gammal häst byter ben hela tiden

R

Roehl

vad kan det vara när en häst byter ben hela tiden? den star 1min pa en sida och lagrar sen vikten pa andra sidan..och efter 1 min igen .. det är en barfot häst som inte blir riden. tog en snabbtitt pa hovarna och de sag helt ok ut..
hästen är inte i ett sa bra skick ..men vad man direkt ser är att hon "gungar" med hela kroppen hela tiden.. inte bara huvudet. Hon star ensam utan andra hästar, men har en ganska stor hage att ga i ..
nagon som har tips?

Sv: gammal häst byter ben hela tiden

Hästen försöker avlasta sig, men har ingen sida som är bättre än den andra.

Hur gammalt är gammal? Även om den ser OK ut i fötterna kan den behöva skor, den kan ju vara ömfotad ändå.

Hur gammal är hästen? och vad menar du med att det "den inte är i så bra skick???den kanske är gammal och trött avlivade syrrans 30 åring i sep då hon hade svårt att hålla hull och svårt att lägga sig och resa sig och vi tyckte att det var dax att vandra vidare....

hon är runt 20. att hon är i daligt skick menar jag att hon star ensam pa en bondgard utan nagon aktivitet.. 1 gang i manaden kommer nagra sma tjejer och sitter pa henne och borstar. Ögonen rinner .. ryggen hänger.. benen är svullna.. hon ser "sorglig" ut när hon star där ensam :( Hon later sig inte gärna ta pa huvudet.. när hon sag tränset gick öron bak och hon gick ifran mig direkt .. tand problem kanske? Ska dit om nagra dagar igen och ta en titt i munnen pa henne. Det är ett svart fall.. bonden tycker att det är helt ok att ha henne sa.. hon har ju alltid statt sa! jag vet att om jag kommer med ett förslag att ta hit veterinären sa kommer han att strunta i det ..eller om det kommer fram att hon skulle behöva vard sa e det för honom ett billigare alternativ att slakta henne :( vill inte förarga bonden för da har jag ingen möjlighet att hjälpa henne om han inte vill att jag kommer!

hon är runt 20. att hon är i daligt skick menar jag att hon star ensam pa en bondgard utan nagon aktivitet.. 1 gang i manaden kommer nagra sma tjejer och sitter pa henne och borstar. Ögonen rinner .. ryggen hänger.. benen är svullna.. hon ser "sorglig" ut när hon star där ensam :( Hon later sig inte gärna ta pa huvudet.. när hon sag tränset gick öron bak och hon gick ifran mig direkt .. tand problem kanske? Ska dit om nagra dagar igen och ta en titt i munnen pa henne. Det är ett svart fall.. bonden tycker att det är helt ok att ha henne sa.. hon har ju alltid statt sa! jag vet att om jag kommer med ett förslag att ta hit veterinären sa kommer han att strunta i det ..eller om det kommer fram att hon skulle behöva vard sa e det för honom ett billigare alternativ att slakta henne :( vill inte förarga bonden för da har jag ingen möjlighet att hjälpa henne om han inte vill att jag kommer!

Vad är det för fel på det då, om hon är i så dåligt skick som du säger. Vad är det du tror att du ska kunna hjälpa till med. Tänker DU kosta på veterinär, hovslagare och tandläkare för egna pengar?

Prata lite försiktigt med bonden och om han inte lyssnar, så får du kontakta Länsstyrelsen i ditt län, så de får skicka ut en djurskyddsinspektör om du vill hjälpa hästen.

Som hästen har det nu, på vad det låter utifrån vad du säger, tycker i alla fall inte jag att en häst ska ha det.

Mvh

IngelaH

Du säger att hon går från sida till sida med hela kroppen, det är inte så att hon väver?? Riktigt illa vävare kan tom hoppa från ben till ben!

Eller är det så att hon bara flyttar vikten försiktigt, lyfter en hov, står ett tag och lyfter sedan den andra? Det är isf ett tecken på smärta i hovarna, tex fång. Får hon någon hovvård?

Det är i övrigt inte tillåtet att ha hästar ensamma, de skall ha sällskap.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 607
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 002
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 812
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 320
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka