gammal damejeanne

Tack för alla svar!!


Det har varit svagdricka i dem, enligt märkningen.
Om det skulle varit betningsmedel i dem, skulle det i så fall ha varit medlets originalförpackning med en annan märkning? Eller har man fyllt medel i dem efter att svagdrickan är urdrucken?
Även om det är en svagdricksflaska kan man aldrig veta, bonden kanske inte behövde så mycket utan fick från en granne och tog svagdricksflaskan. Panogen var ett kvicksilverbetningsmedel som kunde förvaras i glasbehållare men det fanns även mycket annat farligt, sublimat t.ex. eller olika ddt-preparat. Så gamla flaskor bör alltid rengöras väldigt noga fast man inte misstänker att det förvarats gift i dem om de ens bör användas alls såvida man inte är helt säker på vad som varit i dem.
 
Även om det är en svagdricksflaska kan man aldrig veta, bonden kanske inte behövde så mycket utan fick från en granne och tog svagdricksflaskan. Panogen var ett kvicksilverbetningsmedel som kunde förvaras i glasbehållare men det fanns även mycket annat farligt, sublimat t.ex. eller olika ddt-preparat. Så gamla flaskor bör alltid rengöras väldigt noga fast man inte misstänker att det förvarats gift i dem om de ens bör användas alls såvida man inte är helt säker på vad som varit i dem.
Under vilken tidsperiod har såna medel använts?
Gården har i långa perioder brukats av arrendatorer, så jag tänker att man kanske kan lista ut något utifrån det...
 
Det känns lite som om hur du än gör så kommer du aldrig att kunna vara säker på att det inte lagrats något olämpligt på flaskorna. Jag hade inte velat använda dem till livsmedel, för jag hade aldrig riktigt kunnat släppa tanken på att de en gång kanske har använts till något giftigt.
 
Tack för alla svar!!


Det har varit svagdricka i dem, enligt märkningen.
Om det skulle varit betningsmedel i dem, skulle det i så fall ha varit medlets originalförpackning med en annan märkning? Eller har man fyllt medel i dem efter att svagdrickan är urdrucken?

Jag vet faktiskt inte, det är inte mitt expertisområde, jag bara "råkar" veta om att det förekommit. Kvicksilverbetning med panogen startade på 30-talet och förbjöds i slutet på 80-talet men många fortsatte använda upp det lager de hade tills det tog slut.
 
Jag tror absolut du kan använda flaskorna, men tvätta ur dem många gånger ordentligt och med rengöringsmedel. Och när du tror du är klar, skölj ett par gånger till ;)
:up:

Det jag tänker just nu är att sannolikheten att det faktiskt bara varit svagdricka i dem är relativt stor. Det finns ingen kvarn i närheten (och markerna är rätt värdelösa att odla :yuck:). Och dels så hittades de i husets källare, där mat förvarats. Hade de stått ute i ladugården eller något så hade jag kanske tänkt annorlunda.
Häll i lite sand och diskmedel. Skaka rejält. Brukar funka.
Tack för det tipset! Smart!!
Detta hjälpte mig faktiskt alldeles nyss, när jag insåg att min diskborste inte nådde ner i botten på en gammal Martiniflaska, som jag tömde för att diska och hälla saft i... (tog mig äntligen för att hälla ut den 20 år gamla drycken, då jag insåg att den nog inte var drickbar längre) Det fanns en avlagring i botten som behövde bort och att bara skaka med diskmedel räckte inte...
 
Under vilken tidsperiod har såna medel använts?
Gården har i långa perioder brukats av arrendatorer, så jag tänker att man kanske kan lista ut något utifrån det...
Från slutet av 1800-talet till 1980-talet, Panogen förbjöds 1988 läste jag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 527
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 842
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 380
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp