gammal häst

suberdoo

Trådstartare
vi har en 22 årig new forest i stallet som fick gå i riktig pension för två år sedan, så nu går han bara i hagen och latar sig. han har gått på ridskola från att han var 5 tills han blev 17. efter det kom han till oss och reds ca 5 dagar i veckan i tre år. men sen blev han extremt svårfångad i hagen och tjurig i allmänhet, vilket inte berodde på något fysiskt hos honom. vi lät honom efter en del funderande gå i pension på riktigt. han har blivit mycket gladare och ser ut att trivas MEN samtidigt tror vi inte att han riktigt trivs med att bara gå i hagen och träna lite NTT (natural tick training) då och då.

Hur har ni gjort med era gamla hästar som inte rids längre?

Hur mycket kan man träna dem?

Är det någon som har något tips på vad vi kan göra med honom förutom att rida honom (då han har tappat sina muskler och inte orkar bära mig på samma sätt som förut)?

Sv: gammal häst

låta honom följa med som handhäst när du rider nån annan häst, tömkörning och likande. Gå promenader med honom som en hund ect

Jag rider min 22-åring för fullt! (nordis) Jag vill hålla igång henne så att hon inte åldras/stelnar till... och hon är jättefräsch och pigg än så länge. Men hon har ju inte gått på ridskola 12år heller... :angel:

Men hon är för rastlös för att bara gå trosa i hagen, hon skulle bli uttråkad, iaf såhär års. På sommaren skulle hon nog gääärna bara gå och beta hela dagarna :p och bli som en tunna :devil:

Min häst som är 19 går ihop med sina två kompisar som är 21 respektive 24 i en hage på ca 2 ha hela dagen utan att göra så mycket mer. Nu beror det inte på att han är pensionerad utan tanken är att han skall sättas igång så snart som möjligt, vilket ännu inte blivit av :angel:. Jag är dock inte så orolig för hans psykiska tillstånd då han verkar glad och harmonisk och går som sagt ute i en stor hage minst 12 timmar/dag.

Ja några tips är väl att gå promenader, tömkörning, handhäst, lite löshoppnig, mest på skoj då. Men en viktig del som du får tänka på är att använd träns vid dessa saker. Så att han vet att det är lite arbete på gång. Har man bara grimma blir det inte på riktigt för hästen. Grimma har han ju i hagen hela dagen.

tack för svaren!

hans 12 år på ridskolan har inte gjort honom stel eller så, det har bara satt sig i huvudet, eftersom folk envisades att slå honom för att han var sur i spiltan, när allt egentligen berodde på att han var trött på ridskolelivet och kittlig.

idag tog vi ut honom och borstade honom ordentligt, han håller på att fälla hela sin stora vinter päls.. :smirk: han stod och skakade på huvudet hela tiden och vi funderade på vad det var som var fel. vi tänkte att det kliar ju med all säkerhet så vi släppte ut han i hagen så han kunde rulla sig, han älskar att rulla sig, men du mäsrke vi att det var visst överskottsenergi. så jag gick ner till ridbanan och longerade av honom. ni skulle sett honom, han var jättefin, såg ut som en 5 åring.. :love: :love: :love:
han såg ut att tycka att det var skönt också, så jag ska försöka hinna göra mer med honom nu. han har allt mycket kvar att ge, men kanske inte hela tiden...

Senast ändrad:

Jag tror att alla hästar behöver en uppgift. Jag vet ju inte hur din häst är i för kondition men om han inte kan bära dig så kanske han kan bära en lättare ryttare. En medryttare av barnstorlek kanske.

Min häst är 19 och rids och tränas på som vanligt men det är ju olika från häst till häst. Nu har jag börjat se lite ålderssymton på min pålle men han är lika pigg i psyket fortfarande. Hoppas bara att hans kropp håller lika länge.

jag håller med dig lillmyggan..

det är precis vad jag känner med honom, problemet är det att eftersom han är så känslig efter sin tid på ridskolan är vi väldigt rädda om honom. vi vågar helt enkelt inte låta något "barn" rida honom, för vi vet ju inte hur denna reagerar om han försöker sticka, som han kan göra.
jag har varit medryttare på honom och när han är lite musklad så kan han bära i princip vem som helst. det är inga problem för mig att rida honom lite då och då, men inte hela tiden och det är inte det vi vill göra heller, vi vill ha andra grejor att göra förutom ridningen liksom...

blev dubbelt..

Senast ändrad av en moderator:

Han kanske behövde en lång paus.
Långa barbackaturer brukar vara uppskattat av pållarna (om han får lite mer muskler+kondition igen då). Promenader, följa med som handhäst. Tömkörning, longering.Ledarskapsövningar, lite nh-träning? Arbete vid handen http://hem.fyristorg.com/ridkonst/vidhanden.htm (hittade inte nån så bra beskrivning), löshoppning, simma lite i sommar kanske :) Tolka lite lugnt nu på vintern. Är han inkörd?

nu upprepade jag lite saker som folk redan skrivit men hoppas du kommer på något.

jag tror att du har alldeles rätt, han behövde en paus!

han är inte inkörd, men det skulle varit kul att köra in honom, men tiden räcker inte till. det där med barbackaturerna i skogen skulle inte vara helt fel, men då måste vi jobba upp lite muskler först som sagt. får ta ut han lite på ridbanan efter att jag har jobbat med min 6åring i fortsättningen.
vi tränade en hel del NH och hantering i allmänhet innan han fick vila men nu har vi inte gjort det sen dess i princip. jag gör det när jag leder han upp från hagen ibland, kollar lite halter och ryggningar, menhan är inte lika uppmärksam längre, så det behövs nog jobbas med lite.

nu svamlar jag nog mest, ska gå och lägga mig nu istället.. ;)

Vi har ridit våra gamla hästar "ända till slutet". Frågan är väl snarare hur man rider. Man får rida lugnare men kanske längre eftersom det kan ta ett tag för äldre hästar att leda upp sig.

Vi har tex haft en hannoveranare som blev 27 år och hoppades och reds som vanligt i övrigt. Han var väldigt stel till en början men efter en lång framridning var han hur fräsch som helst och gick att rida galoppiruetter mm. Tyvärr bröt han benet i hagen, vem vet, han kanske hade levt lycklig i ytterligare ett par år.

Som nån annan skrev, gå promenader, ha som handhäst, tömköra osv är ju kanon. Kanske han kan fortsätta ridas men inte varje dag?

Senast ändrad:

Jag skötte en gammal ponny för några år sedan. Jag hjälpte en kvinna med hennes hästar och hon hade en ponny som hon hade kvar sedan hon var barn/tonåring.

Hennes ponny kom tillbaka från sin fodervärd och då var det ingen som brydde sig om ponnyn, så jag tog hand om henne. :smirk:

Ponnyn hade kvickdrag så jag motionerade henne lugnt. Jag longerade, skrittade ut barbacka, skrittade henne vid hand och löshoppade henne på små hinder. Man får användra sin fanatsi. :angel:

Jag motionerade henne 3-4 dagar/vecka. Jag tror att ponnyn var 26-27 år gammal under denna tiden. Det var en av mina bästa tider när jag hade "min" ponny att pyssla med. :love: Det gav mig OTROLIGT mycket. Visa människor hade svårt för att förstå varför jag tillbringade tid med en gammal ponny som inte gick att rida på ordentligt.

Hon avslutade sina dagar i sin hage för några år sedan.

jag tror inte att han vill bli riden alltför ofta, han har trots allt gått på ridskola i 12 år, och det har slitit på hans glädje att bli riden, men nån gång ibland går bra. har precis börjat jobba han lite på ridbanan, så jag kan hoppa upp på honom, eftersom det är det jag vill göra..
att ha honom som handhäst kan bli lite krångligt då min häst och han inte trivs med att ha varandra för nära. det skulle bli en massa onödigt gnabb bara.. men promenader är ju bra och mysigt, så det får det bli en hel del..
tack igen förresten.. :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama