Gamla hästar får se "j**liga" ut...???

Sv: Gamla hästar får se "j**liga" ut...???

Jag tycker att du är dömande och oförskämd.

Äldre hästar är ofta svårare att hålla i hull och musklade. Nej, man ska inte låta dem vara magra för det, men att acceptera att kroppen på många äldre hästar inte är i topp-trim bör man nog göra.

Hästar är individer som ser olika ut.
Jag har en åttaårig häst som är "takryggad" trots gott hull och bra foder, som låter andra hästar vara lite feta.
Att en häst saknar bukmuskler, ja?

Att skriva så som du gör och ta för givet att folk köper på sig en gammal häst för att den är billig och sedan inte bryr sig om den, tycker jag är taskigt.
Tänk om de haft hästen (billig eller inte) i femton års tid, och låter den finnas kvar så länge den mår bra?

Min kompis har en 30-årig häst. Blank och fin i pälsen, gott om fettdepåer. Men visst, bukig och omusklad eftersom den "bara" går i hagen och mår gott.
Verkligen inget fel i det! Och ja, hon fick den gratis för femton år sedan, trots att det är en islandshäst.

Jag tycker att du är dömande och oförskämd.

Äldre hästar är ofta svårare att hålla i hull och musklade. Nej, man ska inte låta dem vara magra för det, men att acceptera att kroppen på många äldre hästar inte är i topp-trim bör man nog göra.

Hästar är individer som ser olika ut.
Jag har en åttaårig häst som är "takryggad" trots gott hull och bra foder, som låter andra hästar vara lite feta.
Att en häst saknar bukmuskler, ja?

Att skriva så som du gör och ta för givet att folk köper på sig en gammal häst för att den är billig och sedan inte bryr sig om den, tycker jag är taskigt.
Tänk om de haft hästen (billig eller inte) i femton års tid, och låter den finnas kvar så länge den mår bra?

Min kompis har en 30-årig häst. Blank och fin i pälsen, gott om fettdepåer. Men visst, bukig och omusklad eftersom den "bara" går i hagen och mår gott.
Verkligen inget fel i det! Och ja, hon fick den gratis för femton år sedan, trots att det är en islandshäst.

Det fetstilta håller jag absolut inte med om. En häst blir inte omusklad och bukig för att den inte arbetar. Handlar mer om foderbrist och/eller skada.

Men acceptansnivån är, av naturliga skäl, lägre för hur hästen "får" se ut och ändå anses frisk när den blir till åren. Sen misstänker jag hästägare kan bli lite blinda om åldrandet kommer långsamt på deras ögonsten. "Vad gör ett vitt hårstrå till", liksom. Det är ju lättare om det händer snabbt.

Acceptansnivån får inte bli för låg bara när det gäller äldre djur men tyvärr så verkar den i vissa fall vara rätt låg och jag tycker inte om att man bara ursäktar det med att djuret/hästen är gammal utan att man verkligen undersökt den om den börjar se avvikande ut.
Den ursäkten gör att en del äldre hästar ser ut som vrak där ägaren inte funderat mer än på att hästen är gammal men borde kanske fokusera på varför, hur och när hästen började se annorlunda ut. Man måste kanske ändra lite på hur hästen ska skötas om och hållas efter som gammal.

En bra grej oavsett häst är att fråga stallkamrater/annan hästmänniska "hur tycker du han/hon ser ut?" för att minimera risken att bli hemmablind.

Senast ändrad:

Det fetstilta håller jag absolut inte med om. En häst blir inte omusklad och bukig för att den inte arbetar. Handlar mer om foderbrist och/eller skada.

Då vill jag gärna veta vilken foderbrist min dam lider av, eftersom ingen skada märkts? Hon har alltid haft tendens till bukighet och blivit mer bukig när hon varit avställd. Nu när hon dessutom haft ett par föl har hon blivit omisstagligt bukig som inte "gått tillbaka" trots att senaste fölet nu skulle varit 4 år gammalt.

Och visst faller de ur muskelmässigt när de inte längre arbetar. Min häst är sådant byggd att hon ser tunn ut över rygg och kors om hon inte är välmusklad. Vi har även en kusin, avelssto, som ser likadan ut normalt (minus bukigheten) när hon bara går i hage (och fullkomligt hemsk ut när hon "fodervägrar"). Båda blanka och fina i pälsen, pigga i blicken och ingen mask enligt maskkontrollerna de senaste åren, så helt ruttet mår de uppenbarligen inte trots detta.

KL: Problemet är väl att man inte inser att en gammal häst behöver (ofta) en helt annan foderstat än vad den hade när den var ung. Min gammelman som klarade sig finfint på lite hö och en saltsten de första 25 åren av sitt liv fick man skotta i stoooora mängder betfor, soja och vetekli utöver grovfodret de sista 7 åren av hans liv. Det är så lätt att räkna på hästens normala näringsbehov (eller vad hästen borde klara sig bra på) när näringsbehovet egentligen ökar markant på en gammal häst. Då kan jag tänka mig att man tycker att det är okej att en häst faller ur rejält över vintern t ex. istället för att inse att det faktiskt går att hålla en gammal häst i bra form året runt. Det är svårt, men det går om man tänker till lite. Det farligaste är väl de som inte kan ta beslutet att det är dags att låta hästen vandra vidare när hästen uppenbarligen inte mår bra längre...

Det är tråkigt att folk tror att när hästarna är 15år så är dom "gammla" nu för tiden och ska trappa ner...

Jag haller med. For inte sa lange sedan var en hast i den aldern i sina basta ar. Nu ska man ha 6-8aringar. Visst de ar ju ocksa i en bra alder men for mig ar sadana hastar fortfarande lite grona.

Håller med... En ridskolehäst var 28 och såg ut vara 20! (Mest för att han var grå i pälsen på huvudet) och en annan ridskolehäst på samma ridskola (låne) var ca 22 och sug att vara 30, svankig dåliga muskler och matt päls.

Min förra häst var 21 och såg ut att vara 12! Hur fin som helst!! Min systers var 24 och såg ut vara så också, eller ja han var inte alls svankig eller dålig päls! Men han såg liksom erfaren ut och var smal över ryggen men jätte bukig mage och risig när han kom till oss, inga muskler och kantig bakdel. Ett år senare hemma hos oss blev han rund och fin, lite muskler och såg hälsosam ut! Fin päls. Från att se ut att vara 25 till kanske 20 :)

Att de blir lite bukiga är naturligt om de inte rids (och dessutom äter mkt grovfoder), det tycker jag inte är något att oroa sig över så länge hästen inte tappar överlinjen och blir takig över rygg och kors.

Gamla hästar kräver väldigt mkt mat! Men man bör även akta sig för att fodra dem så hårt att de blir tjocka, det blir en stor belastning för slitna leder.

Sen skall man tänka på att väldigt många gamla hästar har PPID (cushing), och även de som inte har PPID blir med åldern IR (75% sämre insulinkänslighet hos gamla hästar jmf med unga!), så det är jätteviktigt att inte ösa på med kraftfoder för att få dem i bättre hull, då får de fång.

Lämpliga fodersorter är hö med fina strån, lusern, betfiber, linfröpellets och olja. Har de svårt att tugga hö kan hela grovfoderbehovet täckas av lusern och betfiber (50/50).

Ja, jag tror det är detta folk inte fattar! De fodrar som de alltid har gjort och förstår inte att den gamla hästen behöver betydligt mer mat!

Med andra ord är dessa hästar magra pga att ägaren svälter dem. :crazy:

Men vad gör man när hästen inte äter lusern och olika oljor.
Är det det i maten på kvällen, dom får kraftfoder på kvällen på den lösdrift han står på, så vänder han och går ut och går inte in igen. Och då äter den andra hästen upp maten, vilket inte är bra då den ska gå ner i vikt.....

Nu får han en sockerfri blandning från st hippolyt, ny produkt i sommar i hink.

Men jag tycker han är inte lika pigg som han var i början av sommaren.

Han får 1 kg hö/dygn då det inte finns så mycket bete. Vilket jag tycker är bra då han har lätt att gå upp i vikt och han har haft medicinutlöst fång 2 ggr efter att ha haft en livshotande lunginflammation, kolik efter att hästarna i det stallet jag stod i tidigare kommit åt en möglig ensilagebale och efter att ha fått en massa antibiotika då han fick svår infektion i bägge framfötterna efter att jag hade en barfotaverkare som inte kunde se vad som var rätt eller fel när hen karvade hans fötter. Nu har jag samma välutbildade hovslagare jag hade till mina andra hästar.

Allt detta har gjort att jag är livrädd för att han ska få fång eller cushing, som Lippan hade.
Poony är 22 år och rids regelbundet varje vecka.

Mina tidigare gamlingar, 22 resp 27, fick havrefri pellets från Mustang och betfor resp linfröolja och 18 - 20 kg hö/dygn.

Men ger jag honom så mycket hö blir han smällfet. ..
Han får på vintern runt 8 - 10 kg och det mår han bra på och håller hullet på en normal nivå.
141 cm hög och väger ca 400 kg, han är en grov gammaldags new forest jag mest rider dressyr och i skogen.

Jag vet sen tidigare att han får diarré om jag fodrar med havre därav har han fått samma havrefria pellets som dom andra tidigare. Men han fick diarré i vintras tills jag bytte till st hippolyt havrefria islandspellets.
Jag tycker inte han har varit svår att fodra tidigare så länge jag inte gett honom havre, oljor eller lusern. ...

Jag vet inte om jag förstod dig rätt? Håller han sig fin med bara ett bra grovfoder så är det väl kanon? Eller behöver du lätta till kraftfoder för att han ska må bra och inte falla ur, men han vägrar äta det? Eller helt enkelt bara komplettera ett grovfoder som inte är top notch? Om det är det sista så är det säkert värt att köpa riktigt bra hö/hösilage om han äter det bra. Det finns mycket bra hö på marknaden i år! :) Blanda ut med bra halm om han behöver mindre kraftigt foder.

Att de blir lite bukiga är naturligt om de inte rids (och dessutom äter mkt grovfoder), det tycker jag inte är något att oroa sig över så länge hästen inte tappar överlinjen och blir takig över rygg och kors.

Gamla hästar kräver väldigt mkt mat! Men man bör även akta sig för att fodra dem så hårt att de blir tjocka, det blir en stor belastning för slitna leder

Den uppfattningen har jag också. Just min märr blir lite mer bukig än de andra två pensionärerna vi har, men äter också större mängder grovfoder än de andra. På gott och på ont. För att få äta så mycket hon vill behöver hon motionera bort överflödet...

Då vill jag gärna veta vilken foderbrist min dam lider av, eftersom ingen skada märkts? Hon har alltid haft tendens till bukighet och blivit mer bukig när hon varit avställd. Nu när hon dessutom haft ett par föl har hon blivit omisstagligt bukig som inte "gått tillbaka" trots att senaste fölet nu skulle varit 4 år gammalt.

Och visst faller de ur muskelmässigt när de inte längre arbetar. Min häst är sådant byggd att hon ser tunn ut över rygg och kors om hon inte är välmusklad. Vi har även en kusin, avelssto, som ser likadan ut normalt (minus bukigheten) när hon bara går i hage (och fullkomligt hemsk ut när hon "fodervägrar"). Båda blanka och fina i pälsen, pigga i blicken och ingen mask enligt maskkontrollerna de senaste åren, så helt ruttet mår de uppenbarligen inte trots detta.

Håller med dig här. Och även de andra som med sunt förnuft berättar om hästar som är friska och pigga trots stigande ålder, men inte ser likadana ut i kroppen som de gjorde i sin krafts dagar.
Naturligtvis finns det gamla hästar som är behåller hullet, t om blir överviktiga, och är runda över kors och rygg. Precis som det finns gamla människor som behåller vikten även som gamla.
Sen finns det hästar som har betydligt svårare att hålla kvar hull och överlinje som gamla, precis som det finns människor som tappar väldigt i vikt som gamla men ändå är friska och mår bra. Min mor är ett exempel på det.
Det är väl ganska självklart att kroppen förändras på gamla individer! Sunt förnuft gäller!

I dessa fall som jag syftar på så vet jag hur det ligger till, både med pengar, tid, kunskap m.m. så jaa, dom har tagit dessa hästar just för att de var billiga/gratis, och sen skyller de på att hästen är gammal, fast det är de själva som inte vet ett skvatt om utfodring.
Har själv gamling, så jag vet nog vad som krävs för att hålla en gamling i gott hull m.m. Men att de ska se ut på detta sätt, och sedan skylla på ålder, det är totalt åt skogen!
Att man dessutom matar en gammal häst precis som vilken annan ung häst som helst, varpå hästen faller ur, och så skyller man enbart på åldern, är också helt åt skogen. Fattar man inte/orkar man inte ta reda på vad en gammal häst behöver, då ska man inte ha dem heller.
Och att sedan börja använda dessa hästar som ridhästar, då de inte ens har något i kroppen för att orka med sig själva, är totalt förkastligt.
Har aldrig påstått att de ska se ut som unga hästar, men de ska se ut som HÄSTAR.

kl
Jag håller med, vet en häst som fick leva alldeles för länge. Man kunde räkna varje revben, men eftersom hästen var gammal gick det bra...
Inget värdigt slut!

Den uppfattningen har jag också. Just min märr blir lite mer bukig än de andra två pensionärerna vi har, men äter också större mängder grovfoder än de andra. På gott och på ont. För att få äta så mycket hon vill behöver hon motionera bort överflödet...
Så länge hullet i övrigt är bra och hon är tillfredsställande musklad över rygg och rumpa - och det såg det verkligen ut som på bilden - behöver du inte ta åt dig av kritiken i tråden.
Jag har själv en 22-åring, som bara de senaste åren blivit mer svankryggig och som även hon brukar vara ganska bukig. (har haft några föl) Men hon har ett lagom hull och en välfylld rygg och rumpa.
IMAG1015_zps27c186a8.jpg

(och ja, dottern börjar absolut bli för stor för henne, det är deras sista sommar ihop... Hennes D-ponny har fölat i år och ska snart börja sättas igång.)

Jag har även en 25-årig shettis, som har både kraftigt underbett och en tuggtand som växer ut mot kinden (men i övrigt superfina tänder, sin ålder till trots). Han tappar numera hull på vintrarna om han inte får kraftfodertillskott. Sommartid håller han sig lagom på bete.
DSC03209_zpsff3d1db6.jpg

Problemet är ju, som sagt, när gamlingarna börjar se ut som djurskyddsfall och man nöjer sig med förklaringen att de är gamla och tror att det inte går att göra något åt det.

Problemet är ju, som sagt, när gamlingarna börjar se ut som djurskyddsfall och man nöjer sig med förklaringen att de är gamla och tror att det inte går att göra något åt det.

Exakt min poäng och det får aldrig anses vara okej

Här där jag bor fungerar det inte att anmäla någonting :mad:
Här händer ingenting vid anmälan då det inte finns några att skicka ut och titta på missförhållandena.....

O_o

Här verkar det fungera enligt erfarenhet. Inspektörer skickas ut både på larm och vad de misstänker vara falsklarm. Så det är inte så överallt gud ske lov. Skulle hästen se ut som ett vandrande mögligt revbensspjäll skulle jag nog vilka leva om lite om djurskyddet inte tar sitt ansvar.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10