Gamla Quarterhingstar

E

Egonson

Med mera. Vad fanns det för hingstar i Sverige "förr"? 90-talet och tidigare.
Vet inte hur länge rasen har funnits i Sverige, i ca 40 år (?), och har inte hängt med så länge eller ihärdigt, men är nyfiken och tycker det är jätteintressant med stammar och liknande. Quarter är en av mina favoritraser.
Berätta gärna lite svensk Quarter-historia :D Eller länka till sidor där man kan läsa om det. Vem var det som började med Quarteruppfödning i Sverige? osv.

Sv: Gamla Quarterhingstar

Oj oj här får man leta i arkiven... :) Kul!

Vem som började med Quarter är jag lite osäker på men att det var gotlänningarna är jag ganska säker på. Jag tror (och vem som helst får rätta mig om jag har fel! :smirk:) att det kan ha varit Ola Björkqvist på Gotland.... Jag köpte min första "amerikanska" häst av honom, en painthingst efter hans Lucky T Bar som väl även kan räknas till en av de gamla hingstarna även om han var paint.... (reds och tävlades av Peter Ljungberg)
En annan är Olas Robin Crusador, även om dessa två kanske inte var bland de allra första...

En annan är fuxen Freckles Flit bar som också om jag inte minns fel var gotlandsägd och tävlades av Catarina Wixell.

Ännu en gotlänning ägd av Johhny Hoas var den gamle Page The Bartender, som bla är pappa åt John's Canadian Bar som användes en del i början på 90-talet.

En man måste nämna också är väl Meesa Heesa, som jag också minns från väldigt tidigt.... (i MITT minne!)

Andra, lite nyare men ändå inte aktuella nu som är värda att nämna är Hints Impression som ägdes av Carina Grandin, Baltic Parade och Mr Pine Caan.

Jag har säkert glömt en hel massa, men jag återkommer med största säkerhet också! ;):D

Åh, tack för ditt svar! Intressant att läsa!
Känner igen de namnen du nämner, mest Meesa Heesa men då som pappa till Docs King Calibar. Han fastnade på min näthinna när jag var med min kompis på Harvest en gång :p
Vet inget om MH själv.

min kompis köpte sin första quarter för ca 20år sedan, och han var den första att ha quarter norr om dalälven, när folk började med western här i norrland fick man inte ta tränare till ridhusen mm eftersom det ansågs fult :eek:

han var hingst men han betäckte aldrig..

men han var med i tidningen iaf.. :angel:

en av de första som började med quarterhästar i sverige var väl göran larsson?

Hola,
Gilo hade Fiftys King Cutter fram till -96.
1997 såg jag Jacs Deduction där för första gången. Tror han gjorde sina första föl det året.

mvh Eva

Kollade gamla tidningsartiklar.
Ridsport nr 23- 1988 hade bild på fem hingstar som då var de godkända Quarterhingstarna i Svensk avel.
Frecles Flit Bar, Impressive Courage, Page The Bertender, Jae Jack Sprat och Dee Ronni Spark.
Ridsport 5- 1989 visade bild på en nygodkänd Meesa Hesa.
Ridsport 5 1992 Visade Mr Pine Caan, Baltic Parade och Johns Canadian Bar medan Page The Bartender fick höjd vördebokstav det året.
Fanns en hel del gamla godingar i min gamla pärm.
När kom Cee Bee Doc?

Jag har för mig att jag har hört att Dee Ronni Spark var den första svensk född quarter häst. Så är hans dam den första av båten eller var det fler? Eller jag är helt ut och cyklar...

KL
Kul att läsa era svar. Är det någon av dessa "gamlingar" som lever idag eller är de borta?

KL
Kul att läsa era svar. Är det någon av dessa "gamlingar" som lever idag eller är de borta?

Kul att du startade denna tråd och att det finns så mycket kunskap. Som quarterägare( å en paintkorsning) sedan 5 år så är detta jätteintressant att läsa. Jag är av den vetgiriga typen som vill veta mer och mer och mer...

Jag med :) Jag blev intresserad av Quarter sen jag träffade min kompis för typ 6 år sedan. Hon hade en då och har nu två stycken som hon har köpt från Gotland, har varit med dem på några tävlingar (var dock ett tag sedan nu) men alla hästar är ju så fiiiina :love: Fick också provrida en Paint som de hade på lån ett tag. Lovely! :banana: Hon flöööööt ju fram!

När jag blir rik ska jag köpa mig en, eller två.. ;) För tillfället har jag en ursvensk nordis.. :D Så långt från amerikanare man kan komma.

Senast ändrad av en moderator:

På tal om Paint, Suspisious Mischief, var inte det en hingst som var med på 90-talet?

Jo, och han lever gott och rids än i dag:)

Du cycklar rätt cyckelväg ( vårt sto har Dee Ronny Spark som morfar)

sen har vi ju gamla CATMAN ???? han är reininghingst var med på grevagården i somras.

Jag har en sto efter Dee Ronni Spark. Annars skulle jag inte vet nånting...:o

Min quarter har Dee roni spark längre bak.
Pappa är Klassy kind of trouble och mamma är smart little lena.

Hmm...reininghäst skulle jag nog inte kalla honom direkt,:) mer allround. Han går tillbaka på Sir Quincy Dan (mkt halter) bla. Men han har väl mest tävlat reining i sin dag kanske, men även trail osv.

Har faktiskt ridit honom en gång i tiden.... Mysig häst var han iaf. Kul att han kommer ut fortfarande då och då.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter en diskussion med en kollega igår började jag fundera på hur de hundar som tidigare funnits i Sverige sett ut. Om man ser tillbaka...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 516
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 411
Senast: warg
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 651
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka