Gamla hästredskap

cowgirl81

Trådstartare
Hej undrar om ni har några gamla hästredskap där hemma. V har en gammal höskrinda från 1930-talet som är tillverkad i Bäckefors. Samt en äldre loksele från 1950-talet.
2 äldre timmerkälkar från 1940-talet.
Och massa gamla bett.
Lägger in bilder i morgon då den står dumt till nu.

Sv: Gamla hästredskap

Vilken fin höskrinda! :) Det är kul med gamla seldon/hästredskap, ofta väldigt fint hantverk. :)

ca 15 selar ca 10 slädar ca 10 hjuldon ,antalet osäkert pga att det är svårt att dra gränsen mellan skrot o inte.

Jo är ju den där gränsen, vi åker ofta på auktion och får alltid med oss nån form av hästrelaterade saker. har en loksele hemma vi ropa in för 500.- men som har stort renoveringsbehov, vet dock inte var en kan lämna in den.

glömde att säga att jag har ca 5kompletta timmer sädar (timmer skaklar, framkälke,getdoning/bakkälke.) köpt en oanvänd armesele i brunt läder med baksele föt3000 skr.

mycket har jag bilder på ,om jag vore bättre på att lägga ut bilder skulle jag lägga ut på buke med lite text och hålla liv i en egen tråd. Glömde att säga att jag har en snöplog av trä päral/årder , vanlig plog,ca 20 bjällror/skakelklockor och en bjällerkrans.

Skulle också vilja ha bjällror, Är på jakt efter en fin släde hela familjen kan åka i också.

En stor jädra hög med selar/lokor/diverse/bett från 1940-60 talen. Gamla skaklar och någon kälke, svänglar och en släpsax.
Många av seldelarna är armélokor och sådant.

Använder faktiskt en del av det med, lite renoverade förstås men fullt funktionsdugliga :)

Lokorna på bilden är från 40-talet. Däckeln lika så, använder nu en vanlig vagnsdäckel av samma årsmodell i stället.
246694_10150212293104648_568189647_6986001_2561266_n.jpg

Lite dålig bild på en armésele från mitten av 1900 någonstans.
20978_309362954647_568189647_3328367_6966703_n.jpg

Samma däckel som ovan men med ett par Värmlandslokor.
200056_10150121480779648_568189647_6293896_3678981_n.jpg

Timmerkälkar, såmaskiner (den är rätt cool), trillor, plogar och diverse oidentifierat. Inget används dock.

Jag har också massor... det spänner från sekelskifte till 40-50-tal skulle jag gissa efter vad jag har sett och fått berättat för mig om gården.

Alla vagnar, slädar och slåtter/timmer-redskap har jag inte tittat igenom ordentligt än men det finns som sagt mängder. I varierande skick förstås, men en trilla som ska renoveras upp och faktiskt en släde från början av 1900-talet som är i fullt bruksdugligt skick! Den är undanstoppad och tillvaratagen på ett bättre sätt än resterande saker :banana:

Vagnshjul, medar, släpor och skaklar till förbannelse... en del skaklar är helt "nya", ett par inte ens färdiga - plus en hel del råmaterial till att göra fler.

Selar har jag hittat 8 stycken än så länge, en del som är så gamla och torra att de fnasar sönder när man lyfter dem och en del i faktiskt fullt dugligt skick. Många med vackra, snidade och dekormålade lokor. Någon rem kan behöva bytas för säkerthets skull, men de kommer alldeles säkert att duga till inkörning och dra släpa.

Där utöver har vi en gammal militärsadel från sekelskiftet 18/1900, en herrans massa huvudlag, grimmor, halsringar, tömmar, bjällror osv. Alla bett jag har hittat än så länge är en bit kedja mellan två ringar... Huvudlagen varierar från vackra fina till riktigt gamla slitna, lappade. Foderlådor (förvaring), hästarnas spiltor osv finns kvar det också.

Har inga bilder tyvärr, det mesta ligger osorterat där det har legat det senaste halva seklet eller så...

Senast ändrad:

Ja jag ser ingen skillnad, :) Tycker de flesta ser likadana ut i selväg. ser ju dock skillnad på bröstsele och loksele :)

skall tillägga att jag nu hämtat ca 15 par skaklar av olika utföranden(timmer skaklar,sk sommarskaklar fimmelstänger finslädskaklar samt div andra sorter.Timmerkälkar fram o get samt långslädunderkälkar o två selar i dåligt skick .Samt en liten mjölksläde som jag tänker göra små skaklar till för shettis eller russ till försäljning,man kan inte spara allt.

jag har visserligen inte fått hem den än men jag har idag införskaffat en fin gammal promenadvagn till mitt kallblod. Den är i behov av renovering och det är även vår loksele men jisses va nöjd jag är. På fredag hoppas jag kunna åka och hämta hem den =)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 514
Senast: Mia_R
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 565
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 347
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar