gammal damejeanne

ameo

Trådstartare
Moderator
I vår källare finns några stycken gamla damejeanner, kvar efter tidigare ägare på gården.
Jag funderar på om det är möjligt att lyckas diska dem så rena att de är fräscha nog att förvara saft i? (får försöka hitta en gigantisk, jättelång flaskborste i så fall...)
Och sen funderar jag på om det går att hitta nya gummipackningar till locken på dem? Nån som vet var man ska leta?
20180624_193722.webp
 
Vet du vad det varit i den innan? Förr förvarades ofta kvicksilverhaltigt betningsmedel för utsäde (panogen) i damejeanner på gårdar och kvarnar. I sådana fall vill du nog tvätta dem många gånger först innan du har livsmedel i den.
Oj! :eek:

Jag tänkte svagdricka när jag såg den. Det är det enda jag känt till.
 
Gummipackningar finns i bryggeributiker och liknande. Hittar man mot förmodan ingen som passar kan man sätta silikonpropp i (finns på samma ställe), de sitter oftast väldigt bra.
 
Vet du vad det varit i den innan? Förr förvarades ofta kvicksilverhaltigt betningsmedel för utsäde (panogen) i damejeanner på gårdar och kvarnar. I sådana fall vill du nog tvätta dem många gånger först innan du har livsmedel i den.
Var inte de betningsmedlen väldigt speciellt rödaktiga i färgen? De jag hittat då jag rensat avfall har iallafall alltid varit det.
 
Var inte de betningsmedlen väldigt speciellt rödaktiga i färgen? De jag hittat då jag rensat avfall har iallafall alltid varit det.

Jo, cerise-rosa-röda. Men har man sköljt ur flaskan några gånger efteråt kan det vara svårt att se det om man inte vet om det.
 
Jo, cerise-rosa-röda. Men har man sköljt ur flaskan några gånger efteråt kan det vara svårt att se det om man inte vet om det.
Men här ser det ju ut att sitta en avlagring på insidan så verkar den vara matbaserad så känns det som om sannolikheten för att det varit betningsmedel i den som rätt låg.
 
Men här ser det ju ut att sitta en avlagring på insidan så verkar den vara matbaserad så känns det som om sannolikheten för att det varit betningsmedel i den som rätt låg.

Det går ju inte att säga förrän man tittat närmre på den :) Det kan ju varit betmedel i den först, sedan slarvigt rengjord för man inte visste bättre förr, förvarad livsmedel i en gång och därefter stått och dammat.

Jag ville mest upplysa om detta för att det inte är allmänt känt att de kan ha använts för att förvara blandningar med organisk kvicksilver i (väldigt lättupptagligt och bioackumulerande för djur och människor om man får det i sig) och att den bör rengöras ordentligt innan. Om man nu inte vet med säkerhet att det inte varit betmedel i. Kommer den från en gård eller kvarn är risken större än om man hittar den i ett vanligt hushåll.

Gummiringen under den vita korken ser förövrigt lite rödprickig ut men det kan ju vara fotot/ljuset.
 
Gummiringen under den vita korken ser förövrigt lite rödprickig ut men det kan ju vara fotot/ljuset.
Jag tror det är att gummit är sprucket så det blir skuggor. Absoult inte fel att vara uppmärksam på det men jag tror inte man ska snöa in på de heller.
 
Jag tror det är att gummit är sprucket så det blir skuggor. Absoult inte fel att vara uppmärksam på det men jag tror inte man ska snöa in på de heller.

Det är väl ingen som snöat in på det. Jag frågade i mitt inlägg om TS visste vad den hade använts till innan.
 
Och där blev jag botad från att använda mina som jag dock tror har används till svagdricka,dom bor ff kvar i sina träkorgar.
 
Och där blev jag botad från att använda mina som jag dock tror har används till svagdricka,dom bor ff kvar i sina träkorgar.
Sökte på internet efter hur betmedel förvarades och den bild jag hittade var just en damejeanne i träkorg.
 
Tack för alla svar!!
Vet du vad det varit i den innan? Förr förvarades ofta kvicksilverhaltigt betningsmedel för utsäde (panogen) i damejeanner på gårdar och kvarnar. I sådana fall vill du nog tvätta dem många gånger först innan du har livsmedel i den.
Oj! :eek:

Jag tänkte svagdricka när jag såg den. Det är det enda jag känt till.
Det har varit svagdricka i dem, enligt märkningen.
Om det skulle varit betningsmedel i dem, skulle det i så fall ha varit medlets originalförpackning med en annan märkning? Eller har man fyllt medel i dem efter att svagdrickan är urdrucken?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 527
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 842
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 380
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp