Gammal häst vill gå upp i vikt!

J

JustWatchMeMrBlack

Hej, vet att det redan fins trådar med tips att gå upp i vikt men min häst är i fråga 26 år :D så det blir inte riktigt samma sak.. Han har nyligen fått diagnosen kvickdrag men får medisin för detta och mår faktiskt bra!
Men hästen min är svart och har inte det lättaste på sommaren med myggen så han står gärna inne i lösdriftladan om dagarna och han får inte i lig riktigt det han behöver, han är inte något vandrande sklett utan har alltid haft en bra form men han ha r tappat vääldigt mycket rumpa och överhudsfett så man kan känna rebenen :( han och dom andra hästarna har väldigt stor hage med gräs i och han ska få lite av min mamma som är bra på området hälsa och kost och va den som räddade honom när han var 22 år. Majs och korn tror jag var det kodret som hjälpte till med vikten?
någon som har några tips och ideer då min kille behöver få mer hull innan vintern!

Sv: Gammal häst vill gå upp i vikt!

Kraft Rehab - rekommenderas verkligen! är så glad av jag provade det till min gubbe för det blev nog hans räddning!

Min gammling(32år) åt korn,lusern,vetekli,havrekross,betfor och olja. Och det var han jättefin på.

Med tanke på hans ålder så kan det ju vara så att tänderna är på väg att ge upp. Så är det i vart fall med min häst som är 2 år äldre än din. Så ska du ge kraftfoder se till att det är lätt att tugga det. Det finns ju tex krafft rehab som är pellets som går att blöta upp. Sedan finns det ju många andra färdigfoder som är anpassade för äldre hästar. Min fungerar tex bra på Spillers seniormix men det finns ju även andra märken som har motsvarande seniorfoder. Sedan är min erfarenhet att de flesta äldre hästar behöver lusern för att kunna hålla hullet. Har den lätt för att tugga fungerar ju lusern i strå, annars är uppblöta lusernpellets det bästa alternativet. Många ger också sina äldre hästar någon sorts olja (tex majsolja el vetegroddsolja). En gammal häst har i vart fall ett stort behov av fett och protein.

Gammelmannen här (31 år) fick under vintern massor av lucern, korn, havre, betfor, kalk och soja i torkad form. Sojan hjälpte till ordentligt och syntes på en kort tid hur han gick upp i hull. :)
Han har svårt att tugga så högivan fick bli densamma för det fanns ändock kvar på morgonen.

På tal om alla dessa färdigfoder och mixer så (jag har egentligen ingen dirket aning menmen) så känns det en aning onödigt och dyrt. Tycker det känns mer säkert att få göra iordning en egen foderstat så man vet hur mycket av varje man ger och har en chans att få öka på bara en viss sak.

Har aldrig hört talas om det men låter spännande! vart fins det att köpa? vad hände med din häst? Han har haft ett fånganfall förra året då han smet ut och åt massor med klöver sedan har inget hänt..

Super tacksam för hjälpen!

har läst på lite om det och det verkr verligen bra! Han har dock haft ett fånganfall förra sommaren (den rackaren smet) det är något hämskt han har förlorat vikt och han som alltid varit så snygg i formen är nu smal som en pinne! funderar på om det kan vara mask eller om det är pga kvickdraget-myggen-värmen att han inte har orken.. :\

Vi kan inte ge honom hö då det är till vintern, vi har plockat upp hö för hand lös hö så att det i nte ska bli damm och för att få bra kvalite så det är inget vi kan ge honom när det fisn så gott om gräs :\ har läst på lite om Lucern och ska läsa på mer om det andra!
tack för hjälpen :D

wow super bra info har läst på om det och verkar bra :D ska få hit min tränare(till unghästen) i morgon och ska be henen om råd på vad han ska ha för foderstat och tipsen jag fått på buke ska ner på en komihåg lapp ;) vad roligt med en 32 åring vad är det för någon? och vad är det fört olja han får?

tack känns redan mkt bättre fast jag är så orolig för honom ;) vad är det för häst du har då? och vad är Spillers seniormix? hittade det inte på google.. Hoppas han blir bra snart nu när vi vet lite hur vi ska göra :) min tränare kommer i morgon ska be henne om hjälp att sätta upp en foderstat
tusen tack!

tack :) vad roligt med en häst på 31! avd är det för någon? har kollat upp lite foder av det du skrev och det låter bra, min tränare kommer i morgon ska be henne hjälpa till att sätta upp en bra foderstat + hjälp från mamma som räddat hans liv två gånger med foder men hon är inriktad på mäniskor och Anneli som hon heter är jätte duktig på hästar och foder så deras gemensamma kunskap + alla som skrivigt hoppas jag att han blir bra snart och lägger på sig lite :D

Roligt och roligt är det inte direkt då dessa (är två stycken som är oskiljbara!) har hängt på en skör tråd i ett par år nu. (Varför dessa inte tagits bort ännu kan vi låta vara osagt..)
Jag och tanten (morsan är på buke) som huserar i stallet har ansvar för dessa hästar som är två gotlandsruss.
Den ene, herren av dem, föll ur så det var hemskt åt det förra hösten och vi slet oss i håret över hur vi skulle göra. Men vi höjde lucerngivan för dels protein och fett samt gav en hel del betfor som innehåller socker.
Soja kom vi fram till att det nog var bäst eftersom det innehåller mycket protein och det var just det vi ville åt.
Så försök att hitta bra foder med hög fetthalt samt mycket protein.
Har ni tillgång till stall så att du kanske kan ta in honom n¨gra timmar under dagen? Tänkte på om han inte får en chans att vila. Då kan ni ju även ge honom mat då så han hinner ta upp näringen.

Uppdatera gärna. Nyfiken på vad tränaren säger då det alltid är bra att veta själv. :)

Nej klart det ä rtråkigt med hästar som blir till åren men alltid kul med dom som "hänger kvar" hoppas dom mår bra! jo stall har jag dock ett litet med riktigt dåligt golv och ännu ingen gummimatta (håler på att städa ut stallet ska lägga in matta när jag köppt det och in med nytt spån/pappersspån) sedan ska ha n få stå inne dom varma dagarna som inte ser ut att vara påväg alls :p han får maten ute så då det är damm i spånet som är inne nu och luften är bra nu, vi har en lösdriftslada som jag hett massor emd myggmedel i som han stå om dagarna så han komemr undan myggen + 4 svalor som äter upp dom som vågar sig in :) uppdaterar i morgon efter tränaren varit här roligt med folk som bryr sig :D

ha det bra!

Även om har står i lösdrift så kanske han inte kan slappna av ordentligt ändå..
Hur som, jag kan slänga in en före och efterbild på russet. :)

Hösten -08
På dessa två bilder har han tjock vinterpäls också.. Var bara skinn och ben vid detta tillfälle.
DSC_1450saxin.jpg

DSC_1420saxin.jpg

Taget här i veckan..
DSC_0019saxin.jpg

wow super bra info har läst på om det och verkar bra :D ska få hit min tränare(till unghästen) i morgon och ska be henen om råd på vad han ska ha för foderstat och tipsen jag fått på buke ska ner på en komihåg lapp ;) vad roligt med en 32 åring vad är det för någon? och vad är det fört olja han får?

Tyvärr finns han inte längre,fick somna in förra sommaren.
Ingen aning vad han var för ras,men någon korsning. Han var en liten storhäst.
Han fick rapsolja,1dl om dagen.

Oj vilken skillnad det var :o vilken riktig charmputte han ser ut att vara! super söt :) väntar på tränaren nu (regnar men tror hon kommer) men himla bra form det var på russet!

beklagar men han har verkligen left länge för att vara liten storhäst :) varför fick han rapsolja vad hjälper det emot?

Min gamlinmg (22 år, ponnykorsning med arab) har i perioder haft lite svårt med hullet, och nu är det lite värre än det brukar. Kan tillägga att träckprov är gjort (ingen mask) samt tänderna är kollade och dessa är i toppskick.
Han äter ett hösilage med en kvot på 6, jag skulle gärna ge fri tillgång men får tyvärr vänta med det till hösten. Han äter i alla fall tio kilo om dagen, och utöver detta har han precis börjat få betfor med olja. Tänker ge 2-3dl olja tills han fått upp en bra vikt och däreftet gå ner lite i mängd.
Andra varianter som fungerat bra på honom är lusern samt Krafft Rehab. Rehab gjorde susen på honom efter att han tillfrisknat från fång och såg bedrövlig ut. Han var inget staket men tappade allt i överlinjen och sjönk liksom ihop. Med rehaben blev han snabbt rund och fin igen.

Så mina favoriter kort sagt är lusern, olja, betfor och krafft rehab.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 576
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 438
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar