utan gång.

Nej, nu är det läggdags, om inlägget är ngt förvirrat så beror det på extrem trötthet.....
Fortsätter kanske på detta imorgon :)
/ia

TACK!!! För detta svar. För det är precis vad jag försökt belysa och ha lite diskussion om :bow::bow::bow:

Själv har jag ett par "äckligt" bra hästar. Och det är iof trevligt.

Men jag tycker ändå att det är intressant, hur pass mycket ryttarens insatser jämfört med hästens medfödda talanger ska ska bedömas.

Någonting har ju uppenbarligen ändrats i synsättet, eftersom man bedömer sits o inverkningar på ungdomssidan. Tydligen vill man åt någon typ av utveckling på bedömningssidan.

Det var inte ens längesen man började kunna acceptera att ha inomhustävlingar för Islandshäst. Man var kanske rädd för att den där faccinerande "vildheten" hos hästen skulle kola vippen.

Och ville man för några år sen ha en ridlektion i ett ridhus i Februari, var man en tönt. Lite snöstorm ska man väl klara av! Det gör "alla" på Island..:D

(kommer nog från dem som inte varit där, och sett att de aldrig har -20, och att det visst rids inomhus..)

Men jag tycker ändå att det är intressant, hur pass mycket ryttarens insatser jämfört med hästens medfödda talanger ska ska bedömas.

Här hänger ju allt på bedömnings kriterierna, om en mycket flott häst uppvisar en tölt med pass takt, lär den få vika på foten för den häst med bättre takt men med mindre utstrålning och flotthet.
Om passtakten kommer sig av en sämre ryttare, kan ju varken jag eller du avgöra. Vissa hästar blir passtaktiga med en del ryttare, och klockrena med andra. Sen kan också passtakten ha en grund i att hästen är långt ifrån färdigutbildad, vad som är vad är ju inget en domare ska behöva spekulera i utan döma utifrån vad man ser för dagen.

Det var inte ens längesen man började kunna acceptera att ha inomhustävlingar för Islandshäst. Man var kanske rädd för att den där faccinerande "vildheten" hos hästen skulle kola vippen.

Har aldrig hört talas om, de tävlingar jag varit med och arrangerat inomhus har varit mer av problematiken att ingen ville släppa in islänningar i sina ridhus samt att många ridhus har ett för taskigt underlag om man får uttrycka sig så.:crazy:

Och ville man för några år sen ha en ridlektion i ett ridhus i Februari, var man en tönt. Lite snöstorm ska man väl klara av! Det gör "alla" på Island.

Även detta är främmande för mig, det är alltid behagligare att rida i ridhus den årstiden, men som jag skrev ovanför handlade det mer om att få tillgång till än att inte vilja vara där.:smirk:

Här hänger ju allt på bedömnings kriterierna, om en mycket flott häst uppvisar en tölt med pass takt, lär den få vika på foten för den häst med bättre takt men med mindre utstrålning och flotthet.
Om passtakten kommer sig av en sämre ryttare, kan ju varken jag eller du avgöra. Vissa hästar blir passtaktiga med en del ryttare, och klockrena med andra. Sen kan också passtakten ha en grund i att hästen är långt ifrån färdigutbildad, vad som är vad är ju inget en domare ska behöva spekulera i utan döma utifrån vad man ser för dagen.

Har aldrig hört talas om, de tävlingar jag varit med och arrangerat inomhus har varit mer av problematiken att ingen ville släppa in islänningar i sina ridhus samt att många ridhus har ett för taskigt underlag om man får uttrycka sig så.:crazy:

Även detta är främmande för mig, det är alltid behagligare att rida i ridhus den årstiden, men som jag skrev ovanför handlade det mer om att få tillgång till än att inte vilja vara där.:smirk:

Som tur är har jag aldrig varit med om att få "smaka på" hur det är att bli förvisat ur ett ridhus pga ras. Kanske beroende på att jag alltid haft olika hästraser, och uthyrarna inte vetat vilken häst jag egentligen tänker komma med.

Underlaget är ett problem, men uppsöker man en klubb som håller på med tex körning eller andra typer av kallblod är det lättare att ha turen till ett någorlunda fast underlag. De brukar också tycka, att kallblod som kallblod vad gäller att hyra ut till Islandskurser o dyl.

Man önskar man hade råd att bygga sig ett eget, någon gång kanske :idea: Det börjar väl bli dags med tanke på hur länge man hållit på. När man var yngre klarade man vilket väder som helst, men inte nu längre :(

Boj skrev:
Boj skrev:
Jag trodde också att det borde vara så, eftersom takten ska premieras i första hand... Men jag har tyvärr sett motsatsen flera ggr, och en gång kommer jag ihåg speciellt.
Då gällde det en häst som en ganska känd ungdomsryttare tävlade. Hästen hade en stor, flott tölt med höga lyft, men inte tillräcklig styrka för ökade tempot så den rollade mer eller mindre konstant. Dessutom var formen ganska katastrof, men det är ju som alltid upp till betraktaren, och inget jag kan säga ngt om.
Hästen vann klassen, trots att det fanns andra, mindre flotta, hästar som genomförde sitt program utan fel.

Det roliga i det här sammanhanget var att en annan ryttare i den här klassen visade upp en nästan identisk visning som den föregående ryttaren. Kanonflott häst men konstanta rollningar. Hon fick minsann avdrag så det smällde om det.... Lite märkligt, tycker jag. Speciellt då de red själva på banan- då kan knappast domarna ha "missat" rollningarna på det vinnande ekipaget? Eller tittade de åt ett annat håll? Sov kanske? ;)

Som sagt, det är skönt att få igång en lugn och sansad diskussion om det här, för det är ett ämne som måste belysas!

Vad gör du nuförtiden? Länge sedan vi såg av dig! Tävlar du fortfarande?

Det här beror nog mycket på vilka domare som dömer, ibland missas det fast jag har oerhört svårt att tro någon döma ett ekipage alldeles för högt om de inte har förtjänat det. Lite kan man faktiskt se på domarpoängen, är det jämna poäng får man idiotförklara alla domarna då men är de ojämna kan man ha sett olika saker vid olika tillfällen.

Sen finns det ju domare som ibland glömmer att gårdagen är en dag som har varit, det som ska dömas är vad ekipaget presterar för dagen och inte vad man gjorde hemma i paddocken för 1 vecka sedan.
Så länge vi har med människor att göra som ska göra en bedömning, kan man inte uppnå en 100 % rättvisa.
För mig är det ok att man tillämpar de kriterier som ska användas, utifrån dem gör sin bedömning. Antagligen skulle jag bli oerhört irriterad om någon dömdes högre med sämre takt än vad min häst kanske presterat, men samtidigt är det inget jag själv kan avgöra utan endast bara omgivningen. Då är vi åter tillbaka till ruta ett, nämligen att det handlar om en bedömnings sport. En bedömning som då kommer från publiken som inte sitter med FIPO i hand, de flesta av oss avskyr nog läktardomare eller?

Sen finns det ju domare som ibland glömmer att gårdagen är en dag som har varit, det som ska dömas är vad ekipaget presterar för dagen och inte vad man gjorde hemma i paddocken för 1 vecka sedan.

Intressant.

Här taget från en tidningsartikel 1 år gammal.
Uttalat enl. tidningen av en seniorryttare på högsta nivå:

" Tävlingsformen är en bedömningssport.
Efter några tävlingar vet domarna kapaciteten på hästen. De lär sig vilka poäng som hästen skall ha."

Kommentarer?

Haha, jo, det där är väl ungefär så som jag har uppfattat det också.
Om man väl får ett genombrott, så tror jag att det håller i sig och att domarna "vågar" ge höga poäng i större utsträckning än vad de gör till helt nya ekipage.
Det kan vara helt fel, men så känns det ibland iaf....

Till Die_Frau: Hej och tack, vad kul att bli uppmärksammad :p
Jad hade lite problem med min gamla arbetsgivare, och är numera student och stadsboende- Muninn har varit mysponny åt pojkvän och vänner, och ska snart åka hem till mamma på bete. Då flyttar 3 åringen e. Birkir ner hit till Lund istället, och ska börja jobbas med lite smått. Så om ett par åt ska jg ut och tävla igen, om jag inte råkar snubbla över någon som vill ha sin häst tävlad innan dess :) Tar det lite lugnt med hästarna och lägger kraft på studierna just nu.... Men jag är absolut inte borta för gott ;)
Bilder på "Junior" kommer snarast!

Lite OT, men ändå :p

Inom Islandshästsporten är de ju faktiskt så att vi bedömer takt, tempo, aktion och form. Och för att takten ska vara ren i alla gångarter och för att man ska hålla de tempo som man ska rida så MÅSTE man ha kontroll på sin häst. Jag vet att det bara i år har blivit grymt hårt att om det står kort tölt ska tempot också vara kort och att det blir mycket poängavdrag om du rider för högt tempo, detta gäller väll framförallt i de högre klasserna.

Aktion (Bara för att jag är som jag är måste jag tillägga att det stavas med k och inte c som det flesta här har skrivit :p) kommer på tredje placering vilket innebär att domare SKA döma en häst som går i klockren takt i rätt tempo men med små lyft högre än en häst som går halvrent i för högt tempo men lyfter benen till hakan. Sen är det kanske så att alla domare inte gör detta, men så är iallafall bedömningsreglerna.

Och för er som är intresserad av detta tycker jag ni ska läsa lite i FIPOt där allting står med om vad de är som bedöms för varje gångart i varje gren och vad som ska finnas för att hästen ska få sina poäng. Har själv suttit domarsekreterare på träningstävling åt domare som då utbildade sig till domare och hade fipot med sig hela tiden för att kolla så att hon bedömde rätt.

Sits och inverkningar bedöms bara i barn och ungdomsklasser och inte på kvaltävlingar, regionala tävlingar, nationella tävlingar och SM, vilket står att läsa i de svenska tillägget till FIPO.

Vi hade en väldigt rolig tävling på min skola där vi red en kombination av "storhästdressyr" och fyrgång. Vi red inte ett befintligt dressyrprogram utan en dressyrryttare på skolan hittade i samråd med vår islandsridlärare på ett program som passade oss bra och sen bedömde dom varsin del av programmet, dressyrryttare bedömde hur vi red vägar osv och islandsridläraren bedömde gångarterna. Väldigt roligt och lärorikt och helt ärligt väldigt svårt ;)

//Petrooo

Inom Islandshästsporten är de ju faktiskt så att vi bedömer takt, tempo, aktion och form. Och för att takten ska vara ren i alla gångarter och för att man ska hålla de tempo som man ska rida så MÅSTE man ha kontroll på sin häst. Jag vet att det bara i år har blivit grymt hårt att om det står kort tölt ska tempot också vara kort och att det blir mycket poängavdrag om du rider för högt tempo, detta gäller väll framförallt i de högre klasserna.

Aktion (Bara för att jag är som jag är måste jag tillägga att det stavas med k och inte c som det flesta här har skrivit :p) kommer på tredje placering vilket innebär att domare SKA döma en häst som går i klockren takt i rätt tempo men med små lyft högre än en häst som går halvrent i för högt tempo men lyfter benen till hakan. Sen är det kanske så att alla domare inte gör detta, men så är iallafall bedömningsreglerna.

Och för er som är intresserad av detta tycker jag ni ska läsa lite i FIPOt där allting står med om vad de är som bedöms för varje gångart i varje gren och vad som ska finnas för att hästen ska få sina poäng. Har själv suttit domarsekreterare på träningstävling åt domare som då utbildade sig till domare och hade fipot med sig hela tiden för att kolla så att hon bedömde rätt.

Sits och inverkningar bedöms bara i barn och ungdomsklasser och inte på kvaltävlingar, regionala tävlingar, nationella tävlingar och SM, vilket står att läsa i de svenska tillägget till FIPO.

Vi hade en väldigt rolig tävling på min skola där vi red en kombination av "storhästdressyr" och fyrgång. Vi red inte ett befintligt dressyrprogram utan en dressyrryttare på skolan hittade i samråd med vår islandsridlärare på ett program som passade oss bra och sen bedömde dom varsin del av programmet, dressyrryttare bedömde hur vi red vägar osv och islandsridläraren bedömde gångarterna. Väldigt roligt och lärorikt och helt ärligt väldigt svårt ;)

//Petrooo

Själva regelverket vet vi alla som är utbildade domarsekreterare och sitter med FIPO:t i hand hur det formellt ser ut. (dvs även jag)

Men vad som är intressant, är en diskussion om hur det tillämpas.

Det är ju bra, att krav på rätt tempo är hårt tex.

Personligen kan jag önska, att sits och inverkningar även bedömdes även för seniorer, och på alla nivåer. Men där finns det olika åsikter, eftersom gällande kår tycker att det är bara hästen som ska bedömas, och inte ryttaren.

Jag har sett tendenser till att gärna bedöma aktion före takt tex.

Och jag har även sett lite för många exempel på att flotthet med aktion får gå före kontroll på hästen.

Så en av frågorna är hur mycket regelverket följs egentligen?

Definiera det här, hur/vad menar du då?

Precis det jag säger. Att domarna ibland blundar för att ryttaren kanske inte har full kontroll över sin häst som kan ha tex mer eller mindre takt eller tempofel, till förmån för den flotta vilda hästen med den flotta aktionen.

Precis det jag säger. Att domarna ibland blundar för att ryttaren kanske inte har full kontroll över sin häst som kan ha tex mer eller mindre takt eller tempofel, till förmån för den flotta vilda hästen med den flotta aktionen.

Om ryttaren inte har kontroll på sin häst, innebär det ju i princip att du anser att hästen skenar runt.

Självklart ska ju då den flotta ha mer poäng om den gör en bättre visning, precis som du skriver.

Om ryttaren inte har kontroll på sin häst, innebär det ju i princip att du anser att hästen skenar runt.

Självklart ska ju då den flotta ha mer poäng om den gör en bättre visning, precis som du skriver.

Hm. Det är nog lite för varmt. Jag skrev fel.
Jag menar, att att domarna ibland blundar för att en ryttare till en vild och vacker häst med mycket aktion och utstrålning, men kanske inte har full kontroll över djuret, som då händelsevis har både takt och tempofel, kan få bättre poäng, än en häst med mindre utstrålning men med bättre takt och tempo.
Hoppas det blev rätt den här gången.

Du och jag verkar ha väldigt lika åsikter i den här frågan :)

SJÄLVKLART ska den flotta hästen ha bättre poäng, om den gör en bra visning. Men inte om takten och tempot blir lidande...

Själv är jag dressyrryttare, kanske en tråkig sådan? :p
Jag älskar flotta hästar med massvis med gång och utstrålning, och det allra bästa är att se hästar som både kan gå en ovalbane-gren med bra poäng, och ett dressyrprogram lika bra. Det är vad jag strävar efter iaf!

Vi borde ha en workshop! Alla som vill träffas på en tävling och har kafferep och kollar bedömningar, pratar för och emot och vad vi själva har för åsikter om poängen för akipagen. Det hade varit kul!

Liknande trådar

Dressyr Var och bevittnade en dressyrtävling igår ihop med min syster. Inga höga klasser utan tittade bara på klassen L:B1. Började med att stå...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 295
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar