Gammal hästtransport

Ska ta utökat b körkort för släpet som väger 100kg mer än bilen får dra på endast b. Någon som har det och som kan berätta vad jag behöver träna på?
det är ju ingen teori så är bara körningen du ska klara. har du kört mycket släp på b kort och kan alla regler och kör säkert så ska det inte vara ngt problem.

själv så vill jag ta be men är så jäkla osäker på teorin, 70% av provet är ju bara saker som man aldrig använder, så som alkohol undersökningar och vilket reg nr ska besiktas då och då osv. jag kan köra och jag kan reglerna. men det verkar inte räcka...

Jo jag har kört rätt mycket med släp. Behöver nog träna på att backa bara;) vad lastar man lämpligen ett hästsläp med på uppkörningen? Skall ej vara häst:angel: Man ska kunna lastsäkra också så något större då kanske? Typ ved?

det är ju ingen teori så är bara körningen du ska klara. har du kört mycket släp på b kort och kan alla regler och kör säkert så ska det inte vara ngt problem.

själv så vill jag ta be men är så jäkla osäker på teorin, 70% av provet är ju bara saker som man aldrig använder, så som alkohol undersökningar och vilket reg nr ska besiktas då och då osv. jag kan köra och jag kan reglerna. men det verkar inte räcka...
Nej de vill nog sorters bort nötterna från vägarna kanske.. Nä jag vet inte.. Kommer ihåg det viktigaste från b teorin men mycket onödig kunskap var det också till det provet vill jag minnas.

Jo jag har kört rätt mycket med släp. Behöver nog träna på att backa bara;) vad lastar man lämpligen ett hästsläp med på uppkörningen? Skall ej vara häst:angel: Man ska kunna lastsäkra också så något större då kanske? Typ ved?

Jag tog B96 förra hösten. Även om det inte är teoriprov ska du kunna tala om hur man läser ut vikterna på bil och släp och ser att det är lagligt. Du ska kunna svara på i vilken kombination man får ha sommar/vinter/dubb-däck och när. Du ska veta lite om lastsäkring.Du ska även kunna veta/beräkna vad din last väger så du inte har överlass.

Jag hyrde släp av körskolan, då jag inte fick köra mitt dit lagligt själv, så det var lastat med lastpallar och en låda med betong :p

Det jag tränade på mest var backa runt gathörn och statskörning. Kört endel släp innan men hästtävlingar ligger sällan i stan ;) Backa in på parkeringsruta på full parkering kan va bra att kunna med..

Lycka till! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Fritid Min man och jag tänkte köra över till Champagne i vår campervan i september, men eftersom vi inte räknar med att vilja tillbringa mer än...
Svar
13
· Visningar
469
Senast: Mineur
·
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Karlfranz
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 712
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka