Gamla katter :)

P

poison_girl91

tjolahopp!

jag har en "lite" äldre katt, i våras fyllde han 20 år. Är det någon annan som har en riktigt gammal katt? Herren heter Gustav, och han är vanlig bondkatt. Ja utekatt då alltså. Även om han på senare år har börjat gilla mer och mer att bara ligga inne och sova. :smirk: Nu undrar jag: gamla katter har ju förstås svårare att gå upp i vikt, och jag är rädd för att han ska bli mager. Han äter förstås vanlig kattmat(burkmat och ibland torrfoder), men han är ytterst kräsen av sig :D han får ju lixom mat i stort sett när han vill, han typ biter på oss om vi inte ger mat åt honom när han är hungrig. brukar ni ge typ nåt fodertillskott eller vitaminer el så? fungerar det isf?

//Heidi:bump:

Sv: Gamla katter :)

Hej du, ja visst är det härligt med äldre katter, sålänge de får hålla sig friska. De har ofta en så härlig inställning till allt, tar det mesta med ro och är så världsvana och kloka :)
Min älskade katt Marissa blev också 20, eller hon skulle fylla.. Men under hennes sista år fick hon struma och kronisk njursvikt, så hon gick på Thacapzol samt en proteinfattig diet (bl.a. Hills Feline k/d, m.m.), tills hon inte orkade mer och somnade in i maj i år :cry: saknar henne så, har ju känt henne hela mitt liv, så det är fruktansvärt tomt!

Vad gäller vikten så magrade Marissa, men hon hade bra aptit och åt hyffsat, men mycket små portioner. Så även om du tycker att din kisse äter någorlunda så ha ordentlig koll på hans hull, om det väl börjar gå utför så kan det gå ruskigt fort!

Andra saker som jag tycker man ska tänka på när man har gamlingar:

* Förutom hullet, ha koll på att han dricker ordentligt. Viktigt då äldre katter kan börja dricka sämre och kan då lätt bli uttorkade om man inte har koll.

*Hur är det med tänder (kan få svårare att tugga maten, främst torrisar), hörseln (vissa äldre katter blir mer eller mindre döva, men de brukar klara sig bra ändå, som innenkatter då förstås) klor (behöver klippas regelbundet) päls (han var bondkatt så han har väl kort päls? annars kan tovor och dylikt uppkomma mer då de får svårare att sköta pälsen ordentligt desto äldre de blir)?

*Försök att underlätta så mkt som möjligt i hemmet för katten, exempelvis ställ gärna ut fler vattenskålar, kattlådor (vi bor i villa och ställde ut låda på varje plan)m.m.

* Äldre katter som sover mer samt mer eller mindre tappar lusten att gå ut är normalt, sålänge de äter, dricker och mår bra, har ett värdigt liv och har kvar livsglädjen.

*Sist men INTE minst; besök gärna veterinären för hälsokoll, blodprov är bra att ta någon gång för att upptäcka eventuella felvärden i organ, m.m.

Tror det var allt.. allt jag kom på nu i alla fall, kanske kommer på något mer sen.
Hur mår han annars då? Jag hoppas att du och Gustav får fler värdefulla år ihop!

MVH!

Min högt älskade och saknade Marissa!:

Som liten kattunge: :love:
http://i77.photobucket.com/albums/j57/hilaro/Marissa/marissa_liten3.jpg

Cirka 17 år:
http://i77.photobucket.com/albums/j57/hilaro/Marissa/IMG_0177.jpg
vacker.jpg

Ca 19 år:
2005_11_10.jpg

Nästan 20 år, visst ser hon inte ut att vara så pass?:
http://i77.photobucket.com/albums/j57/hilaro/Marissa/Marissa2.jpg
2006_03_26.jpg

Marissa3.jpg

Blev många bilder, men jag är så stolt över min älskling och måste dela med mig av hennes skönhet! ;)

Senast ändrad av en moderator:

ja, det är härligt med gamla katter :) vad synd med din marissa, men hon var ju jättegullig(speciellt på kattunge-bilden:love: ) och min andra katt Lillen dog för ca. 4 år sedan, och hon blev 17 år.. det var också nåt med njurarna:cry:

vad gäller gustav så mår han nog riktigt OK just nu, han hade väldigt tovig päls under sommaren eftersom han inte kan tvätta den ordentligt längre. Jag försökte borsta den men det hjälpte knappt alls. Sen fick han mjäll i pälsen också, och då e-mailade jag en veterinär och frågade. Han sa att vi skulle köpa ett speciellt pälsmedel som fanns på apoteket, och nu har jag sprutat på lite då och då under några månader, och nu har han så vacker och glänsande päls igen:) sen var det hörseln.. ja han hör nog inte så mycket mera. Om man visslar riktigt högt så börjar han kolla runt sig varifrån ljudet kommer... så än är han inte totaldöv :smirk: klorna är långa, det vet jag.. dom fastnar alltid i mina kläder när han hugger efter mig:D dom borde klippas, men jag måste skaffa ett par tjocka skyddshandskar först... hmm och kattlåda har han jo, han totalvägrar att skita ute numera. om man släpper ut honom och han kommer tillbax en timme senare el så, så tycker man ju att han borde ha hunnit göra sina behov. Men nej, såfort man öppnar dörren rusar han in och hoppar direkt i kattlådan:p han har lite sina egna rutiner nu när han blivit så gammal, så vi försöker göra det så bra som möjligt för honom. och så får man hoppas att han mår bra länge ännu :)

jag kan lägga in lite bilder senare. just nu har jag inte några vidare fina bilder:smirk: tack så mycket för tipsen! :)

MrsScabtree: ja, njursvikt tycks vara en vanlig orsak... :cry: men coolt att din katt också hette gustaf :smirk:

ja, jag tänkte väl lägga in en bild iaf på herren. Den e tagen idag, när han såg på mej med sin "ge mej mat eller så klöser jag ut dina ögon"-blick. den fungerar alltid :D
Gustav

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 570
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: cili
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 248
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar