Gamla mineraler

SkorpSmulan

Trådstartare
Den 22/12 var jag och köpte mineraler men när jag sprättade upp burken igår såg jag att den gick ju för tusan ut 22/12 :eek: :mad:
Klantigt av mig att inte kolla datumet innan jag köpte dom.
Jag hade åkt tillbaka med hinken om jag inte hade hunnit öppnat den och kvittot har jag knappast kvar.. :(
Funderar på hur länge efter utgånget datum man kan räkna med att innehållet är "som det ska"?
Jag köpte de dyrare mineralerna för att de innehöll mer vitaminer och det är väl de som i första hand försvinner?

Sv: Gamla mineraler

Jag gjorde samma tabbe häromdagen och kollade inte datumet och öppnade burken.
Åkte tillbaka på granngården för att byta, men det fanns inga fler burkar hemma... då fick jag välja på pengarna tillbaka eller 50% på de jag köpt.
Jag tänkte så här, är de bäst före, så borde de vara bra sen:idea:

Hade du kvittot då du var tillbaka med burken?
Jag tänker också att de borde ju gå att använda ett bra tag till bäst före datum brukar vara satt med marginal men det går ju inte åt så mycket. En hink räcker ca 3 månader..

Mineralerna håller sig som de ska, värdet ändras inte.. det enda som försvinner är vitaminerna.. men du köper väl mineraler för mineralerna skull..

är det pellets/granulat du har kan du lugnt ge hela hinken.. men är det vätska så bör du ringa till affären och höra med dom om det..

har också funderat på det där med utgångsdatum på mineraler. för när jag var på granngården sist jag skulle köpa mineraler så sålde de en säck med granulat för halva priset som hade utgånget datum (köpte inte den säcken för jag visste inte hur det är med gamla mineraler).
är det alltså ingen fara om mineralerna går ut? för de borde ju egentligen inte sälja något som blir farligt att ge hästarna? eller vet dom helt enkelt inte vad som händer om det blir för gammalt?

Det enda som kan hända är att det inte verkar lika bra... det finns liksom inget som kan bli dåligt. Ok, nu kanske man inte ska ut å portionera den där gamla ruttna burken från -63, men något år är säkert helt ok.

Detta gäller för pellets/grus, inte för flytande... det vet jag inte med.

Senast ändrad:

varför försvinner verkningsgraden?

vitaminer är "färskvara" men mineralerna håller sig bra långt efter utgångsdatum vad jag har fått höra..

svar från krafft direkt

"Mineralfoder med utgången vitamingaranti kan användas så länge det har förvarats
på ett sätt att de håller god hygienisk kvalitet. Mineralinnehållet bör vara det
samma så du kan ge samma mängd, men komplettera med vitamintillskott för att
täcka hästens vitaminbehov. KRAFFT MULTI vitamin passar bra så här års."

Mineralvärdena försämras INTE!

KL
Vitaminvärdena sjunker gradvis. Från början tillsätter man lite extra så att man vet att garantivärdet hålls fram till utgångsdatum, hur snabbt det sjunker vet jag inte men ett par månader efter utgångsdatum har knappast sjunkit mycket under det angivna värdet.
PL

vi skulle köpa nya vitaminer till vår häst. de skulle då gå ut om ca 2 veckor. vi fick den för halva priset eftersom de inte hade några nyare inne.

iof tror jag inte att de spelar någon roll ifall vitaminer och mineraler är lite gamla. antagligen är det bara effekten som minskar lite.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka