Gammal häst med dålig kondis?

Sv: Gammal häst med dålig kondis?

Mynta2 skrev:
Så istället för att ev underlätta för hästen ifall den har tjock/lång vinterpäls, så sätter du ditt eget skönhetsbehov före hästens välbefinnande ?
jag har sett vad som kan hända när man rakar en häst som aldrig blivit rakad i hela sitt långa liv ..
infektioner , bölder , sår mm mm
ne jag ryktar hellre honom , och han blir inte svettig , han orkar inte gå så långt ännu så han blir det .

d_ressyrtjejer skrev:
de låter faktiskt vettigt att raka av pälsen tror de skulle underlätta mycket på en häst som inte orkar så mycket...!!

om du inte vill raka honom helt kan du ju bara ta de ställer där du vet at han svettas mycket.. halsen burkar vara ett svettigt område som oxå är väldigt lätt att klippa..

ne bättre att rykta ordentligt med ryktsten ...
o för den delen behöver han pälsen ännu , det e ju svinkallt än .

En synpunkt om det här med fodret. Jag tycker det är jättebra att du ger honom fri tillgång om det är ett magert hö. Jag tog över en fet häst för några år sen. ch då menar jag fet. Den hästen hade celluliter på skinkorna! Ägaren hade med jämna mellanrum fått för sig att hästen skulle banta och då dragit ned kraftigt på allt foder. Hästen slutade aldrig att vara glupsk. Han visste att förr eller senare så får jag nästan ingen mat, så han tyckte det var bäst att äta så mycket som möjligt medan det fanns.
Skrittar du din häst i skogen? Fördelen med det är att det blir lite gympa över det hela. Han får lyfta fötterna över stock och sten, böja sig runt träden osv. Dessutom blir det en mental stimulans när det är lite varierat. Det blir kort sagt inte så tråkigt för honom.
Fortsätt bara att vara lyhörd för hur mycket han orkar. Tänk på att han kanske får träningsvärk också så här i början.

Jag tog hand om en fjording för en sommar sedan,
hon var 23 år o hade 200kg övervikt.
Hon hade knappt blivit riden på ett år, så jag började med
lugna skritt turer, efter ett tag började vi trava också.
Efter en och en halv månad började vi med galoppen också.
Efter 2 månader så hade hon gått ner nästan 150 kg, fast att
det var sommar och hon stod på bete. Och hon reds aldrig
svettig!
Ha tålamod och lägg upp ett schema, öka lite för varje vecka.

kolla in på www.ridsport.ifokus.se
bli gärna medlem

Sista veckan tog vi turer på ca. 1,5 h där vi red i
alla gångarter..så själva igångsättningen tycker jag
är viktig. Tänk på vilka muskler du vill bygga upp och
gör det ordentligt!

orcide skrev:
ja det gör vi han får skritta en kilometer om dagen ...frågan är när man kan öka sträckan ?
Du kan skritta rätt långt om du bara tänker på vilopauserna. 1 km är inte långt;) Skritta 30 minuter, vila i 10 och sen skritt i 30 minuter. Jobba med lite tempoväxlingar i skritt och ställning/böjning och växla mellan samlad och lång tygel. Sen är det ju bra om du ser över fodrets innehåll. Det är inte bra att begränsa grovfodret, ha en stadig sån giva och lägg till/dra ifrån på ev. kraftfoder när hästen gått ner i vikt.

Markjobba helst varje dag, även de dagar du ridit, i ca 30 minuter. Lägg in lite övergångar till trav då men inte mer än ett par övergångar i taget och bryt genast av travet efter ca 1/4 - 1/2 varv. Obs, inte longering som de flesta känner som longering utan markjobb/hanteringsträning/kommunikationsträning;) Det gör att det är lite roligare tills hästens vikt är mer lämpad för travjobb och sen galopp. Kom ihåg att vid kraftig övervikt är de inre organen inbäddade i fett och gör att t.ex. hjärtat jobbar lite sämre.

Det är bättre med små korta pass ofta än ett enda långt pass.

missen skrev:
Sista veckan tog vi turer på ca. 1,5 h där vi red i
alla gångarter..så själva igångsättningen tycker jag
är viktig. Tänk på vilka muskler du vill bygga upp och
gör det ordentligt!

tack för tippset det låter bra ..:)

Nu har jag lagt på så han får skritta ca 1½km om dagen och ibland komma ut på liten prommis extra oxå ..
Han ser lite piggare ut på ögonen redag .
Han får oxå bara 1½kilo hö till natten nu så det hjälper nog till att magen får vila iaf typ 8 timmar per dygn .
Han har även börjat röra lite på sej i hagen sissta dygnet nu :)
Förut stod han på samma fläck hela dagen :s

Piraja skrev:
Du kan skritta rätt långt om du bara tänker på vilopauserna. 1 km är inte långt;) Skritta 30 minuter, vila i 10 och sen skritt i 30 minuter. Jobba med lite tempoväxlingar i skritt och ställning/böjning och växla mellan samlad och lång tygel. Sen är det ju bra om du ser över fodrets innehåll. Det är inte bra att begränsa grovfodret, ha en stadig sån giva och lägg till/dra ifrån på ev. kraftfoder när hästen gått ner i vikt.

Markjobba helst varje dag, även de dagar du ridit, i ca 30 minuter. Lägg in lite övergångar till trav då men inte mer än ett par övergångar i taget och bryt genast av travet efter ca 1/4 - 1/2 varv. Obs, inte longering som de flesta känner som longering utan markjobb/hanteringsträning/kommunikationsträning;) Det gör att det är lite roligare tills hästens vikt är mer lämpad för travjobb och sen galopp. Kom ihåg att vid kraftig övervikt är de inre organen inbäddade i fett och gör att t.ex. hjärtat jobbar lite sämre.

Det är bättre med små korta pass ofta än ett enda långt pass.

han äter bara hö-han har fri tillgång dagtid på ett magert hö i hagen o sen bara lite i boxen på natten .
inget kraftfoder använder jag ..

Hellre det och att hästen orkar MYYYCKET mer även om du tycker att det är fult :)
Själv tycker jag att det ser ovårdat ut med hästar som är lååånghåriga :crazy:

_Mimmii_ skrev:
Hellre det och att hästen orkar MYYYCKET mer även om du tycker att det är fult :)
Själv tycker jag att det ser ovårdat ut med hästar som är lååånghåriga :crazy:

Tinker hästar ska vara långhåriga och om jag rakar honom nu då måste jag lägga täcken på han = täckes skav ..
det är kallt än o mina hästar går ute minnst 12timmar om dagen o sen har vi kallstall så det är omöjligt ..
Jag tycker det ser hemskt ut med rakade hästar !
Det är onaturligt !

orcide skrev:
Tinker hästar ska vara långhåriga och om jag rakar honom nu då måste jag lägga täcken på han = täckes skav ..
det är kallt än o mina hästar går ute minnst 12timmar om dagen o sen har vi kallstall så det är omöjligt ..
Jag tycker det ser hemskt ut med rakade hästar !
Det är onaturligt !
Måste hålla med dig, att "raka" hästarna från deras naturliga köld skydd = päls är för mig obegripligt och onaturligt.MEN rids/körs de dagligen och de har problem med extrema svettningar så anser jag att man kan klippa de ställen där de svettas som mest, men helraka eller raka de ställen där de inte svettas alls är helt onödigt.

Vad som är mkt viktigt att tänka på är att en muskel bygger du upp snabbare än muskelfästen och senor. Viktigt att tänka långsiktigt och ta det lugnt under uppbyggandet så du inte istället raserar allt bara för att han blir starkare, resten måste hinna med också. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 731
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 556
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 081
Senast: Soffan74
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama