Gamla Hingstar

B

babyfoal

Jag har varit ifrån halvblodsaveln jättelänge. Har nu ett sto som jag är sugen på att ev. ta ett föl på.

Sist jag hade hum om vad en halvblodshingst var för någon var tidigt 90-tal. Jag minns Flyinges Hingstkatalog från 1991, eller var det 1990.

Hur som helst, hästarna som var i stallet på den tiden, var efter dom goa gamla hingstarna på 50-60-70 talet... Finns det hingstar att ens jämföra med i dagens ljus, som dom var på den tiden? Mindre och rejäla?

Kanske låter luddigt, men nog finns där någon bukefalist där ute, som vet vad jag menar.

Maraton, Utrillo, Drabant, Urbino, Unesco, Gaspari, Leopard, Torboldt....

Sv: Gamla Hingstar

Man vill idag inte ha hästar av den typen och har sökt sig ifrån den.

Närmast härstamningsmässigt i dagens avel är Briar. Han är inte liten men annars passar han in på ditt ideal.

Jag tänker även på Magini,Okeanos, Chirlon, Biggles, Saigon, Zephyr, Rambo och Hermes.

Man vill idag inte ha hästar av den typen och har sökt sig ifrån den.

Närmast härstamningsmässigt i dagens avel är Briar. Han är inte liten men annars passar han in på ditt ideal.

Varför har man sökt sig ifrån den typen då?
Eller är det bara jag som är gammal?

Är Briar den enda....?

Och tack för svar :laugh::bow:

Då avlade man inte sporthästar på samma sätt som vi gör idag. Mycket av hästmaterialet såg fortfarande ut som det gjort på den tiden arméns behov av hästar styrde aveln. Idag vill man ha ädlare, rörligare och mer högställda hästar.

Det finns hingstar med härstamning som till allra största delen är "ren svensk" som Lambourghini 1028 som inte har importerat blod förrän i fjärde generationen, men typmässigt ser han inte ut som de gamla halvblodshästarna.

http://www.sporthorse-data.com/db.php?i=10424197&time=1253011837

Rambo och Black Coffe motsvarar kanske mer ditt ideal?
Själv tycker jag att de är för lågställda.

Då avlade man inte sporthästar på samma sätt som vi gör idag. Mycket av hästmaterialet såg fortfarande ut som det gjort på den tiden arméns behov av hästar styrde aveln. Idag vill man ha ädlare, rörligare och mer högställda hästar.

Det finns hingstar med härstamning som till allra största delen är "ren svensk" som Lambourghini 1028 som inte har importerat blod förrän i fjärde generationen, men typmässigt ser han inte ut som de gamla halvblodshästarna.

http://www.sporthorse-data.com/db.php?i=10424197&time=1253011837

Rambo och Black Coffe motsvarar kanske mer ditt ideal?
Själv tycker jag att de är för lågställda.

Görel, vilken pärla du är! :bow:
Hade inte mitt sto haft Pascal i sig, så hade jag hoppat på Lambourghini direkt! Kan du fler hingstar av gammal 'ren svensk' härstamning, skriv gärna fler. Så himla glad jag blir!
Tusen tack för fin hjälp!
Du gjorde en gammal hästtjej riktigt glad! :bump::bow:

Chirlon, Rambo och kanske Briar är väl de hingstar som motsvarar ditt ideal, och så Black Coffee. Saigon, Hermes, Biggles och Okeanos är lite modernare och elegantare i typen.

Det finns inte så många svenskstammade hingstar längre, 8-10 stycken kanske. Det borde vara ganska lätt för dig att kolla igenom alla och se om det är någon du tycker om.

Liknande trådar

Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 129
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka