Gamla turhästar

Korven

Trådstartare
Ni som har en sån, hur länge sitter det i? Jag har haft min i 6 år , och
bara ridit ensam sista året, det går jättebra. Men så fort det finns nåt att lägga sig bakom så gör han det gladeligen. Det kan vara en barnvagn med förare, en joggare , en bil som går sakta . Ja ni förstår. Det är inget problem för mig bara kul att höra hur andra beter sig.

Sv: Gamla turhästar

De flesta hästar (även de som aldrig gått i turridning)kan ju slappna av när ngn annan går före och tar ansvar för farliga saker, flockinstinkten. Det enda som hjälper är ju att träna ledarskap alltså att du visar att hästen kan lita på att du har kollen, :smirk: . Är det inget probelm så går det väl bra men det kan ju bli ett problem, om han lyssnar mer på andra hästar eller fordon än på dej :angel: men så är det kanske inte.

När du rider ut och han vill följa efter får du göra halt tex eller rida åt entt annat håll osv, så småningom blir det ju säkert bättre, det går nog inte över "av sej självt" utan bar genom aktivt agerande från din sida, så att hästens förtroende för dej växer.

Många hästar skiljer också på folk. En av våra hästar har gått turer i ett år när han var rätt ung, efter det har vi ägt honom i minst 5-6 år (kommer inte ihåg riktigt).

Trots att han är flockledare här på gården och gärna går först vid uteturerna och friskt framåt, så märks det tydligt att han sniker sig ner bakom svansen på nån annan häst om han får chansen, när det är en ny ryttare eller en lite mer orutinerad.

Eftersom vi har fler hästar har vi faktiskt uppskattat den egenskapen hos den här hästen. Även om han alltså är rätt framåt och ingen direkt nybörjarhäst så fungerar det alla tiders att även slänga upp en helt ovan ryttare på honom. Då vet vi att han direkt glider in "i ledet" bakom någons svans och rättar därmed hastigheten efter de andra hästarna. Den perfekta familjehästen som kan och är rolig att ridas av alla. :love:

Tack josse, men som du förstår så går jag ju inte bakom barnvagnen särkilt länge :D . Lite fortare får det allt gå. Men när han rejsade med en Saab gick det lite för fort, men det var länge sen. Förtroendet är det inga problem med, han har gått där jag aldrig trott att han skulle gå. Han hittar alltid smartare vägar för att komma fram. Jag ville bara veta om det är vanligt bland andra hästar i samma situation. Han är också ganska ranglåg så jag försöker stärka hans självförtroende, om nu DET går.

Min gamla isläning vägrade gå bakom en annan häst, han var kledaren å blev verkligen förolämpad om ngn annan gick före.Fick inleda special terapi å bearbetning med honom! :)

Jag har haft min turhäst i åtta år nu och vad gäller honom kan jag säga följande: Jag upplever att han gärna ligger först, men kommer han gör långt efter har han en tendens att "dö". Placerar man honom bakom en annan häst stannar han där (inte som den andra som gärna vill dra om). Jag upplevde att det tog väldigt lång tid innan han blev intresserad av människor igen efter det att han kom till mig. Att det kom folk in i hagen var inte ett dugg intrtessant och att bli borstad var inget som han upplevde som mys. Numera kommer han gärna fram och tar för sig lite av uppmärksamheten som bjuds, han älskar pyssel och gos och alla människor, även nya, är intressanta. Han har blivit en possitivare häst, helt klart, men det tog faktiskt några år...

Min har varit tur häst i 12 år o han accepterar inte att gå bakom någon längre, han är helt omöjlig att få o gå bakom en annan häst.
Det är nästan som om han verkligen har ledsnat på det o om han får möjligheten så går han först.
Nu har han varit pensionerad i ett år o trivs som fisken i vattnet. :)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama