Gammal häst med svullna ben -konsekvenser om man inget gör?

pinky

Trådstartare
En äldre häst (24) som svullnar och stumnar i benen och blir stel vid stillastående (över natten i box, t.ex.) hade jag själv snabbt som ögat börjat hålla igång med åtminstone dagliga skrittpromenader och bandage i boxen.

Nu rör det inte min häst och jag kan inte bestämma, men vilka konsekvenser kan det egentligen bli om man låter hästen stå "obehandlad" med dessa fyllda ben under längre tid?

Står för tillfället inne åtminstone dagtid pga en sårskada som skall hållas flugfri, rids eller promeneras stillsamt några gånger per vecka men inte varje dag. Har blivit innestående något dygn i sträck sedan igår eftersom han klart visar att han trivs inne i det svala stallet. (Jag klandrar honom inte! ;))
Vintertid kommer han att stå i stallet mellan ca 15 och 07 om de följer tidigare rutiner.

Han är ju helt klart stel och behöver några meter för att komma igång i nuläget, men vad mer kan komma? Ledinflammationer? Artros?
 
Min 27-åring kan bli lite svullen och stel men sedan jag ställde henne på lösdrift (fri tillgång på grovfoder och kontrollerad regelbundet av veterinär) så är hon mycket mycket mjukare och inte alls så stel. Min veterinär sa att det finns inget bättre för gamla hästar än att kunna röra sig dygnet runt.
 
Så har jag också gjort med min gamling!

Hon är nu 24 år, går på lösdrift sedan ett par år tillbaka och bakbenen är inte lika svullna som de var när hon stod uppstallad. På köpet fick jag en gladare häst.
 
Nä, det är ju min åsikt också, men om det nu inte är möjligt/ingen vilja finns/hästen inte vill vara ute, vilka risker medför det då i längden?

Eftersom det inte finns ett behov/intresse av att ha en mjuk och fin ridhäst så läggs det inte så mycket energi på denna häst, men det är ju tråkigt om han skall behöva bli riktigt dålig i onödan.
Att förhindra allvarligare problem i framtiden kanske är en morot att anstränga sig lite, tänker jag.

Eller är det ingen fara att stå med dessa svullna ben?
 
Enligt min veterinär är det i sig ingen fara med svullna ben över natt på box, i det scenario du redogör för, men givetvis är det bättre för hästen att få igång cirkulationen och låta den få röra på sig naturligt så mycket som möjligt.
 
Har en häst som blivit tjock i benen i alla år efter natt på box och nu en annan gammal häst som inte blir tjock men väl stel.
I båda fallen tycker veterinär inte att det är nån större fara. Men råder att röra på hästarna så mycket som möjligt tex låta dom vare ute så länge som möjligt för att hålla igång blodcirkulationen men i övrigt så var det väl inget att oroa sej över direkt.

Har provat det mesta på båda, det enda som underlättar är att röra på sej så mycket som möjligt.
Bandage gör varken från eller till medan kyla har en aning större effekt
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 584
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hästen vaccinerades i onsdags morse mot hästinfluensa (ingen stelkramp) och fick i torsdags en ordentlig svullnad vid injektionsstället...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Catayah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp