Gångarter

C

Cantilda

pga. tråden om bilder på era hästars gångarter startar jag denna.

Vad tycker du är viktigast, en bra skritt, en bra trav, eller en bra gallop?
Alltså vilken gångart är viktigast att vara bra/fin?
Varför?

Hur gör ni för att få fram era hästars gångarter på bästa sätt?

Kan vara kul att diskutera och veta! (hoppas fler tycker det):D

/Cantilda:bow:

(ursäktar om detta varit uppe innan)

Sv: Gångarter

Alla gångarterna är egentligen lika viktiga, men ska någon väljas ut, så säger jag nog traven, en kort och tråkig trav kan förstöra mycket, och är dessutom den gångarten hästen visas upp i mest.

För att visa upp min hästs gångarter från sin bästa sida, försöker jag helt enkelt rida min häst i en så bra form som möjligt, men mycket bjudning, i uppförsbacke och med bra undertramp och utan låsningar i framdelen så steget blir kort och stumt.

Jag säger skritten främst och galoppen på andra plats, för de behöver hästen ha en bra kvalitet på "från början", då de är svårare att påverka. Hellre då en sämre trav- för traven går att förbättra avsevärt genom träning.

Cantilda skrev:
pga. tråden om bilder på era hästars gångarter startar jag denna.

Varför?

Kan vara kul att diskutera och veta! (hoppas fler tycker det):D

/Cantilda:bow:

(ursäktar om detta varit uppe innan)

Galoppen. Traven kan man förbättra. Skritten är visserligen viktig men i dressyrprogrammen ingår inte mycket skritt. Däremot mer och mer galopp när man kommer upp i klasserna och är den då dålig så är det inte mycket att göra åt. (däremot kan man ändra galopp tíll det sämre o skritt med).

Trav med:D

Har svårt för hästar med symaskinstrav.

Senast ändrad:

mackan skrev:
Jag säger skritten främst och galoppen på andra plats, för de behöver hästen ha en bra kvalitet på "från början", då de är svårare att påverka. Hellre då en sämre trav- för traven går att förbättra avsevärt genom träning.

Håller med dig. Traven kan man ju ändå förbättra men viktigt är det att ha en bra grundskritt och galopp. Även om det inte ingår lika mycket skritt i dressyrprogram som trav. "En bra skritt är guld värt" kanske man kan säga? :)

Cantilda skrev:

Tar hjälp av tränare, har själv ingen aning mer än att rida hästen i form, våga rida hästen, både framåt samt mellan övergångarna (Jacko har pratat om zonen)

Stärka i största allmänhet!?

Sen har jag no idea, är så sämst så jag kan inte utan hjälp :D

skritten och galoppen är viktigast från grunden traven kan man utveckla väldigt mycket..

Jag rider fram gångarter genom att få mycket power i mina hästar och genom att få de att älska att visa upp sig, sen kommer det med styrkan o samlingen.

mackan skrev:

tycker samma :D

För att få min ponny att visa gångarterna rider jag fram till handen genom drivning(det gör inget om det går lite fort ett par steg) sedan halvhalt, och deom blir bättre ju mer styrka han får ocvh ju mer samlad ha blir efter halvhalten.

oopsie skrev:
Galoppen. Traven kan man förbättra. Skritten är visserligen viktig men i dressyrprogrammen ingår inte mycket skritt. Däremot mer och mer galopp när man kommer upp i klasserna och är den då dålig så är det inte mycket att göra åt. (däremot kan man ändra galopp tíll det sämre o skritt med).

Men en bra skritt kan rädda en lite i dressyr programmet ändå :D Tex. när jag startade min ungis för första gången förra hösten och han var spänd och hoppig för dressyr staketet så in i h-te. Så fort vi kom till den fria skritten så skuttade poängen upp till 8 med kommentar: Energisk och ledig skritt! :D
Den jag tränar för säger att det är sällsynt att folk "tar vara" på skritten i dressyr program, och att om man gjorde det skulle många få mera poäng av bara farten..:D
Men jag håller med dig - självklart är galoppen jätteviktig då det blir mer och mer upp i klasserna.

Cantilda skrev:
Varför?

Jag vill ha en bra galopp, och med det menar jag en bra balans där hästen kan byta, ändra riktning osv utan större åthävor.
En häst med dålig galopp ramlar in i galoppen och måste upp i ett visst tempo för att fortsätt galoppera. En dålig galopp är dessutom flack.
Jag tänker långsiktigt, med en bra grundbalans behöver hästen inte så mycket råstyrka för att kunna korta galoppen senare.

I motsat till en häst som har 'dålig' galopp som behöver en enorm styrka bara för att få till en godkänd grudnkvalitet så att hästen går självbärig i galoppen.

(Tänker givetvis på min nordis)

Traven går ju att förbättra, och skritten kommer av en bra träning så pass mycket som hästens exteriör tillåter.
Skritten säger mycket om hur hsäten är tränad.

Cantilda skrev:

Genom att alltid prioritera en bra balans.
I en bra balans bygger hästen upp rätt muskelstyrka för att röra sig luftigare.
Hästen måste hålla sin balans med sina hållningsmuskler så att rörelsemusklerna kan veva på obehindrat.:banana:
Med balans menar jag både framåt bakåt i längdriktningen = jämnvikt, självbärig, Samt i sidled så att hästen bär och tar i lika mycket med båda bak och att respektive framben är placerat rakt fram respektive bakben.= att hästen sitter ihop.

Är det lätt - nej.

Har hästen satt rätt muskler i och med att den är tränad i balans, och man kommer till rätt läge så säger det klick, då kommer gången tom. på en nordis

Senast ändrad:

jag säger skritten precis som många andra då den är svårast att utveckla, galoppen kommer sedan och sist traven då den är lättast att påverka.

Jag har nog fått nåt om bakfoten för jag fattar inte varför skritten är så svår att påverka. Var kommer denna "sanning" ifrån?

Allt bra arbete leder till bättre gång och schwung. Även i skritten. Skritten kan förändras enormt den också under en duktig ryttare och med noggrann träning.

Jag kan inte så mycket, men eftersom min förra häst hade en galopp som var mer besläktad med gnuernas högsta gångart, så försökte jag leta efter en häst som hade en bättre galopp. Jag vet inte om jag lyckades än, jag jobbar inte galoppen så mkt eftersom jag inte är så duktig på det. Jag "åker" mest än så länge.

Såhär ser min nuvarande hästs galopp ut i sitt "grund-mode" trots en ryttare som inte kan Rida galoppen, bara åka (och troligen förhindra i mångt och mycket):
P1010132.jpg

Hans trav är inte dålig, den är medelmåttig, men jag upplever det åtminstone som om att galoppen kommer att bereda mig många roliga upplevelser så småningom. Och traven kan man ju rida ut när hästen är redo för det.

Ska du upp i klasserna är nog en bra & välbalanserad galopp viktigast. Traven går som sagt att rida fram en hel del genom att stärka dem. Finns mkt poäng att hämta om de har balans & luft i galoppen, då blir ju t.ex. piruetter & bytesserier så mkt enklare att göra. Skritten är ju en sån liten del av proframmen och visst är det trevligt om hästen skrittar väl men gör den det inte så går det hela att rädda ändå.

Och liksom Jacko har jag lyckats förbättra skritten avsevärt på två av våra tre hästar som är i tävling, den tredje hade redan en bra skritt.

Darbhanga skrev:
Och liksom Jacko har jag lyckats förbättra skritten avsevärt på två av våra tre hästar som är i tävling, den tredje hade redan en bra skritt.

Skritten kan ju förbättras på ett annat sätt, är hästen född med ett väldigt dåligt övertramp så har man de emot sig, det man då kan göra är att få hästen så avslappnad så möjligt i skritten vilket kan göra att skritten blir bättre, detta hände med min c-ponny, han hade en dålig skritt, var dommarna riktigt hårda kunde man få en 5:a, oftast fick man 6 men någon tävling så slappnade han riktigt av i skritten och kunde ibland klättra till en 7:a och då skrev dem : Något kort i skritten, men avslappnat.

Jag förstår inte riktigt, galoppen är väl ändå väldigt utvecklingsbar, och vice versa.

Lancet skrev:
skritten och galoppen är viktigast från grunden traven kan man utveckla väldigt mycket..

Jag rider fram gångarter genom att få mycket power i mina hästar och genom att få de att älska att visa upp sig, sen kommer det med styrkan o samlingen.

Hur får du dem att älska att visa upp sig ? Bara undrar ? Ursäkta att jag gick ifrån ämnet..

NoExit skrev:
Hur får du dem att älska att visa upp sig ? Bara undrar ? Ursäkta att jag gick ifrån ämnet..

Genom att tävla klasser som de klarar av, och att pressa de mkt hemma så att allt bllir lätt på tävling, och inte tävla så ofta ( max var tredje vecka.. sen när jag letar efter hästar så letar jag efter hästar som man direkt ser att de tänker : Jag är störst bäst o vackrast!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka