Sv: Gamla hästredskap
Jag har också massor... det spänner från sekelskifte till 40-50-tal skulle jag gissa efter vad jag har sett och fått berättat för mig om gården.
Alla vagnar, slädar och slåtter/timmer-redskap har jag inte tittat igenom ordentligt än men det finns som sagt mängder. I varierande skick förstås, men en trilla som ska renoveras upp och faktiskt en släde från början av 1900-talet som är i fullt bruksdugligt skick! Den är undanstoppad och tillvaratagen på ett bättre sätt än resterande saker
Vagnshjul, medar, släpor och skaklar till förbannelse... en del skaklar är helt "nya", ett par inte ens färdiga - plus en hel del råmaterial till att göra fler.
Selar har jag hittat 8 stycken än så länge, en del som är så gamla och torra att de fnasar sönder när man lyfter dem och en del i faktiskt fullt dugligt skick. Många med vackra, snidade och dekormålade lokor. Någon rem kan behöva bytas för säkerthets skull, men de kommer alldeles säkert att duga till inkörning och dra släpa.
Där utöver har vi en gammal militärsadel från sekelskiftet 18/1900, en herrans massa huvudlag, grimmor, halsringar, tömmar, bjällror osv. Alla bett jag har hittat än så länge är en bit kedja mellan två ringar... Huvudlagen varierar från vackra fina till riktigt gamla slitna, lappade. Foderlådor (förvaring), hästarnas spiltor osv finns kvar det också.
Har inga bilder tyvärr, det mesta ligger osorterat där det har legat det senaste halva seklet eller så...