Jodå, här kommer historien:
Hittade den som sagt på loppis, minns inte vad jag gav, men det var under hundralappen (funkar det så funkar det, liksom). Lådan var sliten och maskinen var skittung (!) fick bära den en bra bit till bilen, pust.
Packade upp den på köksbordet, pluggade i sladden och den fungerade direkt.
Men - den plockade inte upp undertråden som den skulle och remmen slirade mest hela tiden, fast jag spände den så mycket jag kunde.
Så jag kånkade med den till sybutiken (på en liten bagagekärra) och frågade vad de kunde göra åt det. Och de ordnade det (tydligen hade jag satt nålen fel
, men det var mer än så som var fel). Ny lampa och en flaska olja fick hänga på tillsammans med fler nålar och tråd.
Sydde ett förhäng (tror jag det kallas
) att ha under bänken i köket (göm all pant o dyl
) och gardiner som blev för korta.
Sedan har jag hittat instruktionsfilmer på nätet och sytt om jeans och skjorta till handväska
Skitkul var det och bra blev det med
Nu är det bara några småsaker som kan vara lite spännande när jag syr. Pedalen och lampan blir VARMA - det betyder att man får akta fingrarna när man trär nålen, annars kommer man åt lampan
(eller så har man den släckt...) Och, det mest (minst) underhållande: när övertråden flyger iväg över bordet tre gånger för varje 10cm söm...
Det handlar mest om att jag inte riktigt kan kontrollera hastigheten, det är (ibland) noll eller max. Men sedan fungerar den finfint tillräckligt länge för att man ska glömma det.
Är det DET den är till för
!?
Då vet jag det