gammal kanin?

CallMeAce

Trådstartare
hur gammal blir en kanin egentligen? vi har en liten hane, hermelin o han är som vanligt o verkar helt frisk o allt men han är ungefär sex år och har aldrig heller varit sjuk...ja trodde en kanin blev runt fyra år?
 
Sv: gammal kanin?

det kan den säkert. Min kanin bor hos mamma på landet. jag hade två stycken men Pysen rymde för ngt år sen och han var till och med äldre.
Chup Chup är väl inte i sina bästa år länge ;) men han lever och mår bra.
 
Sv: gammal kanin?

o ja som trodde min kanin lever på övertid...tyckte han borde fått ålderstecken nämligen, men han ser lika ung ut som han alltid gjort :)
 
Sv: gammal kanin?

Min dvärgvädur är ca 7½ gammal, pigg och fräsch dock svårt att hålla hullet - man får mata som tusan! Också har hon fått dålig hörsel eller så är hon helt döv, men det funkar bra ändå. Hon är jättelugn och go att pyssla med och en perfekt "låtsasmamma" åt mian nya ninisar! :love:
 
Sv: gammal kanin?

6-8år brukar det oftast vara men dem kan bli 10 eller mer
 
Sv: gammal kanin?

Min ena kanin blev runt 9 år (vi vet inte exakt hur gammal han var eftersom han var några år när vi fick honom) och den andra blev 7 år. Båda blev sjuka (den ena fick en böld vid ögat och den andra en öroninfektion) så de blev avlivade:´(
 
Sv: gammal kanin?

CallMeAce skrev:
hur gammal blir en kanin egentligen? vi har en liten hane, hermelin o han är som vanligt o verkar helt frisk o allt men han är ungefär sex år och har aldrig heller varit sjuk...ja trodde en kanin blev runt fyra år?

Min älsta hermelin var en avelshona som blev 11 år. Sen hade jag en black and tan hane som blev 12 år men som skulle kunnat bli några år till om det inte skett en olycka då.

Får dom rätt mat och motion så lever dom längre. (10 år)
 
Sv: gammal kanin?

Min dvärgkanin blev 10år och hon hade varit med om två operationer (en amputering av tån och en annan för hon blev biten i benet av tre hundar så dom fick sy å spjälka benet å grejjer) och gillade att dricka rödvin. :) , har nu en vädur blir 7 i vinter. Men dom blir hur gamla beroende på hur man sköter dom. Får dom bra mat, blir kelade med ofta, får motion och får vara ute i trädgården och i huset mkt (och inomhus på vintern) så får dom några extra år..
 
Sv: gammal kanin?

Narcissus skrev:
Min dvärgkanin blev 10år och hon hade varit med om två operationer (en amputering av tån och en annan för hon blev biten i benet av tre hundar så dom fick sy å spjälka benet å grejjer) och gillade att dricka rödvin. :) , har nu en vädur blir 7 i vinter. Men dom blir hur gamla beroende på hur man sköter dom. Får dom bra mat, blir kelade med ofta, får motion och får vara ute i trädgården och i huset mkt (och inomhus på vintern) så får dom några extra år..

Jag är personligen rätt övertygad om att dom lever minst lika länge om dom får vara utomhus året runt. Tror det är bättre för dom också i många avseenden. Har iof haft alla mina kaniner ute året runt jämt....
 
Sv: gammal kanin?

aramis skrev:
Jag är personligen rätt övertygad om att dom lever minst lika länge om dom får vara utomhus året runt. Tror det är bättre för dom också i många avseenden. Har iof haft alla mina kaniner ute året runt jämt....

ja min(a) bor också ute året om och är 13 år
 
Sv: gammal kanin?

mina är 8 och 10..alla är friska! och rymmer med jämna mellanrum när det är ut och burdörren är öppen, men det är lätt att få tag på dom iaf;) Mina kanier har bott ute hela sitt liv, utom om det inte är så att buren är trasig eller så.
tror till och med att de mår bättre ute än inne, eftersom dom har ny och fräch luft hela tiden.
 
Sv: gammal kanin?

Har en kanin på drygt 7 år (är inte säker på när han är född). Han är pigg och glad fortfarande (peppar peppar).
Han bor inne och skuttar fritt hela dagarna i köket och hallen, bara instängd nattetid.
Förut bodde han ute, innan han kom till mig, men han är så känslig för drag, minsta lilla, så nu bor han inne och stortrivs. Då har han sällskap av oss hela tiden!
 
Sv: gammal kanin?

Stora kaniner blir 5-7 om de frå vara friska. Dvärgkaniner över 10 år är inte ovanligt, som vi har sett på svaren här. Men att det fanna flera på 13 var en överraskning 11-12 år trodde jag var gränsen.

Hoppas din kanin lever länge till!
 
Sv: gammal kanin?

Dolores_88 skrev:
Min dvärgvädur är ca 7½ gammal, pigg och fräsch dock svårt att hålla hullet - man får mata som tusan! Också har hon fått dålig hörsel eller så är hon helt döv, men det funkar bra ändå. Hon är jättelugn och go att pyssla med och en perfekt "låtsasmamma" åt mian nya ninisar! :love:


Och äldre än 7 år och 9 månader blev hon inte.... :( :cry:
Hon dog för drygt en vecka sedan och fyra dagar efteråt dog en av mina undulater... :crazy:
 
Sv: gammal kanin?

vet en som hade en kanin som hon haft sen hon var barn, den fick somna in när den var 17 år! (dvärgvädur)

Vet en som har en som är 15 år nu.

Mina kaniner är hermeliner och den ena är 6 år (äldst)

Jag trodde oxå kaniner blev max 6-7 år, tills jag hörde ovanstående historier..

Den som blev 17 år såg ut precis som den fortfarande var 4 år, fast den hade fått lite ljusare päls.
 
Sv: gammal kanin?

Min mamma hade en kanin som blev 14 år.. men han blev tyvärr sjuk, ananrs så hade han nog levat länge till.
 
Sv: gammal kanin?

mina är 8 och 10..alla är friska! och rymmer med jämna mellanrum när det är ut och burdörren är öppen, men det är lätt att få tag på dom iaf;) Mina kanier har bott ute hela sitt liv, utom om det inte är så att buren är trasig eller så.
tror till och med att de mår bättre ute än inne, eftersom dom har ny och fräch luft hela tiden.
Det är bevisat och logiskt att det är betydligt högre medellivslängd för kaniner som lever inomhus.
De slipper alla risker som faktiskt finns där ute dygnet runt året runt...
Det förstår var och en.
Ett kaninpar som bor inne med regelbunden utevistelse eller en kanin som bor tillsammans med sin engagerade ägare liksom en katt eller hund, där man kastrerar, årligen vaccinerar, försäkrar, chipmärker, registrerar och går på regelbundna veterinärundersökningar har det bäst.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 933
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
506
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 453
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 030
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp