För 20-25 år sedan (på Miltons tid) brukade medelåldern på WC hästarna både i hopp och dressyr ligga kring 15 till 20 år, i dag (efter Rodrigo Pessoas intåg i WC med sina 5 och 6 åringar) är de "förbrukade" och "gamla" vid 10... säger väl lite om synen på hästen som individ och "kompis" inom "Eliten".
Tyvärr tar "ungdomen" (hobby ryttaren) efter och anser att om man inte fått upp sin 5 åring till MSVA eller 140 cm är de inget att ha.
Vid 5 år är de flesta hästar fortfarande bara ett barn eller ung tonåring och skal i normal fallet vara kapabel till tävlingar kring 110 och LA.
Skyndar man i stället långsamt och fremst med hästens fysik och utveckling/växt i tankarna har man en individ som vid 10 -12 års ålder närmar sig topp prestationsmässigt och som kan hålla den nivån upp till 20 - 25 års ålder utan större bekymmer.
Första gången jag hör talas om att hästarna i WC-dressyren skulle anses vara gamla vid 10 års ålder. Jag uppfattade det snarare som att Valegro ansågs vara ganska ung som debuterade GP som nioåring (och om mitt googlande inte svikit mig debuterade han i WC-sammanhang som tolvåring). Känner inte alls igen det du skriver.