gångarter

I

isse

Jah har en islänning med jätte fin stam och väldigt bra passhästar. Hon har verkligen fina gångarter och stora rörelser, men i tölten så har hon inte höga lyft och hon går inte rent hon vill lägga om till trav eller pass så det ser jätte konstigt ut. Jag rider för en tränare och hon har sagt hur jag ska träna henne för att få en bra tölt men min fråga just nu är hur jag ska få henne att göra höga lyft? Kan man göra några speciella övningar för det? Och i galoppen går hon fint men hon stressar väldigt mycket, det beror ganska mycket på att hon är femgångare och vill väldigt gärna springa fortast, men jag undrar hur jag kan få henne att galoppera lugnt? Hon ska bedömas i maj och då måste jag visa henne i arbetstempo galopp och det har jag aldrig lyckats med. Vet inte hur jag ska träna henne?

mvh/Isse

Sv: gångarter

Varför vill du få fram höga lyft i tölten om hon inte går rent i tölten ännu? Är det inte viktigare att få fram en ren takt innan du ger dig in på lyft?

Jo det är klart att jag ska vänta med det tills hon går i ren tölt men jag vill bara ha lite tips om hur jag kan göra sen för att få högre lyft?
/Isse

Alla har ju inte gåvan att lyfta flott på benen, vanligast är att femgångare har ganska flacka rörelser med mindre aktion. Fast visst finns det undantag, men dessa brukar utmärka sig redan från början.

Det man skall satsa på är att tölten först och främst är ren, därefter kan man börja med träningen för mera samling. Här kan man uppnå en större bogfrihet genom att tyngdpunkten flyttas längre bak, genom det kommer hästen lite som i uppförsbacke i tölt och aktionen blir bättre.

När det gäller galopp i arbetstempo, ja då räcker nog inte med träning fram till våren. Detta handlar om ett balansproblem, femgångare jobbar företrädesvis med påskjutskraft. För att uppnå balans i arbetstempo galopp krävs mera bärkraft, dvs att hästen lägger mera tyngd på bakbenen istället för att skjuta ifrån genom bakbenen. Ett annat problem som dessa hästar har, de lägger sig tungt i handen (hästen hamnar starkt på framdelen) och då vet man att hästen endast jobbar med påskjuti bakbenen och absolut ingen bärkraft.

Varför inte vänta med att bedömma hästen tills nästa år?då har du större chans att få bättre resultat.Det är inte så klokt att skynda fram resultaten på unghästar, det leder bara till försämrad hållighet...

Så att alla inte ska säga detta så meddelar jag att jag så klart ska få in henne i en ren tölt innan jag börjar med lyften men vill ändå ha lite tips och råd, och det där om galoppen skulle jag jätte gärna vilja ha svar på. Hon är ingen unghäst, hon är 10 år och har varit tävlad mycket men har tappat tölten pga att hon inte vart riden på 6 månader hos sin förra ägare. Eftersom hon är efter ett gäng väldigt bra pass hästar så har hon väldigt mycket pass i sig, så därför har hon nog lagt bort tölten lite.
/Isse

Nu har jag inte ridit min häst på det här sättet så länge men jag började för två veckor sedan att rida för en instruktör som har lärt mig hur jag ska göra för att samla Kjarkur ordentligt. Tidigare har jag väl mest bara töltat på utan att samla så jättemycket först och då blir han framtung, passtaktig och absolut noll lyft. Men när han är samlad så blir takten väldigt mycket renare och lyften blir mycket bättre även i "snigeltölt :rofl: ". Så ett tips är att be instruktören visa hur du ska samla hästen ordentligt.

Tack för det tipset, ska på en gång fråga min tränare.
Behöver fortfarande veta hur jag ska göra i galoppen.
mvh/Isse

du ska inte träna aktion utan töltens renhet... börja inte i fel ände då får du mer jobb sen. Och skynda långsamt, heldre vänta ett år till bedömning än att stressa fram något. Min häst köpte jag för en skitsumma för att de (kända uppfödare/landslagsryttare) stressa fram allt inför en bedömning det slog runt i skallen på henne och sedan dess har jag bara kunnat rida henne. Så tar det lugnt.
För att få en bättre aktion krävs samling och för att samla en häst i tölt måste du kunna tölta.. Det krävs hårt jobb och träning inget "fuskande".

jag tycker absolut att du ska få en ren tölt på din häst innan du försöker få henne att lyfta på benen i tölten.

isse skrev:
mvh/Isse

Galopp tränas bäst genom fattningar!
om du har möjlighet till att träna i djup snö såhär på vintern är det toppen. Galopp-trav-galopp-trav osv på stor volt (så stor det krävs) i djup snö är toppen. Med hästar som stressar iväg och vill springa väldigt fort i t.ex. galoppen är också lydnad en avgörande grej. Att halvhalten går igenom även i högre hastighet.

Lycka till.

/Malin

isse skrev:
mvh/Isse

Om du har en tränare så bör den hjälpa dig med dina frågor? Det är ju därför man rider för en tränare.

Annars är Freyrs svar bra för galoppen. Jag har en femgångare med usel galopp så träna fattningar på volt hjälper mycket.

Lycka till, hoppas det skall gå bra.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 540
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 489
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 547
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat