Gammar hund med stela, smärtande (?) leder

Sv: Gammar hund med stela, smärtande (?) leder

Jag har också fått höra att man kan behöva byta smärtstillande efter ett tag. Min gamla tik åt Previcox som tydligen är en ganska ny sort. Kan vara värt att prova om inte Metacam funkar längre. Nuvarande gammelman äter dagligen Cartrophen (samma som Rimadyl) sedan snart 2 år och de senaste månaderna får han dessutom kortison. Funkar jättebra :). Jag tycker att börjar de få ont så ska de självklart ha så mycket smärtstillande det går. Visst, de kan inte leva så i evighet, men de ska slippa ha ont den sista tiden.

Vår förra labbe åt Rimadyl dagligen i flera års tid pga artros. Fungerade utmärkt på det (samt glucosamin och ledfoder). Det var när jag märkte en liten försämring och bytte till Metacam oral lösning som magen ska katastrof-stopp och det blev avlivning....dock var hon 12½ år då, så det kunde ju ha hänt även om vi fortsatt med Rimadyl.

Vad säger veterinärerna? Det skulle kanske kunna vara en idé att ta sig till en massör/sjukgymnast precis som någon nämnde tidigare. Det finns faktiskt en hel del de kan hjälpa till med, framförallt när det kommer till att behandla de ömma musklerna och de kompensationer i andra muskler som hunden får vid smärta. Har träffat ett flertal äldre hundar med samma symptom som din och självklart blir de inte helt bra efter en massagebehandling och lever upp som en 4-åring, men det blir åtminstone i regel bättre! Det kan vara värt ett försök iallafall! :) Förutsatt att hunden inte har problem som gör behandling olämplig såklart...

Sedan skulle jag nog kolla på ex. Hills JD (finns även andra märken med liknande sammansättning). Har iallafall hört hundar som förbättrats avsevärt i lederna efter att ha börjat med det. Sen är det ju glukosamin (från den grönläppade musslan), samt omega-3 som sägs ge bäst resultat på dåliga leder.

När det kommer till smärtstillande har jag tyvärr inte så mycket egen erfarenhet att dela med mig av, förutom att när det kommer till Rimadyl så kan det bli skarpt för magen, ffa i kombination med annat...

Hoppas du hittar någon lösning som passar bra för dig och din hund! :)

Tack för råd! Jag har bestämt mig för att inte byta NSAID, och nu ska ha få kontinuerligt. Masserar lite själv -gått "husbehovskurs" en gång i tiden. Idag verkade han plötsligt mycket rörligare, och det är inte önsketänkande ;) Men då gjorde vi lite "övningar" innan han gick ner för trappen. Gjorde skillnad, och jag kan inte fatta att jag inte kommit på det innan. :confused: Vi har väl inte varit riktigt vakna varken han eller jag, när vi stapplat nerför trappen... Hoppas, hoppas att han kan få sin sommar på gräsmattan!

Jag hoppas verkligen att du menar att din hund får enbart kortison, inte kortison kombinerat med NSAID!

Jo i kombo och i samråd med 2 veterinärer. Jag var väldigt tveksam när första vet föreslog detta. Men så fick hunden lite klåda och jag frågade en annan vet om det verkligen gick att kombinera och fick tummen upp. Sänkt dos på båda dock! Han har ätit detta i några månader och effekten har varit jättebra. Klådan är såklart borta och rörligheten förbättrades.

Men om klådan är borta kan ni väl ta bort kortisonet?

Det rekommenderas verkligen inte att ge NSAID och kortison, inte ens av de läkemedelsföretag som producerar NSAID (vilket ju innebär en förlust för de om man ser det så).
Jag som djurägare skulle aldrig gå med på det!

Men skönt att det fungerar bra för er.

Om hunden är gammal så kan det vara ok att ge båda samtidigt. Risken är att klådan kommer tillbaka.

Beror självklart hur gammal hunden är och hur stora besvären är. Men om det är en stor hund som är 14 år gammal så lever kanske inte hunden tillräckligt länge för att det skall hinna bli ett problem. Eller så skulle hunden må så pass dåligt utan medicinerna att det är värt risken.

Ja visst kan man tänka så. Men jag personligen skulle försöka utreda klådan, möjligtvis ge kortison en kort tid men absolut inte under en längre period, på regelbunden basis i kombination med NSAID. Klåda (som inte ens är en diagnos) går att behandla på flera sätt än med kortison.
Vill inte riskera att hunden dör av njursvikt, ulcus/GI-blödning pga något som jag gett den. Men alla tänker och gör olika!

Hunden är snart 13 år och har en rad andra problem. Klådan är såklart borta med kortisonet men effekten av ökad rörlighet sitter i. Jag är medveten om riskerna, men fördelarna väger över. Han har ändå max 1 år kvar att leva. Kanske förkortar behandlingen livet med ett par månader? Det spelar ingen roll när livskvaliteten ökar så pass mycket. Jag sätter alltid livskvalitet före livskvantitet. Önskar faktiskt att fler veterinärer hade tänkt på samma sätt.

Klådan beror sannolikt på kvalsterallergi och är en klåda som kommer och går. Eftersom han inte kan klia sig själv så bra (stel rygg pga spondylos och artros) så är det svårt att veta HUR mycket det kliar. Så jag tar det säkra före det osäkra och räknar med att han har lika mycket klåda som när han var yngre.

Precis så resonerar jag också. På en hund som är 5 år gör man kanske inte så men på din som är så pass gammal och har så pass mycket besvär så är det bättre att han får så bra liv som möjligt den sista tiden. Man får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna mot varandra och ta det som för tillfället ger hunden ett bättre liv.

Jag är medveten om riskerna, men fördelarna väger över. Han har ändå max 1 år kvar att leva. Kanske förkortar behandlingen livet med ett par månader? Det spelar ingen roll när livskvaliteten ökar så pass mycket. Jag sätter alltid livskvalitet före livskvantitet. Önskar faktiskt att fler veterinärer hade tänkt på samma sätt.

:bow: :bow: :bow:

Problemet är att man som veterinär kan bli anmäld till ansvarsnämden om hunden blir allvarligt sjuk eller dör i en direkt biverkning av kombinationen NSAID och kortison.

Det handlar ju om vård i livets slutskede, att han ska ha det så bra som möjligt den sista tiden. Så vem skulle anmäla? Skulle nämnden verkligen fälla? Hur tänker nämnden då?

Båda veterinärerna är mkt erfarna och har egna kliniker. Kanske är det därför de vågar sig på att rekommendera denna behandling? Kan tänka mig att nyutbildade veterinärer är lite försiktigare och oroligare för konsekvenserna. Men att vägra kombon för att det efter en tids behandling kan ge bieffekter känns väldigt fel, särskilt när effekten är så pass god. Hade du hellre låtit hunden vara stelare/tröttare och ha klåda?

Problemet är att man som veterinär kan bli anmäld till ansvarsnämden om hunden blir allvarligt sjuk eller dör i en direkt biverkning av kombinationen NSAID och kortison.

Det behöver de inte bli och skulle de bli det så är sannolikheten stor att inget händer. Du måste skilja på behandlingar i livets slutskede och behandlingar mitt i livet.

Men det är bara djurägaren som kan anmäla!
Om man för varje grej skulle behöva oroa sig för ansvarsnämnden kan man ju inte jobba.
Vad som är viktigt när det gäller sådana här behandlingar är att djurägaren verkligen är införstådd o att detta dokumenteras.
PL

Ja för så ovanligt kan det inte vara. Min förra hund fick cancer och cellgiftsbehandlingen gav inget resultat. För att hans sista tid skulle bli så bra som möjligt fick han en del mediciner som man inte hade gett annars till en hund som man antog skulle ha flera år kvar att leva.

Om hunden levde 4 månader istället för 6 månader spelade ingen som helst roll bara han hade ett bra liv den tid han hade kvar. Detta var ett av dom största Djursjukhusen i Göteborg så jag antar i alla fall att de har ganska så stor vana av dessa situationer.

Precis, men knäppa djurägare finns det överallt.

Var bara en inflik i cillamuffins önskan att fler veterinärer borde tänka som hon skrev.

Tror inte att risken för en anmälning är det som gör att de flesta veterinärer undviker att förskriva en sådan kombination.

Kombinationen är normalt inte den lämpligaste. Ingen har väl påstått ngt annat.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 939
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 497
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 846
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31