Gångarter

Sv: Gångarter

Jag har inte sett dig live, men tycker att du rider föredömligt.
Hästarna ser ut att ridas i ett fräsch grundtempo till vardags o om det är rutin för hästen så blir allt så mkt lättare än att man ska på tävling börja att trycka på dem.
Du hjälper oxå med att lotsa den med bra säte o små fina hjälper.

Du har antagligen tidigt fått lära dig hur det ska vara o vet nu oxå vad " du är ute efter", då blir allt så mkt lättare.
Du har dessutom en ödmjuk inställning till dina hästar även gemene man.
Du är en sdn som man önskar all lycka till.
MVH / Axel.

:o :o
Tack så jättemycket :)

Ja, mina hästar rids allt mycket framåt, för jag har redan sedan jag var liten när jag börja rida, varit allergisk mot hästar som inte rör sig framåt själva. Det blir så otrevligt för både häst och ryttare och ryttaren ska behöva sitta och driva i varje steg. Jag har också haft förmånen att ha en tränare som direkt har lärt mig att det är känslan jag ska leta efter.

Tack Än en gång :)

hmm, för det första är det ju bra att hästen "fixar" alla gångarter - t.ex. min 5-åring - hangår som en stjärna i skritt och trav men i galoppen skulle han knappt kunna komma in på en volt från spåret.. :angel: - tränar på det, förut kunde han inte ensn galoppera ett varv i padocken :eek: som sagt mycket bättre nu ;)

så länge ekipaget ser samspelt och lösgjort ut är det bra dressyr (grunden iallafall) :)

Jag tycker nog att traven är den viktigaste gångarten, för det mesta är det i trav man arbetar hästen och en fin trav är lika nöjsam att se på som en fin galopp. Älskar se hästar med sådan där fantastisk schwung och spänst i steget!!! :D

Men som andra sagt tidigare så är ju traven också den mest utvecklingsbara, vilket får mig att hellre vilja ha en naturligt bra galopp, som är svårare att "göra om".

Jag har inte sett någon häst (hittills) som har dålig skritt efter att ha blivit rätt tränade och ordentligt uppvärmda.
Å andra sidan så har jag inte sett alltför mkt av världen helller, så jag ska väl inte säga så mkt...

jacko skrev:
Jag har nog fått nåt om bakfoten för jag fattar inte varför skritten är så svår att påverka. Var kommer denna "sanning" ifrån?

Allt bra arbete leder till bättre gång och schwung. Även i skritten. Skritten kan förändras enormt den också under en duktig ryttare och med noggrann träning.

Inte säkert, jobbar man hästen för tidigt för mkt i skritt kan den bli sämre, samma sak om man jobbar den fel. Den är lättast att förstöra helt enkelt. En häst som har en bra skritt ska man vara otroligt rädd om.

Jag förstår om man jobbar den fel, men kan inte begripa varför man skulle förstöra om man gör rätt. ?

Det är få ryttare som har den där rätta "timingen" o iom att hästen rör sig pendelaktigt med hals- huvud i skritten så krävs det en mjuk, känslig o medgående hand.

Jag vet inte hur det lärs ut nuförtiden, men jag har lärt mig att inte skritt särskilt mkt på tygeln.
Är fortfarande osäker på hur mellanskritt ska utföras:o

klart man inte förstör om man gör rätt...men hur vet man att man gör rätT?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka