Gammar hund med stela, smärtande (?) leder

Tussemaja

Trådstartare
16 år är han nu... Har under något år fått smygande svaghet i bakdelen och är extra stel i ett framben efter en skada för flera år sen. Nu har jag dessutom börjat märka att han inte vill ställa sig helt på ena bakbenet. Och han har fått allt svårare att gå ner för trappor på morronen. Sover alltid på andra våningen i min säng och det vill jag helst att han ska få fortsätta göra så länge det bara går. Är i övrigt frisk, pigg å glad, men skuttar förståss inte omkring och leker längre... Får periodvis metacam tuggtabletter och alltid glucosamin, men inget av detta verkar fungera särskilt bra längre. Har kontakt med veterinär så ni behöver inte rekommendera mig det. Jag vill bara höra era erfarenheter av gamla hundar när det gäller ledstelhet, ålderskrämpor och sånt. Finns det bättre preparat än glucosamin (kör med BioGlucomin)? Vilka smärtstillande/antiinflammatoriska mediciner har ni erfarenhet av?

Sv: Gammar hund med stela, smärtande (?) leder

Kan du bära honom ner för trappan?

Hunden är så pass gammal att han kan gå på en dos smärtstillande hela tiden. Har du provat med annan medicin?

Finns något som heter Litovet och Litomove. Det funkar för människor och hästar i alla fall.

Hur mycket trappor är det?
Vi har några steg ner från huset till marken, och jag byggde en liten ramp åt jycken. På den satte jag heltäckningsmatta så att det skulle kännas säkert.
Jycken gillade sin ramp.

Är det för många steg blir den väl för brant, men för oss fungerade det.

Vi tog bort benen på sängen så att höjden halverades. Då gick det bra att hoppa upp för honom.

Låter som att hunden skulle behöva stå på smärtstillande/antiinflammatoriskt dagligen. Prova ett annat tillskott med glucosamin (det är olika från hund till hund vad som fungerar) och tillsätt även omega-3 i maten (olja eller kapslar) då det främjar lederna.
Sen funderar jag på om du inte skulle prova sjukgymnastik och/eller massage för hunden? Även lättare simträning kan göra under för stela vovvar.

När det är kallt/blött/blåsigt ute rekommenderar jag ett bra täcke, till exempel Back on Track har värmande täcken som ger viss smärtlindring. Finns både vinter- och sommartäcken.

år är han nu...

Jag vill bara höra era erfarenheter av gamla hundar när det gäller ledstelhet, ålderskrämpor och sånt.

Mina erfarenheter är att det är lätt hänt att man flyttar sina gränser för vad som är ett värdigt liv. För att man blir van vid att "ja, nu måste han ha smärtstillande varje dag". Eller "ja, nu är det normalt att vi bär honom upp för trappan". Fundera på var gränsen ska gå. För dagen närmar sig ju när du måste ta beslutet.

Jag gick länge med beslutet för min älskade R :love: . Kollade - hur är det idag? Idag var väl en bra dag? Med facit i hand vet jag att jag väntade för länge. Han borde ha sluppit vara med om det sista försämringsskovet, även om han med ändrad medicinering fick ett par månader till, som väl i och för sig var bra och fullvärdiga ur hans synvinkel. Men det kunde ju bara sluta på ett enda sätt. Det var en hjärtklaff som var utsliten. Och nu blev han akut dålig sista dagen och det borde aldrig ha fått hända, jag borde ha skyddat honom från det.

Wow så gammal. Vad är det för ras?

Ibland så går det ett tag till. Ibland kanske besluten är att ge ett värdigt slut. När man tar sig an ett djurliv så tar man sig an dess avslut.
Hoppas din hund får vara smärtfri så länge det går. Fantastiskt att var så gammal och frisk för övrigt.

Ledfoder typ hills JD fungerar väldigt bra på en del hundar inte alls på andra innehåller glukosamin o väldigt höga mängder omega 3.
Även jag tycker det verkar dags att sätta hunden på nsaid konstant.
PL

Har du möjlighet att åka och simma hunden? Jag lät min simma en gång i veckan och det höll henne i fint trim. Belastar inte lederna alls.

Han väger sina modiga 35 kilo så att bära i trappan är inget alternativ. Å det är en trappa med många trappsteg. Funderar på om jag ska massera och stretcha honom lite innan han går ner på morronen, för det är då han är som värst fumlig och stel.

Mina erfarenheter är att det är lätt hänt att man flyttar sina gränser för vad som är ett värdigt liv. För att man blir van vid att "ja, nu måste han ha smärtstillande varje dag". Eller "ja, nu är det normalt att vi bär honom upp för trappan". Fundera på var gränsen ska gå. För dagen närmar sig ju när du måste ta beslutet.

Jag gick länge med beslutet för min älskade R :love: . Kollade - hur är det idag? Idag var väl en bra dag? Med facit i hand vet jag att jag väntade för länge. Han borde ha sluppit vara med om det sista försämringsskovet, även om han med ändrad medicinering fick ett par månader till, som väl i och för sig var bra och fullvärdiga ur hans synvinkel. Men det kunde ju bara sluta på ett enda sätt. Det var en hjärtklaff som var utsliten. Och nu blev han akut dålig sista dagen och det borde aldrig ha fått hända, jag borde ha skyddat honom från det.

Förstår precis vad du menar, och jag har gjort samma misstag själv en gång. Men den här hunden verkar fortfarande så levnadsglad: möter alltid med vilt viftande svans om man så bara varit ute 5 minuter, ute på tomten å skäller på grannhundarna, vill gärna ut på promenad och vill inte gå hem igen. Det handlar ju om korta promenader numer. Äter bra osv osv.. Men jag har absolut börjat tänka i de banorna som du är inne på. Skulle bara så innerligt gärna vilja ge honom en sommar till. Han älskar att ligga ute på gräsmattan i solen å hålla koll...

Wow så gammal. Vad är det för ras?

Ibland så går det ett tag till. Ibland kanske besluten är att ge ett värdigt slut. När man tar sig an ett djurliv så tar man sig an dess avslut.
Hoppas din hund får vara smärtfri så länge det går. Fantastiskt att var så gammal och frisk för övrigt.

Ja, och när de är så där friska för övrigt är det både fint och extra svårt, liksom....Han är en blandras dalmatiner och bearded collie

Han hatar att simma och gå ner i vattnet över huvud taget sen han försökte jaga canadagäss och själv blev jagad, som mycket ung och oförståndig... ;-)

Ledfoder typ hills JD fungerar väldigt bra på en del hundar inte alls på andra innehåller glukosamin o väldigt höga mängder omega 3.
Även jag tycker det verkar dags att sätta hunden på nsaid konstant.
PL

Kan det vara så att en typ av NSAID slutar fungera, eller snarare att toleransen höjs? I det här fallet ger jag Metacam? Betyder det att jag borde ge nåt med en annan verksam beståndsdel? Min veterinär menar att långtidsbehandling utsätter magen för stora påfrestningar, och att man måste väga in denna risk om man byter preparat. Metacam har han ju visat sig tåla bra....

Vår gammelhund fick Rimadyl morgon och kväll i flera år, och funkade jättebra på det.

Ja, vi har varit inne på rimadyl, men min vet säger att det kan vara tuffare för magen. Märkte ni nåt av det?

Vår jycke gick på Rimadyl .Han hade ina problem med det.

Inte det minsta, och då var det ändå rätt hög dos sista året.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 939
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 497
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 846
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21