gammal häst

F

fritidsryttaren

Såg precis i hagen att min gammla häst inte tuggar sitt hö som tidigare, gör bara små korvar som kommer ut!!
Nu blir jag ju jätteorolig.....
Han är nämnligen 26år ett varmblod, fräsch för övrigt. Underhållt tänderna varje till vartannat år. Måste nog ta ut veterinären som får kika lite, kan det vara så att tänderna är slut?? Vad gör jag då?
Eller bara lite raspning som behövs, vanligt på gamlingar är ju att tänderna slits ner.

Snälla hjälp!!

Sv: gammal häst

Mitt gamla varmblod fick samma problem han fick till slut foderstrupsförstoppning. Hans tänder var kollade regelbundet. Tog ut vet som sa att tänderna var fina men att tungan var svullen. Gav antibiotika men inget hjälpte. Åkte till hästkliniken, de sa att tänderna var slut. Inga tuggytor ruttet tandkött o tänder som lossnat. Det märkliga var ju att han inte gått ned i hull. Detta var förra sommaren. Gräs kunde han äta utan problem men inte hö. Vet sa att ha han ute så länge du kan sen får du nog avliva honom. Så det är exakt ett år sen jag nu avlivade min älskade! Men han gick med hedern i behåll. Han fick gå innan han blev mager och dålig. Så ta ut en bra vet som kan kolla tänderna.

Dags att kolla tänderna kanske? En gammal häst behöver tandkontreoll lite oftare än en yngre. Lusern är ju bra för hästar som har lite dåliga tänder

Tack för svaren!
Det blir till o få ut veterinären i veckan, har ju haft lite problem tidigare som blivit bättre efter lite raspning.
Det jobbiga är att jag har tagigt bort mitt sto i påskas o har varit rädd att det skulle händ något med kort tid emellan för gamlingen, tyvärr så är det ju lätt att alltid tänka det värsta.

Jag har sett flera gamla hästar med det problemet. De har klarat sig bra på lucern och Krafft Groov under vintern och gräs på sommaren. Den senaste levde på lucern och KG under fem vintrar, en arab som blev 35 år gammal.

Tack för ditt upplyftande svar, kände att jag behövde höra att det finns hopp!! Tack Tack!
Vet du ungefär vad lusern kostar ?? KG? Är jag trög emn vad menar du?
Kram till dig!

Du behöver ett proffs på hästtänder.
Tugga bussar skall de inte behöva göra även om tänderna är slitna.
Och så kan du fodra med uppblött lusernpellets blandat med sädkross.
Och fylla på med olja till rätt hull.

Även om tänderna sen är ok, kan de bli lite torra i slemhinnorna när de är gamla. Så vill man hjälpa sin gamling att äta hö, kan man placera en vattentunna intill höhögen, så hästen själv kan välja att doppa det om den vill, såvida man inte vill blötlägga det i förväg. Och lusernpelletgröt med olja är verkligen bra, om de börjar tappa hullet.

Min gamling spottade tuggade höbollar men det enda som behövdes var en liten justering av en vass tandkant. Efter det så vart det bra igen och än så länge verkar det hålla i sig.

Oroa dig inte i onödan, kolla upp någon bra person på hästtänder och be den kika på din häst.

Tack för alla bra svar käns alltid vbra att få stöd när man som alltid drar förhastade slutsatser!!
Kan berätta för er att jag hade ut min proffsiga veterinär igår och konstaterade att det var lite vasst i kanterna så efter lite raspning så går det bra igen, pållen har alltid gillat att blöta sitt hö så det får han fortsätta med. Bra tips ändå!!:)
Hoppas han får leva ett bra tag till!
Kram till er

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 535
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur