Gammal hästs tänder, tänka på?

Cillen89

Trådstartare
Jag och min älskade ponny har hängt ihop i 15 år, tiden går(!) och ponnyn börjar bli till åren, redan fyllda 30 år, med 15 år som ridskoleponny i bagaget.
Han är fortfarande otroligt pigg och fin, och vi brukar skoja om att han kommer överleva oss alla i familjen ;)
Fast jag vet ju att så inte är fallet, jag tror väl att tänderna förr eller senare kommer ta slut, och jag spenderar mycket tid och nojjar över detta.

Hade tandläkare ute för c:a 1 år sedan, och dem tänder han har är i bra skick (har tappat några kindtänder), och tandläkaren tyckte jag kunde spola munnen någon gång i veckan för att få bort foderrester, i och med att han fattas några kindtänder, så inte fodret fastnar där.

Hur bör man ta hand om en gammal hästs tänder (utöver regelbunden tandcheck såklart)? Jag tänker mest på hur man kan "spara" på tänderna? Eller det är inte möjligt?
Jag har läst att man ex. inte bör ge en gammal häst lucern strå då det tenderar att fastna mellan tänderna.

Jag har läst att man ex. inte bör ge en gammal häst lucern strå då det tenderar att fastna mellan tänderna.

Jag har också en äldre häst som jag gärna ger lucern hack. Har inte hört att det brukar fastna, kan du utveckla det lite eller ge en källa? Min häst äter inte pelletsen så det vore ju typiskt om hacket inte är bra för tänderna.

Förutom årlig kontroll av munnen försöker jag att rida mycket bettlöst. Min häst trivs jättebra på det så det passar ypperligt.

Genom att rida bettlöst tar du bort risken för att tänderna bakom lanerna nöts i framkant.

Mitt bästa tips är att anpassa fodret för att minimera slitaget på tänderna. Tex havre bör krossas istället för att ges hel. Jag började så med min häst men efter hand fick jag gå över på mer och mer lättuggat. Jag fick plocka bort hö och ersätta med lusernhack och senare ta bort även lusernhacket när min häst inte klarade av att tugga det längre och numera är det bara uppblött pellets som gäller.

Lusernhack är ganska vasst och kan fastna mellan tänder/ i tandfickor men jag tror det är ganska individberoende. Min häst hade inte problem med att lusernhacket fastnade mellan tänderna utan det var allt eftersom malfunktionen blev sämre och sämre (pga fler och fler tappade tänder) som jag fick sluta med hacket. Har din häst problem med att lusernhack fastnar lär du märka det på lukten i munnen eller på ätbeteendet om det gör ont. Studera hästen och var observant på hur den äter!

Jag har haft två gamla hästar som inte vill äta lucernhack, men det är säkert olika. Men om tänderna är slitna så är det kanske bättre med mer lättuggad mat som uppblött pellets och krossad havre. Håll koll på hullet, om gamla hästar börjar tappa vikt kan det gå ruskigt fort

Jag har också en äldre häst som jag gärna ger lucern hack. Har inte hört att det brukar fastna, kan du utveckla det lite eller ge en källa? Min häst äter inte pelletsen så det vore ju typiskt om hacket inte är bra för tänderna.

Förutom årlig kontroll av munnen försöker jag att rida mycket bettlöst. Min häst trivs jättebra på det så det passar ypperligt.
Jag har ingen annan källa än mig själv och förra hösten/vintern fick jag två av mina gamlingar nästan förstörda av just lusernhack som fastnade och stack hål i munnen på dom. Innan detta hände hade jag heller aldrig haft problem med hack men nu är det uppblött pellets som gäller för alla som har slitna tänder.

Enkel förklaring är att hacket är hårt och i ganska korta bitar så en häst som inte har alla tänder och/eller dåliga tänder kan inte mala sönder det utan det blir nästan som vassa nålar i munnen på hästen. Har man otur ställer sig dessa på fel håll i munnen på hästen när en försöker tugga det. Du behöver inte mer än själv sticka ner handen i påsen för att känna hur det rivs och sticks. Sedan när bitarna är så korta kan dom packa sig mellan tänderna och fastna där med foderinpackning som resultat.

Ok, kan vara värt att hålla i åtanke! Än har pålle inga problem med tänderna men det är ju bra att veta så man kan vara uppmärksam.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 523
Senast: Masse
·
Foder & Strö Min häst har fått sina tänder "försurnade" av hösilage då hennes saliv inte kan ta hand om ett lågt pH-värde. Hon har då fått en...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat