Gammal häst

M

millemia

Hej, jag har lånat en 17 årig märr av min granne. hon har inte hanterats på ca 3 år. Hur ska jag lägga upp träningen för henne och vänja henne vid hantering igen. Tacksam för alla svar.

Sv: Gammal häst

bra fråga en ide är ju att du kollar så att hon går att leda ryckta och hantera på ett vetigt sätt. Men om du tycker att 17år är gammalt så håller jag inte med.

Går det rida på den? Börja i så fall med skritt turer. I början kan det räcka att du rider 20-30min. Sen efter ett par veckor ökar du turerna till 45-60min. Lägg så småningom in lite trav och galopp- korta sträckor. Klättra är bra. Öka även det succesivt. 17 år är ingen ålder för en häst. Du kommer märka när hästens kondition har blivit bättre. Vill du ha upp flåset ordentligt efter ett tag så galoppera den lite längre sträckor, gärna så hästen får sträcka ut ordentligt. Lycka till!

Hej!
Jag skulle vänta med att sitta på henne. Tömkörning är ett bra alternativ om man vill få igång hästen och öva lydnad med små signaler. Bara umgås. När ni har fått förtroende för varandra kan du skritta på henne.

Tänk själva om man satte sig på en häst en dag som inte blivit hanterad på länge, hur inbjudande är det när hästen inte ens känner personen som sitter på? Bli inbjuden av hästen! Skapa en relation först säger jag.

Lycka till

är jag knäpp eller, för jag tycker inte att 17 år är gammal :crazy: har en 19 åring hemma som är SUPER fin.
Red innan en 20-, 21-, 22-, 23-, 27 åring och JA tänk för att jag faktist tävlat alla på klubbnivå men ända upp till 80-90 :D (hahaha) även 27 åringen, elle rjag visste inte om det.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 832
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka