Gammal häst som inte reser sig längre...

rabalder

Trådstartare
Står just nu i vårat stall ett gammalt halvblod. Han tycks de senaste dagarna ha utvecklat fång och veterinären har gett Butta. Inget hjälper. Man har därför bokat tid för avlivning på torsdag. Sedan i förmiddags så ligger han bara utslagen på sidan.
Jag ringde och pratade med ägaren, hon hade fått beskrivet av vet. att hästar med fång kan bli liggandes i veckor innan de blir bra och att han ska ha det så bra som möjligt sista tiden. Hon säger att han rest sig en gång vid lunchtid men nu vid åtta så orkar han bara lyfta huvudet.

Hur troligt är det att han piggar på sig så mycket så han kan komma upp och äta och dricka igen?

Jag har aldrig haft någon fånghäst så jag är dåligt insatt. Men när man tittar på honom nu så känns ju inte det så troligt.
Är tydligen omöjligt att få ut nån som avlivar hästen tidigare i nuläget.
Jag tycker det är hemskt att stå och se på.

Sv: Gammal häst som inte reser sig längre...

Om hästen är så sjuk och det redan är bestämt att den skall tas bort så borde man ta ut distriktaren, spruta hästen med så mycket smärtlindring att det går att få ut den ur stallet och avliva den. Veterinärer kan ge en injektion med avlivningsvätska i sådana här situationer. Sedan får man täcka kroppen med en presenning tills den kan bli hämtad.

Det går naturligtvis att få hjälp tidigare än på torsdag. Men om man låter hästen ligga så kan man sannolikt avboka tiden eftersom hästen ändå lär självdö. Fy fan för folk. Sparka dom i arslet och ring djurskyddet. Eller kommunen, är det väl numera.

Ägaren ringde upp mig igen nu. Han står upp igen och äter och dricker. Så nu har han alltså klarat det två gånger idag. Jag vet inte varför det var så krångligt att få ut någon tidigare. Är visserligen påskhelg, men om en häst bryter benen så får den ju inte ligga tills helgerna är över.

Det är en verkligen fin och välskött häst annars så det är så tråkigt att det ska bli så här. Jag hade hoppats på att nån skulle säga att det kan släppa av och bli något bättre på något dygn men det verkar ju inte vara så.

Jovisst, den här lär man får dra ut om (död) om man inte gör något NU. Men det underlättar att få ut den om det går. Ingen hit att ha en död häst i stallet i sex dagar. Döda hästar brukar dras ut med en vinsch (som jag mycket väl vet att du vet) och det saknar dom flesta stall i sitt bassortiment.

Ja, det är klart att det underlättar om man kan avliva hästen utomhus. Men om den har så ont av sitt fång (eller benbrott för den delen) att den inte svarar på butta så är det ovärdigt att piska upp den. Då lånar man vinsch eller samlar ihop ett gäng med ordentliga linor som kan dra.

Nu är den ju uppe igen iofs, så då är det kanske inte längre ett problem.

Ts: ja, det är klart att den kan bli bättre. Den kan också bli sämre. Går inte att uttala sig om, men nu hoppas jag också att det trots allt vänder.

Fruktansvärt att hästen ska få lida så :cry: Jag hoppas att veterinär är på väg och att den får sluta sina dagar ikväll. Man får inte låta det gå så långt att hästen inte reser sig igen och om det kommer plötsigt så får man ta ett snabbt beslut för hästens skull.
Risken är ju att hästen lägger sig för sista gången inatt om den har legat så mycket idag.

En gammal häst som får fång är det inte rimligt att låta ligga utan den tar man bort. Överhuvudtaget en fånghäst som ligger och inte kan resa sig direkt, det är djurplågeri i allra högsta grad att inte göra det.

Ägarna borde iallafall ge tillräckligt med butta så att hästen inte lider fram tills de får tag i någon som kan avliva, det är det minsta man kan göra just nu.

Nu skall jag inte tjafsa med dig mer men vem har sagt något om att piska upp en häst? Bara för att det står att hästen får Butta så står det inte hur mycket den har fått. 2 påsar/dygn, 4, 6 eller vadå? Ibland så kan man trycka i en häst bra mycket mer smärtlindring än vad den får, så att den kan gå några steg i alla fall.
Jag är också glad att den mår bättre!

Det tycks inte vara så att någon kommer och tar bort hästen ikväll. Men hur är det med Butta? Jag vet inte riktigt vad det gör, är det enbart smärtlindrande eller antiinflammatoriskt också?
Peppar, peppar så är det så att fast jag har haft egna hästar i många år så har jag varit förskonad från såna här saker så jag är inte alls insatt. Men jag är ju sjukvårdsutbildad så finns det någon medicin som man kan jämföra med?

Ägaren fräste en del åt mig när jag ringde och sa att han inte kunde resa sig förut. Men nu är hon ju där och har fått upp honom. Jag kan ju inte göra så mycket. Det är en kvinna som är mycket mån om sina hästar och har haft den här fina, fina hästen i många år. Jag tror att hon också är förtvivlad och väldigt stressad. Men sen varför det blir väntan förstår jag inte riktigt. Hästen är 24 år.

Har ni ringt nödslakt? Finns nr på försäkringsbolagens hemsida...
Torsdag är ju faktiskt en vecka bort. Det kommer att vara jättejobbigt för alla att vänta så länge...

Hoppas det löser sig och antingen att den svarar på butta så den kan vänta till torsdag eller att ni får ut ngn snarast!

Det verkar ju nästan som att ägaren vill spara lite pengar och låta hästen självdö vilket är plågeri på hög nivå...

För en stor häst som ligger ner för länge kväver väl sig själv till slut??

Klart det går att avliva tidigare än torsdag.. Allt annat är bara skitsnack!
Som en annan skrev om någon häst bryter benet illa, ska vetten eller slaktaren låta hästen ligga i 1 vecka med ett ben som är av helt?? Den går jag faktiskt inte på..

nu är den ju uppe så visst det finns en chans att det återhämtar sig. dom nästa dygnen är kritiska, om inte anfallet börjar klinga av snart så är sannolikt skadorna i hoven stora. men börjar det vända så finns det hopp, särskilt om hästen är i bra skick annars.

men om tid för avlivning ändå är bestämd på torsdag så fattar jag inte varför ni ska vänta??? antigen hoppas ni på att hästen repar sig igen och försöker rehabilitera den eller så avlivar ni direkt, nu. va f*n ska det göra för gott att stackarn ska lida helt tills torsdag och möjligtvis bli lite bättre men sen dö ändå?? :crazy:

veterinären har plikt att komma. finns inget som heter vänta tills efter påsk..... :mad:

Det tycks inte vara så att någon kommer och tar bort hästen ikväll. Men hur är det med Butta? Jag vet inte riktigt vad det gör, är det enbart smärtlindrande eller antiinflammatoriskt också?
Peppar, peppar så är det så att fast jag har haft egna hästar i många år så har jag varit förskonad från såna här saker så jag är inte alls insatt. Men jag är ju sjukvårdsutbildad så finns det någon medicin som man kan jämföra med?

Ägaren fräste en del åt mig när jag ringde och sa att han inte kunde resa sig förut. Men nu är hon ju där och har fått upp honom. Jag kan ju inte göra så mycket. Det är en kvinna som är mycket mån om sina hästar och har haft den här fina, fina hästen i många år. Jag tror att hon också är förtvivlad och väldigt stressad. Men sen varför det blir väntan förstår jag inte riktigt. Hästen är 24 år.

Man kan jämföra butta med ipren ungefär, kanske något starkare men snarlikt i sätt att verka.

Jag tror att ägaren är både chockad och helt förtvivlad över vad som hänt. Jag tror inte som någon annan i tråden att hon väntar för att spara pengar utan att hon helt enkelt inte kan tänka klart just nu.
Jag tror att det bästa är att fortsätta ha en dialog och säga rakt ut att du tycker att hästen bör tas bort omgående för dens egen skull. Kanske går det in då, kanske inte, du är i ett svårt och väldigt jobbigt läge och jag känner verkligen med dej :(

Tack!
Ja ägaren är definitivt ingen som skiter i sin häst och jag tror inte det handlar om pengar heller. Hon har ringt djurambulansen idag sa hon men inget resultat.
Ja, det var ju jag som skrev att man inte skulle lämna en häst med benfrakturer utan åtgärd. Jag vet inte varför man väntar nu.
Jag är där imorgon bitti igen så vi får se vad som händer då. Hästen är nu lugn, liggande och tungandad.

Helt ärligt! distriktaren kan väl komma ut och avsluta lidandet fortast möjligt trots helg. det är väl deras skyldighet att minska onödigt lidande ? annars finns nödslakt och man behöver ju faktiskt inte invänta dem heller.. jägare?? Bonde med bult alternativ ringa någon på närliggande slakteri och be någon komma ut.

Då lånar man vinsch eller samlar ihop ett gäng med ordentliga linor som kan dra.

Det där har jag funderat på..

Har ju en gammal gubbe själv, fasar över att en morgon komma ner i stallet och att han har dött, det skulle ju inte gå att få ut honom ur stallet utan att ta upp väggen..

Han står visserligen i första boxen, men vägen från box till stalldörr är ju inte spikrak, det är ju en 90 graders vinkel ut i gången och sen en 90 graders ut ur stallet..

ja det har dom, och dom har PLIKT att åka ut till sjuka djur.

men alla hästar andas tungt när dom ligger ner, pga trycket på bröstkorgen. det är inget sjukdomstecken.

Att vinscha ut en död kropp ur stallet är inte roligt, men det går, även om det inte är spikrakt. När jag jobbade med hästeriet hade vi en som fick nödslaktas i stallet, den stallgången var smal och det var ett par 90 gradersvinklar innan man var ute på stallplanen.

Det tar lite längre tid när man måste rätta till, och det underlättar att vara fler, men det är inget hinder så länge det är hyfsat med plats.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 111
Senast: axel
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka