Gammal hästtransport

Sv: Gammal hästtransport

Kylinge och Star trailer är bra rejäla släp med bra lösningar.
Jag har själv en Star trailer som börjar bli lite äldre nu och jag har tänkt flera gånger att jag ska byta men det blir aldrig av för jag är så nöjd med släpet!
Min står alltid inne på logen när den inte används och det enda jag har gjort på den under alla dessa år är att vi fick byta bromsarna förra året.

Kylinge och Star trailer är bra rejäla släp med bra lösningar.
Jag har själv en Star trailer som börjar bli lite äldre nu och jag har tänkt flera gånger att jag ska byta men det blir aldrig av för jag är så nöjd med släpet!
Min står alltid inne på logen när den inte används och det enda jag har gjort på den under alla dessa år är att vi fick byta bromsarna förra året.

Ne varför byta ut ngt som fungerar? :)
När de nya dessutom inte är bättre...

Har gått i samma tankar som du men näe, släpet börjar visserligen bli gammalt men är såå bra!

För att jag ville byta medans det fortfarande är värt lite pengar så jag inte behöver lägga så mycket mellan, jag hade tänkt byta till en likadan fast nyare, en Thule då.
Men jag är så nöjd med den, hästarna ålskar den och åker väldigt bra och det finns inga fel på den så jag la pengarna på en ny häst istället :D

Min är en -98 så jag har haft den väldigt många år nu men den är fortfarande lika bra! Det enda jag kan komma på som jag skulle vilja ända är att jag vill ha öppningsbara fönster som det är på de nyare.

Ser ut såhär:
_DSC6523_zps0f8fe7a4.jpg

Öppnar upp min tråd igen:)
Blev inte nåt släp den gången. Men letar igen och har två objekt av intresse.

Det första är ett äldre kylinge: 87års modell i bra skick (renoverat) men dålig ventilation. Kör nästan jämt m lilla luckan nere men ändå. Frontutlastning som jag vill ha. Nytt golv i alu och fin gummimatta.

Det andra objektet är ett ume från 94. I bra skick men ej renoverat. Fördelen: nyare släp, bättre pris och isolerat tak. Frontutlastning även här. Detta kostar 15tkr.

Eg vill jag ju ha det andra släpet. Pga att allt är gjort redan. Är det dyrt med 20tkr för ett så gammalt släp eller vad tycker ni??

Jag har ett enaxlat Boj från -90(till salu). Och jag tycker att det är mycket mer stabilt än andra enaxlade och dessutom panikbommar med enkel utlösning. Men dom ligger ju också lite högre i pris. Köpte nyligen ett tvåaxlat VV 06:a. Har inte hunnit köra med det så mycket än men hittils är jag jättenöjd för dom kraven och lilla plånboken som jag har :-)

Nu blev jag enormt nyfiken på varför du tycker så?
Är det ok att lägga 19K på ett så gammalt kylingesläp (-87)?
19 för ett renoverat boogie släp är i samma pris nivå med de jag sett.
pruta kan man också göra (på plats då, ingen ide att göra det innan man sett släpet :p)
och en kylinge är ju en kylinge :D dvs lätt att skaffa reservdelar via thule då de har väldigt lik uppbyggnad fortfarande. dvs det är enkelt att hitta passande bommar, mellanväggar, öppningsbara fönster osv.
ventilationen på de äldre släpen är dålig, men ett par rosettventiler i skötardörren löser det :p.

Nu blev jag enormt nyfiken på varför du tycker så?
Är det ok att lägga 19K på ett så gammalt kylingesläp (-87)?

19K på ett renoverat släp är ett bra pris.
Men du kan ju försöka pruta om du vill.
Umesläp har inte en skruv rätt.
Dålig konstruktion och dåliga materialval och dryg som tusan att renovera.
Jag kan inte komma på en enda grej som är bra med dem.

Måste balansera diskussionen något med att säga att Ume har väldigt många skruvar rätt men har haft problem med materialval och kvalité i vissa fall (ni som faktiskt råkat ut för saker bör väl hjälpa till här men saker som lämmar kring -00 osv). Om man väljer att titta på en äldre vagn från säg 90-tal så har den faktiskt stått pall sedan dess och lär inte utgöra en större risk än annan samtida vagn/fabrikat.

Angående lösningar ser jag Ume som enda tillverkare där jag faktiskt kan tänka mig lägga hårt inarbetade 100-150000:- just för att de går fantastiskt på vägen (märks väl nu då vi kört mkt Göta-Linköping m/utan häst). På ojämn, tjälskadad väg ser hästen ut att åka mer bekvämt än vad vi gör i bilen (kameraövervakad då)
Lösningar som fungerar även på vintern. Verkar ha galvade axlar iaf på vår B50 från 2012. Isolerade väggar. Detta och mkt mer är bra! Finns dåliga saker med såklart men av de vagnar ute är Ume i så fall minst dålig enligt mig =).
Vi har även en enkelaxlad Ume från -94 som vi har som tippen-släp och den känns mer solid än många nyare vagnar av andra märken som vi haft. Stabil tak-konstruktion (vi lyckades fälla ett träd över den) med isolering även där.

Angående renovering så bör ju axlar även ha bytts på en äldre vagn, dessa är svåra att förutse skicket på innan och bör räknas in/prutas på annars. Gick en fin Ume A40 -01/-02 (boggi med frontutl) alu-chassi, bytta inner/slitväggar, för 22000:- eller mindre vid snabb affär, som jämförelse.

Lycka till!

Mvh Thomas

Måste balansera diskussionen något med att säga att Ume har väldigt många skruvar rätt men har haft problem med materialval och kvalité i vissa fall (ni som faktiskt råkat ut för saker bör väl hjälpa till här men saker som lämmar kring -00 osv). Om man väljer att titta på en äldre vagn från säg 90-tal så har den faktiskt stått pall sedan dess och lär inte utgöra en större risk än annan samtida vagn/fabrikat.

Angående lösningar ser jag Ume som enda tillverkare där jag faktiskt kan tänka mig lägga hårt inarbetade 100-150000:- just för att de går fantastiskt på vägen (märks väl nu då vi kört mkt Göta-Linköping m/utan häst). På ojämn, tjälskadad väg ser hästen ut att åka mer bekvämt än vad vi gör i bilen (kameraövervakad då)
Lösningar som fungerar även på vintern. Verkar ha galvade axlar iaf på vår B50 från 2012. Isolerade väggar. Detta och mkt mer är bra! Finns dåliga saker med såklart men av de vagnar ute är Ume i så fall minst dålig enligt mig =).
Vi har även en enkelaxlad Ume från -94 som vi har som tippen-släp och den känns mer solid än många nyare vagnar av andra märken som vi haft. Stabil tak-konstruktion (vi lyckades fälla ett träd över den) med isolering även där.

Angående renovering så bör ju axlar även ha bytts på en äldre vagn, dessa är svåra att förutse skicket på innan och bör räknas in/prutas på annars. Gick en fin Ume A40 -01/-02 (boggi med frontutl) alu-chassi, bytta inner/slitväggar, för 22000:- eller mindre vid snabb affär, som jämförelse.

Lycka till!

Mvh Thomas

Jag var mycket nöjdare med mina Trane och Reko släp från den eran än Umesläpet från samma tidsperiod.
Andra släp fungerar också utmärkt vintertid och andra släp ligger tom bättre bakom bilen.
Dock spelar dragbil roll hur bra släpet ligger bakom också.
ALU chassi är i mina ögon ett jättestort problem eftersom de har problem med vibrationer och de skakar sönder.

Personligen väljer jag bort Ume (som du vet vid det här laget ;) ), men även en väldigt stor del av de nya vagnarna som finns på marknaden för många nya vagnar är så himla skrangliga med för klena och för dåliga materialval för att jag ska vilja ställa mina hästar i dem.
Men det är ju ett resultat av att hästägare vill ha stora släp, få lasta mycket men det får inte väga något.
Sen litar många hästägare blindt på försäljare utan att kolla upp materialval och för och nackdelar med dem.
För och nackdelar finns ju alltid med alla släp.
Men med just Ume har jag sätt för många onödiga olyckor för att kunna tycka om dem.

Men härligt att du är nöjd med din :)

Grannen har haft ute sin VV -06 boggie ett par månader utan att få den såld.
Jättefint skick och nybesiktad i juni. Ligger ute för 20000:-
Jag tycker det låter billigt men jag letar ju inte själv så har ju inte så mycket att jämföra med!:angel:
Men verkar som vissa tar tid att sälja.

Jag har haft Kylingekärra (enaxlad) från 90-talet (minns ej exakt årsmodell). Visst, man fick mkt för släp för pengarna (köpte mitt för 10 '). Men hästarna gillade INTE släpet.

Numera har jag ett UME B45 och tycker det är helt suveränt! Svalt, ljust, stort och rymligt, ligger kanon efter bilen och hästarna tycker mkt bra om det. Det är MKT rejält i jämförelse med många nya släp.

Själv kan jag inte tänka mig ett Kylinge igen.

Hej igen
Nu blev det en star safir-98. Bra skick och golv bytt i år. Lade mig under och tittade på axlarna som såg ok ut. Nybesiktad var den också. Gav 20k för den. Dock blev det inte ngn frontutlastning men det får jag leva med:) nu har jag inte hunnit köra häst i den än men tom kändes den fin o smidig bak bilen. Och var inget meck att backa med. Jämför med den lånade ifor W som kändes oerhört svår och tung att dra trots samma vikt (säkert pga dess form..) och en mardröm att backa runt med.
Hoppas iaf att jag köpte rätt;) Har ett sadelskåp i plyfa som jag vill sätta in på ett säkert sätt samt lite redskap. Tips?

Bra val! Star trailer har också fina och bra vagnar :)
Vanliga redskapshållare är toppen att sätta i väggen så har du redskapen där du vill ha dem.

Det finns inga dumma frågor ;)

Nä du behöver inte täta med silicon, risken är större att du stänger in fukt då än att du håller den på avstånd.

Ska ta utökat b körkort för släpet som väger 100kg mer än bilen får dra på endast b. Någon som har det och som kan berätta vad jag behöver träna på?

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Fritid Min man och jag tänkte köra över till Champagne i vår campervan i september, men eftersom vi inte räknar med att vilja tillbringa mer än...
Svar
13
· Visningar
469
Senast: Mineur
·
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Karlfranz
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 712
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka