Gammal skada av dålig sadel??

B

busigaankan

Hej! För ca 1 ½månad sedan bytte jag till mig en häst! Ägaren sa att det inte gick att rida henne, hon bara backade! Hon var rätt bortskämd när hon kom hem(varmblod 8år). Sadeln hon hade passade absolut inte!! Jag provred henne men det slutade med massa back!!! Tänkte då att det nog bara var trots för att hon fått göra som hon ville:confused:! Lät en vän till mig som är jätte duktig på problemhästar provrida henne... efter ca 15min gick hon superbra i padocken... en sen började hon stegra istället! Gick då omkull en gång! Sedan gick det nog någon vecka... flyttade henne till betet och provade göra en joinup vilkt blev kanonbra:) Nu har hon accepterat mig som ledare från marken!!! Men åter till ridningen nu ställer hon sig så fort hon blir osäker fortfarande... särskilt efter galopp... vet inte om det kan bero på att hon har gått som travhäst innan(vissa får ju stryk om dom galopperar har jag sett)... jag började stretscha o massera för ca 2v sen nu och hon är jätte öm i ryggen... vet inte hon kanske varit sån hela tiden! Hon har "knölar" där sadelbosserna brukar sluta och verkar vara öm över korset! Kan det vara så att hon blivit fördärvad i muskulaturen pga den gamla sadeln?

Hade varit tacksam för lite tips o råd om hur man kan bygga upp ryggen igen utan att belasta henne o ställa konstiga krav så hon spänner sig!

Jag visste ingenting om hästen förutom backningen... o har hela tiden haft i å tanke att funkar hon inte till ridning så får hon gå som sällskap o kanske, kanske få något föl om ryggen pallar...!!:)

Sv: Gammal skada av dålig sadel??

Är hästen kollad av veterinär?
Om inte så gör det genast!

Ta henne till en veterinären och kolla upp henne. Att undersöka om hon har några skador tycker jag låter som prio ett. Förutom knölar och smärta i ryggen gick hon ju dessutom omkull..Att få en häst att gå framåt som envisas med att backa tror jag de flesta kan klara av med lite fantasi men att komma på och vara säker på varför hon gorde/gör detta är ju det som man behöver få kunskap om...när hon inte längre fick backa reste hon sig...Lyssna på hästen, något är fel och hon försöker på alla vis tala om detta. Gissa inte. Ta henne till veterinär och gör en grundlig undersökning. Skulle de inte hitta något skulle jag tagit hem en duktig equiterapeut som kunde gå igenom henne. Men först veterinär.

Lycka till!

Man ska inte massera med linnement, nära ben, som ryggraden. Det var ett big no no sa min massör som kollar min häst.
Antar att du bytt sadel så att hon har en annan nu. Annars är det läge att göra det.
Men jag tror att du får börja med att tillkalla vet som de andra skriver.

Förutsatt att det nu går bra med vet och hennes problem går att "få ordning på" så skulle jag rekommendera att du byggde upp muskler från marken. Promenader, tömkörning tex. Om hon är körbar så testa om ni kan dra lite smått då och då.
Sikta på att skynda långsamt.

Lycka till

Kolla upp det hos en veterinär!
Ryggproblem är inget man exprimenterar med själv, eftersom ryggen är så känslig.
Om du jobbar den (=överbelastar skadan) så kan ryggen heller inte läka.

För att stärka och bygga upp ryggen så är det tömkörning och promenader som gäller. INTE ridning, men det förstår du nog själv :)
Men innan man börjar jobba hästen så ska man ha klartecken från veterinär och ryggen ska vara färdigbehandlad.

Säger som de andra - kolla ryggen. Kanske equiterapeut ger mer resultat än en veterinär?
Uppbyggnad: promenader i skogen, med eller utan stigar. Aktiverar alla fyra benen, hästen får röra hela kroppen och får fint gung i ryggen. Utan ryttare, förstås så det är rätt bra för hästägaren också...
Tömkörning är jättebra om man är duktig men kan skapa en massa spändhet om man inte vet vad man gör.

Ja herregud den sadeln dumpade jag med en gång:) Åh jag vägrar rida henne nu när hon är så.... Har pratat med vet o han ska försöka komma ut denna veckan! Ska ta å gå lite försiktigt med henne... det är ju bättre än att hon blir stel! I morse var hon faktiskt inte alls lika öm... kan ju kanske blivit värre bara efter stormen... men han kommer ä'ndå! Tack för tipsen...

Måste bara fråga en sak till... Som jag bara tror är påhitt!! Det är så att min mor fick hem sin nya stjärna i fredes å den får absolut inte bära westernsadel... anledningen var att westernsadeln ger tryck på alla ryggar:confused: Men som jag alltid har fattat med western sadlar så tillhör dom dom sadlarna som ger minst tryck... om man rider rätt i dom... rider man lätt i en western det är då den ger fel tryck... eller??:confused::confused:

Man ska inte massera med linnement, nära ben, som ryggraden. Det var ett big no no sa min massör...

Nej nej jag masserar på det viset jag fick lära mig av både vet o utb massör innan:P Linnement används mindre än sällan här hemma på hästarna det är offtast jag som har det till min nacke:)

Väldigt bra att du tar ut veterinär..jag skulle dock starkt rekommendera att du åker med henne till ett djursjukhus istället, där det finns möjlighet att röntga hennes rygg.

ALLA sadlar ger tryck på ryggen när man lägger vikt i dem. Frågan är hur och var trycket fördelas. Över ryggraden är alltid skadligt för hästen. En bra tunnel som gör att de känsliga tornutskotten går fria är A och O. Sedan ska en sadel med bom givetvis passa hästens ryggform och bredd för att inte skada musklerna. Hur fördelar sadeln trycket och hur fungerar det med hästen?

Om man väljer en bomlös ska man fundera dels på funktionen som gör att ryggraden går fri (padd eller bossor?) men också hur trycket ser ut. Blir det punkttryck? Är det OK på den hästen? Om inte punkttryck - var hamnar trycket?

Rekommenderar också en klinikutredning, det verkar som hästen behöver mer hjälp än bara en palpering.

Du kan alltid kolla om du kan ta ut en ambulerande klinik. Vi hade en sådan hemma i dag, från Ultuna i uppsala. De kommer ut och tar kliniken med sig. Nu kan de ju inte utföra allt, men har du någon klinik i närheten så kan du ringa och höra med dem. Lättare och lika smidigt att få det gjort hemma.

Fick henne kollad igår... min vet som har jobbat i helsingborg har tydligen fixat en egenliten klinik bara ngn km från mitt... rätt komiskt faktisk!! Det visade sig att det är musklerna i ryggen som har en inflammation... skönt att det inte var ryggen iaf... men det var tydligen inte så alvarligt... men jag skulle ge henne den tiden hon behöver... hon ska vilas nu ca 14dar sen ska jag börja gå med henne små rundor först och sen öka... så jag får hoppas på det bästa... sjukt att förra ägarna inte fattade att ngt var fel...

Liknande trådar

Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 319
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 670
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar