Sv: Gångarter
Cantilda skrev:
Vad tycker du är viktigast, en bra skritt, en bra trav, eller en bra gallop?
Alltså vilken gångart är viktigast att vara bra/fin?
Varför?
Jag vill ha en bra galopp, och med det menar jag en bra balans där hästen kan byta, ändra riktning osv utan större åthävor.
En häst med dålig galopp ramlar in i galoppen och måste upp i ett visst tempo för att fortsätt galoppera. En dålig galopp är dessutom flack.
Jag tänker långsiktigt, med en bra grundbalans behöver hästen inte så mycket råstyrka för att kunna korta galoppen senare.
I motsat till en häst som har 'dålig' galopp som behöver en enorm styrka bara för att få till en godkänd grudnkvalitet så att hästen går självbärig i galoppen.
(Tänker givetvis på min nordis)
Traven går ju att förbättra, och skritten kommer av en bra träning så pass mycket som hästens exteriör tillåter.
Skritten säger mycket om hur hsäten är tränad.
Cantilda skrev:
Hur gör ni för att få fram era hästars gångarter på bästa sätt?
Genom att alltid prioritera en bra balans.
I en bra balans bygger hästen upp rätt muskelstyrka för att röra sig luftigare.
Hästen måste hålla sin balans med sina hållningsmuskler så att rörelsemusklerna kan veva på obehindrat.
Med balans menar jag både framåt bakåt i längdriktningen = jämnvikt, självbärig, Samt i sidled så att hästen bär och tar i lika mycket med båda bak och att respektive framben är placerat rakt fram respektive bakben.= att hästen sitter ihop.
Är det lätt - nej.
Har hästen satt rätt muskler i och med att den är tränad i balans, och man kommer till rätt läge så säger det klick, då kommer gången tom. på en nordis