Gångartshäst

S

Selma

Hur ska man formulera för att tråden ska få ligga kvar... :crazy:

Om jag vill tävla kan det passa med en häst efter Gaski 920? ;)

Det jag egentligen vill veta, är det någon som känner till honom och hur avkommorna blir? Hur är gångarterna, någon starkare än de andra. Andra starka och svaga sidor? Det gäller alltså gångarterna nedärvning, och borde få ligga kvar :angel: ;)

Finns det någon "kändis" som är efter honom?

// Selma

Gáski 920 får väl räknas som en av dom "stora" avelshingstarna på Island. Han har gett otroligt mycket bra avkommor. Dom jag har sett efter honom har alla haft väldigt flott resning och stor gång.
I sverige är väl kanske han son Haukur från Skaneyland mest känd. Han har 8.12 i totalpoäng och hela 8,30 för ridegenskaperna.

Jag tror att du kan satsa på en Gáski avkomma som tävlingshäst, dom är dock ofta väldigt speciella i lynnet så försäkra dig om att ni kommer att trivas med varandra :D
Jag säger inte att det är nåt negativt med lynnet utan bara att dom är speciella, antingen gillar man den sorten eller också inte!
På Island hör man ofta om Gáskaviruset ;)

Jag har en kompis på Island som har ett otroligt vackert och läckert sto efter Gáski, hon är tävlad i år med riktigt bra resultat.
Så shoot!!

Glömde att nämna Randver frá Nýjabæ, läckre brunskäcken som Gudmundur "Gummi" Einarsson tävlade men som nu är såld till Tyskland. Samt Isak frå Storebö, båda är efter Gáski.

Tackar tackar! Det var ungefär vad jag har hört också.

Någon med personlig erfarenhet?

// Selma

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?