Gammal häst som slutat äta.....

Charlotte1975

Trådstartare
Vi har en häst stallet som jag tror är 24 år. Förra veckan fick han något som liknade ett kolik anfall plus hög feber. Vet. var ute dagen efter och kollade hästen och fann inget konstigt. Men sen dess vill han inte äta varken hö eller kraftfoder. Vad tror ni ?

Sv: Gammal häst som slutat äta.....

En kompis´ häst fick något liknande för ca en månad sedan. Veterinären trodde det va någon infektion så han fick en liten penicillin kur för säkerhets skull. Han blev bättre redan dagen efter, lite trött och tagen av febern men hyfsat ok. Hon gav lite betfor och han tyckte det var gott. Värt att prova kanske...
Hoppas det går bra.

Nej, bara "lyssnade" och det var normalt tarmljud. Men om det skulle vara stopp borde han vara mkt sämre. Det har ju gått en vecka. Han b.....r dessutom som vanligt. Han är lite loj men äter ingenting.

Men han kan väl inte bajsa som vanligt i en hel vecka utan att äta? Det måste ju vara fullkomligt omöjligt , eller?

Lite pillar han väl i sig på dagarna för något kommer ut. Men säg att han får 4 kg hö på kvällen så är säkert 3 kg kvar på morgonen. Vet. rekommenderade att släppa honom på gräs. Vilket jag tycker låter lite konstigt....

Magsår kanske? Hur är humör och pigghet annars?

Hur är hästen avmaskad, träckprovad?

Vi har en häst stallet som jag tror är 24 år. Förra veckan fick han något som liknade ett kolik anfall plus hög feber. Vet. var ute dagen efter och kollade hästen och fann inget konstigt. Men sen dess vill han inte äta varken hö eller kraftfoder. Vad tror ni ?
Dricker han? Har ni kollat munnen och strupen?Vet en häst som fick en pinne inkilad i munhålan, det blev infekterat,gjorde ont och självklart åt inte hästen, plus feber av infektionen.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 591
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka