Gammal Nordsvensk som ständigt är halt

N

naijna

Skulle behöva lite tips och råd från er.

Har en Nordsvensk dam i staller som är 23 år (inte min häst).

Hon köptes i somras och har gått på lösdrift med fri tillgång på mat året runt = lönn fet!
Hon har körts ibland, skrittats ut i skogen av dotter och mest bara lullat.

Hennes vikt när hon köptes uppskattades till 900 kg.

Hon är nu nedbantad ganska rejält.

Hon va inte hos oss i mer än några veckor innan hon blev halt första gången, vilade i ca 6 veckor, sattes igång långsamt och hann börjas ridas ca 30 min åt gången när hon blir halt igen. Vet kommer ut, gissar på att hon första gången skadade en sen och att detta nu slitis upp igen (va under den där riktiga lerperioden). Hon fick antiinflammatoriskt och stod på vila, återhämtade sig snabbt, sattes igång och har nu ridits i ca 1 mån. Idag upptäckte vi att hon är halt igen fast denna gång på ett annat ben.

Ingen svullnad, inga sår och inget ömt område.

Min fundering är om hennes ben helt enkelt är slut eftersom hon i många år gått väldigt tjock och i grunden är en stor och tung häst.

Vad tror ni, vad ska man göra. Eftersom det inte är min häst kan jag inte röntga henne utan bara försöka påverka hennes ägare. Dock är man ju rädd att hon kanske går runt och har ont.. Sen har jag väl en viss förståelse till om man inte vill lägga massa pengar på vet undersökningar på en så pass gammal häst.

Sv: Gammal Nordsvensk som ständigt är halt

Spatt?

Har man inte lust/pengar att lägga ner på en häst, oavsett ålder, är nog det bästa att låta den vandra vidare.

Jo jag håller med dig till 100%..

Det bästa är ju om man kan göra en utredning, hitta boven och därefter ta beslut hurvida det är värt ekonomiskt och för hästen att behandlas.

Ska läsa på lite mer om spatt..

Hur vill nya ägaren kunna rida? Skiljer det sig markant åt från förra ägaren?
Det borde det ju inte göra för man köper väl inte en 23 årig fet häst för hård ridning...
Då kan det ju vara som du säger att hästen inte orkar mer.

Men annars kan det ju bero på många andra förändrigar för denna häst. Den kanske behöver gå på lösdrift eller ha mer utevistelse för att den ska kunna röra sina gamla ben tillräckligt. Ha lång framskrittning och avskrittning kanske till och med avsuttet. Inte ridas så mycket på böjda spår. Om veterinären har konstaterat senskada så är det ju möjligt att den avlastat ett annat ben under tiden den varit halt i senskade benet som den dessutom har skadat om. Om det är det du menade med "en sen" Att läka ut en senskada tar lång tid. Mycket skritt på fast underlag. Då räcker inte vila sex veckor först och sedan en månad när skadan gått upp igen. Förhoppningsvis har den inte stått på boxvila iallafall.

Jag tycker den här hästen borde få mer respekt än vad den verkar ha fått hittills!

Angående haltheten på det andra benet som ej är svullet varmt eller ömt, kolla upp med hovslagaren. Kan ju vara hovböld osv? När skoddes hon senast? Har man ändrat skoningen från förra stället också?

Ser nu att jag skrev väldigt slarvigt, får väl skylla på trötthet :angel:

Hon köptes som promenadhäst, ägarna har sysslat med häst för många år sedan och ville nu ha en nordsvensk igen.

Veterinären vet inte vad som orsakat hältan men antog att hon "vrickat" sig, hon va öm över en sena men vet trodde inte att det handlade om någon större skada utan mer kanske en sträckning eller vrickning. Hon har inte stått på boxvila då hon har bronkit utan stod första perioden i sjukhage och sen större sjukhage osv. Promenerades igång, skrittades och blev halt. Samma procedur igen men denna gång kom de igång med traven..

Hon är nu inte halt utan väldigt stel.. alltså den lilla hälta man såg igår ser man inte idag däremot är hon väldigt stel.
Hon går ute 12-14 timmar om dagen och står inne på natten.

Hon skoddes för 4 veckor sedan då såg det bra ut, har tidigare gått barfota.

Kan det vara fång tro?? Dom blir juh halta av det och behöver inte visa svullnad eller värme, jag skulle ta ut en duktig hovslagare som kollar hovarna, Veterinär kan oxå kolla det men hovslagare är bättre för dom kan raspa ner och se hurhoven ser ut.

Nej det är inte fång.

eftersom hon gått barfota har hovslagaren undersökt henne noga och gör det varje gång han skor.

kl

Ska hästen behållas och arbetas tycker jag att ägarna ska köra in henne till klinik och röntga benen för att vara på den säkra sidan.

Hon kan mycket väl ha pålagringar eller annat som stör henne ( tex sviter av någon gammal skada).

Pålagringar är inte ovanligt på Nordsvenskar tyvärr och övervikt på det gör ju inte saken bättre. En röntgen ger snabbt svar på det

Låter som min historia som hände förra året. Sköter en nordis som blev halt, vi var hos veterinär ett par gånger och de letade och letade men hittade inget fel. Jag var tröstlös, då hästen var 19 år och vissa trodde att hon var slut. Hon var tre-gradigt halt i flera månader. Vi tog då hem en equiterapeut (en skicklig tjej som ridit dressyr många år och som är kunnig på hästars rörelsemönster), hon tittade på hästen i trav och blev rätt säker på var felet satt. Hon knackade till hästens rygg och man såg hur hela hästen bara slappnade av. Hästen hade troligtvis ramlat i hagen, för hon hittade en lårkaka långt inne i det nordsvenska brukshullet som vi inte känt förut. Så vi fick massera och massera, och hältan försvann på nolltid. Solskenshistoria som inte nödvändigtvis stämmer överens med din historia, men jag skulle nog testat en equiterapeut/osteopat/kiropraktor el liknande. Veterinärer är görduktiga på vissa saker, och andra yrkesgrupper kan se saker som veterinären inte hittar. Vi var på en ATG-station där hästarna avlöser varandra hela dagarna, men de kunde inte hitta låsningen i ryggen och sträckningen i rumpan. Equiterapeuten såg den med en gång, och fixade det hela på en liten stund. Hoppas att det löser sig för er, en gammal nordis är en god vän som man ska ta hand om!

Hejsan där!

Gammal halt nordsvensk.. hon har står på fritillgång. då brukar dom bli lite små feta ja. :) men det kan oxå bidra till fång.

Då man kanske fodrar md ett "kraftigt" hödilag eller hö.. utan att veta om det.. för man inte har tahit foder analys med mera på höet/hösilaget.

fång uppkommer oftast på kallblod då man över fodrar dom..
värme i kronranden? svårt att gå/går på trakten.

Har hon fång ränder? kolla med din hovslagare.. om du själv känner dig osäker.

o fång kan komma en tid efter..

Såg inte dina andra svar innan jag skrev mitt inlägg..

men har en annan teori..

Senast ändrad av en moderator:

Hon har inga tecken på fång, ingen värme, inga ränder, pulsar man känns hon normal.. Men fång behöver ju inte alltid vara så tydlig så man vet ju aldrig..

Idag togs hon ut på volten, vi kände att vi ville testa att mjuka upp henne lite eftersom hon inte varit jätte halt.
Tanken var att om hon är väldigt stel borde det synas en förbättring när hon blir varm och lite uppmjukad..
Tyvärr så han vi inte många meter innan vi märker att hon inte alls kan gå ut i höger varv, hon ville inte alls gå öht.

Ringde ut en kunnig hästtjej som kände att hon var svullen vid kotan, något jag inte känt för all päls hon har. Antagligen har hon vrickat sig igen...
Hon är nu hallt i skritt.. beslutet är väl nästan taget att hon ska få somna in.

Usch, det är svårt med djur.. speciellt när de är gamla.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar