gammal häst

L

lillfina

Jag har ett halvblodssto på 21 år,hon tävlade MSVhoppning tills hon var 11år,sen fick hon spatt och blev triangelmärkt och promenadhäst.Det har fungerat bra,nu den sista tiden tycker jag emellertid hon blivit stel och snubblig när viär ute,trodde först att hon ömmade.Rider henne c:a 3ggr i veckan mest skogpromenader.Är det vanligt att de blir så med stigande ålder? :confused:

Ja precis som gamla människor blir även hästarna lite stela. Tänk på att värma upp henne ordentligt innan du börjar jobba henne. Efter varje ridtur så kan du stretcha henne försiktigt. Ta även och massera henne 1 g/v
Sen så rider du henne för lite.
Rid henne 5 dagar i veckan i stället, det är under vilan hon stelnar till.

Lycka till //Martina vars 21 åring aldrig varit så fräsch som nu :D

håller med föregånende talare, en äldre häst måste ridas ofta, kanske inte hårt, men iaf ut och skritta varje dag!

ju mindre man rider dom, ju snabbare faller dom ur..stretching är super, ger även min (20 år) gurkmeja, för att han inte ska stelna, och det hjälper! (iaf på min)

ger min häst (24år) glucosamin. det verkar som han blir mindre stel och det är även förebyggande. Instämmer f.ö med ovanstående, det är bra att hålla igång äldre hästar.

Vill bara tillägga att min häst då även Går på AloeVera vilket fungerat mkt bättre än gluckosamin/ bioglukomin samt gurkmeja.
Ha det!! :rofl:

Spatt klingar alltid oroväckande i mina öron numera...
JAG hade tagit in hästen på klinik för en extra koll, framf. eftersom hon har börjat snubbla. Spatt är ändå spatt...och det finns fler glidleder som kan drabbas... En spatthäst blir stelare än andra, men har det kommit mer än tidigare så är det helt klart bäst att kolla en gång extra.

Sådant är nog helt olika från häst till häst.

Min ena häst är 22 år, och han är inte ngt stelare eller snubbligare alls. Precis likadan som han alltid varit.
Har inte tappat i reaktion i hoppning, har sin fina takt i traven kvar osv.
För ett par veckor sedan veterinärbesiktigad ua på böjprov. Stolt matte! :love:

Den hästen har hela livet varit mjuk och fin, däremot så är jag övertygad om att min yngre häst den dag han blir äldre kommer behöva mer tid att leda upp sig.
För han är en klenfis jämfört med gammelpållen... :angel:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Gnägg Funderade på det idag. När anses egentligen en häst som "gammal"? När anser du att en häst börjar bli gammal? Anledningen till att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 422
Senast: c0pyright
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar