gammalt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BrokenSilence
  • Startdatum Startdatum
B

BrokenSilence

En bekant har ett 17årigt sto som haft ett flertal föl i sitt liv. iår ville dom låta henne vila, men i sommar planerar dom att betäcka henne igen.
Är det vanligt att man betäcker stona vid så hög ålder?

Sv: gammalt sto

17 tycker jag inte låter som någon ålder om de har haft föl innan. Min är 16 och väntar sitt första...

Det är ingen hög ålder. Många ston får föl upp till 25.

Det finns många, många trådar om stons ålder vid betäckning.

Låter inte särskilt farligt. En kompis till mig, hennes sto fick föl vid 23...

Var en här hemma som fick sitt första föl som antingen 22 eller 23 åring. Dock blev hon aldrig mer dräcktig.

håller med föregående talare. mitt gammelsto fick sitt sista föl när hon var 24 år (nu är hon 26 och hur pigg som helst).
det viktigaste är nog att stoet är i bra kondition så att hon dels blir dräktig och dels klarar av dräktigheten på ett bra sätt. det blir nog inga fler föl för henne, hon är lite för tjock :D

Det finns MASSOR av trådar längre bak här om detta ämne. Sök gärna så hittar du ännu mer info!
Och 99% av alla som svarar säjer samma sak... :)

Ålder på dräktiga ston är rasrelaterad. Araberna är kända för sin styrka och fertilitet ända upp i hög ålder.
Var i lördags och tittade på en bekants arabsto, 26 år gammal med hingstföl vid sidan och högdräktig. Hon väntar i april/maj (fribetäckning. Hingståringen och mor var feta som gödkalvar. Denna gamla dam har en rak och frisk rygg om en 8-åring. Hennes ben är helt felfria. Snacka om hållbarhet :d !!

Hennes äldsta son är för övrigt avelshingst i Europa och förekommer frekvent i Långdistanshästarnas stamtavlor i Europa!!

Det lönar sig att satsa en slant på kvalitet när man väljer avelsmaterial :angel:

Känner till ett halvblodssto som är 27 år och snart ska föla.

Vårt äldsta halvblodssto fölade förra året när hon var 25 år. Tyvärr blev hon ej dräktig igen, men eftersom hon är i fin kondition så gör vi ytterligare ett försök i år.
Vårt näst äldsta sto är 20 år i år och jag räknar med henne i flera säsonger till.

Så länge de tar sig dräktiga är de ej för gamla.

Mitt sto är 24 år och ska föla i början på maj och hon har ett föl vid sidan om också , hon är mycket fräschare än en hel del andra yngrs ston :-)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 885
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025