Gamla hästar får se "j**liga" ut...???

Sv: Gamla hästar får se "j**liga" ut...???

*kl*

Måste få dela med mig av min gamling, född 1978. Han har funnits i familj sedan innan jag föddes, och senast idag tittade jag på bilder från mina första ridturer på honom, 1987....
F.ö håller jag med om att det inte är rätt att se ut som en djurskyddsfall bara för att man är gammal. Däremot kan man inte ställa samma krav på en gammal häst, precis som man inte kan ställa samma krav på en gammal människa. Om man MÅR BRA, och får den extra omvårdnad som krävs, så tycker jag att det är ok att det syns att hästen är gammal. Men mager, tufsig och matt i pälsen ska man inte behöva vara, det är ju en signal på att kroppen inte mår bra längre.

DSC_0037.JPG

DSC_0075.JPG

DSC_0073.JPG

På sommaren med bara bete blir han för tjock md stor fångrisk så därför går han nu på lösdrift med knappt något bete alls och fodras med hö året runt.
I sommar har det funnits mer bete i hagarna än tidigare på över 10 år så därför har han blivit lite väl tjock och då orkar ha inte vara så "självgående" i ridningen som han måste vara för att jag ska kunna rida inom pga mitt handikapp.

Under resten av året tenderar han att bli lite tunn då han har tandproblem som veterinären regelbundet sköter om så då behöver han ha någon form av kraftfoder.

Så jag behöver hitta en bra balans mellan den mängd hö han får/kan äta utan att behöva ta ut veterinären varje månad för att rensa mellanrummen mellan tänderna och ett bra kraftfoder som han äter då han är kinkig och inte äter vad som helst....

Fångrisken och att han lätt blir dålig i magen gör att jag inte kan testa allt eller byta hur ofta som helst.....

:cry:

I dessa fall som jag syftar på så vet jag hur det ligger till, både med pengar, tid, kunskap m.m. så jaa, dom har tagit dessa hästar just för att de var billiga/gratis, och sen skyller de på att hästen är gammal, fast det är de själva som inte vet ett skvatt om utfodring.
Har själv gamling, så jag vet nog vad som krävs för att hålla en gamling i gott hull m.m. Men att de ska se ut på detta sätt, och sedan skylla på ålder, det är totalt åt skogen!
Att man dessutom matar en gammal häst precis som vilken annan ung häst som helst, varpå hästen faller ur, och så skyller man enbart på åldern, är också helt åt skogen. Fattar man inte/orkar man inte ta reda på vad en gammal häst behöver, då ska man inte ha dem heller.
Och att sedan börja använda dessa hästar som ridhästar, då de inte ens har något i kroppen för att orka med sig själva, är totalt förkastligt.
Har aldrig påstått att de ska se ut som unga hästar, men de ska se ut som HÄSTAR.

OK.
du tänker på enstaka specifika individer men gör ett ytterst generellt inlägg om att gamla hästar missköts.

Eftersom du tänker på enstaka specifika individer som du anser missköts (antagligen har du rätt också), så tycker jag att det är betydligt klokare att lägga in en anmälan i stället för att skriva en tråd i generella termer där du får det att låta som om det är normalt att missköta sina djur.

Att skriva så som du gör och ta för givet att folk köper på sig en gammal häst för att den är billig och sedan inte bryr sig om den, tycker jag är taskigt.
Tänk om de haft hästen (billig eller inte) i femton års tid, och låter den finnas kvar så länge den mår bra?
Du skrev detta, som jag antar du syftar på den här meningen i mitt tidigare inlägg
(antagligen för att dessa är billiga att köpa, har jag kommit fram till)
varpå jag svarade att i dessa fall så vet jag att det är på grund av att dessa hästar är billiga som de skaffar dem. Sen vet de inte hur de ska fodra för att de ska må bra, men istället för att erkänna att de inte vet, så skyller de på att hästarna är gamla. Att lyssna på någon som vet vad de ska ge, gör dom inte, för då måste de ju erkänna att de saknar kunskapen som behövs, och ve och fasa att det skulle komma fram. Så blir det att hästarna faller ur, och de skyller på att de är gamla istället för att skaffa sig kunskapen.
Jag har som sagt också en gamling, som mest går och skrotar i hagen, inte ser han ut som en takrygg med hängbuk till hovarna, matt päls m.m. för det. Han ser ut som en häst, eftersom jag ser till att hans kropp får det den behöver för att må bra.
Jag skrev att många gamlingar ser ut på det här viset, jag skrev inte alla, och min erfarenhet är (både av bekanta och obekanta människor) att man skyller på ålder istället för att ta reda på fakta och erkänna att man behöver lära sig mer om utfodringen.
Att alla gamlingar missköts har jag aldrig påstått, det har du skapat själv i eget huvud.

1001118_10151484000636901_471018514_n.jpg

här e min gamling.. Hon är 28 år gammal på bilden.nu går hon mest som sällskap å tuktar dom andra hästarna å sen går hon som ledar häst när vi ska börja gå ut med unghästarna.. annars går hon mest å jäser.. tycker i alla fall hon ser fräch ut

som 23 åring gick hon sista 5 milare i distans UA.

Min gamla tant. köpte henne som 15 åring.. sålänge hon e pigg å glad å kan äta så kommer hon få gå å gotta sej. men minsta lilla hon faller ur eller nått kommer jag ta bort henne.. vill inte att hon blir "gammal å stel å skupplig" utan hon ska få somna frisk förhoppningsvis..

Det kanske är bilden som har konstigt ljus eller whatever, men utifrån hur framhovarna ser ut undrar jag om inte den hästen har/har haft fång??

Hon har väldigt kraftiga ändringar/ringar på hovväggen, ser även ut att vara det samma fast lindrigare bak.

Det kanske är bilden som har konstigt ljus eller whatever, men utifrån hur framhovarna ser ut undrar jag om inte den hästen har/har haft fång??

Hon har väldigt kraftiga ändringar/ringar på hovväggen, ser även ut att vara det samma fast lindrigare bak.

Nej hon har aldrig haft fång.. därimot fick vi göra ett väldigt kraftigt foderombyte i början av året å det var efter de som "ränderna" kom så

Dock så e hon lång tåad på bilden för hovslagaren kom 1 timme senare =)

Okej, ja det måste varit ett rejält byte! Bra det inte var fång. :)

ja hade oturen att få skit hösilage å under tiden vi letade nytt fick dom tyvärr äta de vi hade (BLÖTT nästanensilage :( men sen hittade vi ett kanon hö så vi kännde att vi självklart skulle byta så de blev från jätte blött till Jätte torrt så de va de som gjorde det..

Jag håller med dig om att de inte ska vara magra spjälstaket men man måste se till olika individer också. Vissa är svårare att hålla i gott hull än andra, sen är det ju en svår fråga om det kanske är dags för dem att vandra vidare om de inte kan behålla hullet? Sen har vi ju PPID hästarna som utan rätt behandling ofta ser ut som riktiga ök, där är det jättesvårt att få till ett bra hull om man inte har fått diagnos och rätt medicinering (PPID är väldigt väldigt vanligt hos äldre hästar).

Min 26-åring är en gammal fölmärr som gått MSV dressyr, hon är rund och fin men ganska bukig efter att ha gått med föl, då hon är lite stapplig i bakkärran rids hon inte längre mer än små turer med en liten nätt ryttare på ryggen och den bukiga magen är helt omöjlig att få bort! Däremot är hon inte svankig i ryggen utan där är hon rak och fin och hon är rund över baken.
Jag tror inte man kan döma så utan att veta vad som är orsakerna bakom hur hästen ser ut..

Fast oavsett orsak så är det inte okej när de börjar likna djurskyddsfall. Beror det på obehandlad PPID - tja, antingen sätter man in rätt behandling eller också tar man bort hästen. Man har den inte kvar i dåligt skick och bara skyller på att den är gammal.
Beror det på dåliga tänder? Då byter man foderstat till något mer lättuggat och optimerar näringsintaget - eller också tar man bort den. Man har den inte kvar i dåligt skick och bara skyller på att den är gammal.
Osv...

Att de är svankryggiga och/eller bukiga är helt okej, så länge de håller ett gott hull och är runda och goa över rygg och rumpa.

Men så otroligt glad och varm i hjärtat jag blev av dom bilderna :love:
Vad fin han är, ser otroligt fräsch ut.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10