B
busigaankan
Hej! För ca 1 ½månad sedan bytte jag till mig en häst! Ägaren sa att det inte gick att rida henne, hon bara backade! Hon var rätt bortskämd när hon kom hem(varmblod 8år). Sadeln hon hade passade absolut inte!! Jag provred henne men det slutade med massa back!!! Tänkte då att det nog bara var trots för att hon fått göra som hon ville! Lät en vän till mig som är jätte duktig på problemhästar provrida henne... efter ca 15min gick hon superbra i padocken... en sen började hon stegra istället! Gick då omkull en gång! Sedan gick det nog någon vecka... flyttade henne till betet och provade göra en joinup vilkt blev kanonbra Nu har hon accepterat mig som ledare från marken!!! Men åter till ridningen nu ställer hon sig så fort hon blir osäker fortfarande... särskilt efter galopp... vet inte om det kan bero på att hon har gått som travhäst innan(vissa får ju stryk om dom galopperar har jag sett)... jag började stretscha o massera för ca 2v sen nu och hon är jätte öm i ryggen... vet inte hon kanske varit sån hela tiden! Hon har "knölar" där sadelbosserna brukar sluta och verkar vara öm över korset! Kan det vara så att hon blivit fördärvad i muskulaturen pga den gamla sadeln?
Hade varit tacksam för lite tips o råd om hur man kan bygga upp ryggen igen utan att belasta henne o ställa konstiga krav så hon spänner sig!
Jag visste ingenting om hästen förutom backningen... o har hela tiden haft i å tanke att funkar hon inte till ridning så får hon gå som sällskap o kanske, kanske få något föl om ryggen pallar...!!
Hade varit tacksam för lite tips o råd om hur man kan bygga upp ryggen igen utan att belasta henne o ställa konstiga krav så hon spänner sig!
Jag visste ingenting om hästen förutom backningen... o har hela tiden haft i å tanke att funkar hon inte till ridning så får hon gå som sällskap o kanske, kanske få något föl om ryggen pallar...!!