Haukur

Trådstartare
När räknar ni en katt som gammal? Tänkte på det när jag läste nån tråd om en "gammal" katt på 14 år... Min äldsta kisse blir 14 i år å jag har då rakt aldrig tänkt på honom som en gammal kisse.. å äldsta tanten e 12, hon e juh bara barnet:P hihi Yngsta tanten e 5 å hon e fortfarnade "ungkatt" eller tom kattungen när jag pratar om henne.. Smågrabbarna på under året däremot, d e mina stora grabbar som jag ser som äldre än 5-åringen...
Hmm.. e min äldsta hanne gammal, han e juh bara 14..??
Bara en tanke:P

Sv: Gammal?

Var det mig du tänkte på?

Det handlar nog mkt om personlighet det där... Vad gäller 14-åringen (15 snart iofs) så har hon nog alltid varit lite tant...eller dam kanske man skulle säga :angel:

Hennes son som är ett år yngre däremot, han är ju bäbis fortfarande :)

En katt är gammal när den är över 10 anser jag. Då börjar det bli dags för mer regelbundna kontroller och framförallt att man är beredd på att det kan börja bli problem. Åldern för med sig mycket, senilitet, diabetes, svårare att tillgodogöra sig maten osv.

Jag har enb katt som är 16 och hon är smal fast hon är ute nu så hon trivs bättre... men en tag så mådde hon inte så bra hon började spy och pinka inne. men nu har hon blitt ute katt det kanske beror på åldern att hon beter sig såhär.
Men hon är jätte socila, mer socila än vanligt.
//ase

För min tanta har det mest fört med sig att hon blivit keligare!

Förr var hon lite mer reserverad av sig, gillade att bli klappad iofs men bara av familjen, och upplyft eller kliad under magen ville hon helst inte bli alls... Nu är hon så gosig så hon knappt vet vart hon skall ta vägen och vill bli kliad och klappad överallt, av så många händer som möjligt :love:

Buren på vill hon bli jämt, igårkväll tex. hade jag henne hängandes på axeln när jag gick runt och fixade i köket. Satte jag ner henne ville hon bara upp igen :rofl:

Vet gissade "3-4" om min tolvåring när han var 10 :D
Han är fortfarande i oförskämt gott skick, men jag håller ett extra öga på honom, katter åldras fort när de väl blir gamla, och problem med njurar, sköldkörtel osv vill man ju ta hand om i tid.

Min katt är också smal och väldigt kräsen med maten, men det har hon alltid varit. Hon är pigg, frisk och äter regelbundet, även om hon äter väldigt lite varje gång...

Hos veterinären har hon inte varit sen hon var en liten skit och åkte på stryk :o samt vidd vacc, ster. osv...

Jag tror iofs att hon har haft väldigt bra förutsättningar, har vart utekatt hela livet och jagat, klättrat i träd och rört sig mycket, men ändå varit "halvinnekatt" på så sätt att hon fått mat och blivit ompysslad som en innekatt, hållt sig inne långa perioder ibland vid dåligt väder osv. Nu är hon mest innekatt men vi skall strax gå ut och hoppa i snön :cool:

Ok.. Jag var mer orolig för äldsta grabben när han va runt 6, då magrade han ofta ur i omgångar å var ofta trasig (p.g.a slagsmål m strykarkatter) å kändes allmänt skröpplig.. men nu e han jättefin.. Men då får man hålla ett öga på honom å äldsta tanten alltså... Hihi, trodde det var många år kvar innan jag behövde fundera:)

*lånar knapp*

Glider lite från ämnet, men är det någon som vet hur gammal den äldsta katten blivit? Och vad är genomsnittsåldern?

Jag vet inte vad det officiella rekordet ligger på, men jag vet katter som blivit 32, kanske tom 35 år. 10-20 år säger man väl, och det är ju ett ganska stort spann, beror ju på hur man räknar också. Om man bortser från katter dödade i olyckor skulle jag gissa runt 15 år.
Min gamlegubbe har ju farmor och äldre släktingar i livet, 16 och 18 är de, vilket gör att lilla Maja har släktingar 5-6 generationer tillbaks.

Hmm....om vi säger så här då:

Om katten är pigg och frisk vid 15, och inget oväntat (olycka, sjukdom...) inträffar, hur gammal tror ni man kan räkna med att hon kommer bli då på ett ungefär? :)

Vad är de främsta "farorna" eller dödsorsakerna för en gammal katt, om vi bortser från extern påverkan då??

Njursvikt, förhöjd sköldkörtelfunktion och cancer är väl det man pratar om. Diabetes är vanligt om katten är överviktig, vet inte hur det är med normalviktiga katter. Senila blir de också tillsist, glömmer bort var matte och husse är, kissar inomhus och annat elände (där tycker ju jag att gränsen för ett värdigt kattliv ligger).

Så vitt jag vet är katter ofta fräscha länge, men när de börjar åldras kan det gå fort.

Hur kan man se tecken på de första sakerna du nämnde? Något särskilt, förutom "allmäna" tecken på att det inte står till som det ska?

min gamla katt fick en kull ungar när hon var 15 år.........det var gamalt hon blev lixom senil och snurrig av det , så vi beslutade att ta bort henne efter kullen.................då va hon dräktig igen , men vi var tvugna att ta bort henne iallafall , hon hade inte fixat en kull till.
katt ungarna har vi kvar dom blir 6 år nu.

Vår gammel katta, hon blev hela 17 år. Jag hoppas min lille kisse blir väldigt gammal han med. Men det lär han väl inte bli, eftersom han är innekatt. Ska försöka gå ut och gå mer med honom så att han kommer upp i kondition.

Hur kan man förresten åldersbestämma en katt? Hur exakt går det egentligen att se eller gissa?

Oj! Det var inte mycket. Tänk vad olika erfarenheter och syn man har. En tioårig kisse anser jah som medelålers, inte mer. Börjar generellt sett bli gamla vid runt 15, skulle jag säga.

Min äldsta blir 17 nu i feb (o den yngsta blir 11), och nu under vintern tycker jag mig för första gången se att hon inte är någon ungdom längre. Hon är lite tunnare och sover mer än tidigare. Är dock pigg och springer runt som vanligt, äter kelar och mår bra, så jag hoppas på något år till eller ett par.

Tror att många katter blir runt 18-20 om de får vara friska o inget händer dem.

Ahh... bästa förklaringen, den tackar jag för! Nu vet jag vad jag ska kolla efter!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 718
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 815
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka