Gamla hästar får se "j**liga" ut...???

Sv: Gamla hästar får se "j**liga" ut...???

Jag tog bort min vita Lippa 3 veckor innan hon skulle fylla 28 år.
Hon hade cushing och helt plötsligt försvann glimten i ögonen och då valde jag att ta bort henne innan även kroppen började ge upp.
Han som hämtade henne sa att han önskade att alla ville ta bort sina hästar innan dom började SE dåliga ut.
Han var jättegullig och stod och gosade med henne tills hon var helt lugn innan han sköt, Tusen tack för att ni finns sv. Lantbrukstjänst. :love:

Jag fick höra samma sak när jag tog bort min 30-åring i förra v.
Jag ville ta bort honom innan han blev dålig. Det är det minsta han var värd efter allt han gett mig under de 20 år vi fick ihop.

Jag jobbar med en häst som ägaren hade ute sjukgymnast till. Jag hängde då på med min gubbhäst för ca en mån sen för att se om jag kunde lära mig ngt mer.
Sjukgymnasten tyckte han var finare än de flesta hälften så gamla.
Hon tyckte det var fantastiskt kul att få träffa en så välbehållen häst.
Och trodde absolut det var den träning han fått som hållit honom så mjuk, stark och liksidig. Hon tyckte jag skulle fortsätta som jag gjort.

Det var många som blev förvånade när jag tog bort honom(är 70 privathästar på vår gård). Jag hade ju dels bara berättat för mina absolut närmsta iom att jag inte orkade prata om det.
Men många frågade "vad som hänt honom". Som om man antar att de måste bli riktigt sjuka/skadade innan man tar bort dem.

Just för att jag älskar honom så är jag glad att jag tog bort honom.
Jag kan minnas min ponny som aktiv, välmående etc.
Att ha på mitt samvete att han blev sjuk, hade ont eller tom ramlade omkull regelbundet(som jag vet en stackare som fick göra utan att komma upp själv innan vi lyckades få dem att avliva).. Nej, det vill jag inte!

Jag vet också att många tycker det är konstigt att man lägger pengar på en så gammal häst, tex reagerade vet på att han fortf var försäkrad förra året då han fick anaplasma. Vilket jag tyckte var skumt..
Många reagerar också på att han hade fina saker.
Han hade verkligen förtjänat dem, kan jag tycka.

Jag köpte ett nytt träns och matchande förbygel, inte för att hon behövde det men det var sååå snyggt, 10 dagar innan jag tog bort henne ;) :love:
Jag älskar fin utrustning och varför ska man ha "ofin" utrustning bara för att hästen är gammal ???

Och hon var också försäkrad vilket min veterinär tyckte var jättebra ifall något hade hänt :D

Senast ändrad:

Knut och jag har haft många härligheter ihop och jag har nästan bestämt mig för att ta bort honom om 1år eller två. Bara för att ge honom ett värdigt slut. Han ska inte behöva bli dålig så att säga. Men ännu är det super mkt krut i honom och kanske lite för tjock för sitt eget bästa. Men han har en del skavanker, sne överkäke och ett bakben som är lite känsligare än de andra. Så han rids endast då och då, även om det är bättre nu än för 2år sedan. Så här såg han ut vid betes släpp, tjock, rund, glansig. Lite svankryggad nu, men han har alltid varit mkt svängd i ryggen med hög mank syns dock inte så mkt om han travar eller galopperar (A). Ser ut som morfar Tibur ;)

21år gammal :)

401891_10151601193338094_1632794449_n.jpg

984011_10151601206443094_813612768_n.jpg

De ska se lika blanka och fina ut i päls samt se lika fin ut fysiskt i kroppen som vilken häst som helst. Möjligen lite vita hårstrån här och där men att det skulle anses okej att de ser ut som en raggsocka med svankrygg, inga muskler och bukig mage köper jag inte, för mig är det ett tecken på att hästen mår dåligt på något sätt.

Den äldsta hästen i vårt stall är 28 år, pigg och kry, glansig päls, fin i kroppen och gnista i ögonen.

Jag sätter mig lite till motvalls då. Gamla hästar är gamla hästar. Man kan inte ta en gammal häst och förvänta sig att den ska fungera och se likadant ut som den gjorde när den var 8. Det vore underbart om det var så, men det är inte så. Sedan hur fort åldrandet går och syns varierar naturligtvis. Vissa kan vara jättefräscha och fullt ridbara när de passerat 30. Andra börjar bli svankryggiga och bli stelare redan vid 16. Det handlar inte bara om utfodring och träning, utan även om gener och anlag.

Sen de här argumenten "min häst minsann" eller "en gång såg jag på tv minsann" är lite tröttsamma när det gäller sådana här saker. En gång såg jag en 6-årig flicka hoppa rätt feta terränghinder på sin lilla b-ponny. Men det betyder inte, hör och häpna, att alla 6-åringar kan göra det med rätt träning. Gener och anlag, mina vänner, gener och anlag.

För att vara än mer lovligt byte :nailbiting:: Jag har en svankryggig och bukig häst på 20+ som dessutom är lite muskelfattig över rygg och rumpa. Så muskelfattig att hon har misstagits för en unghäst. Ett lager fett för mycket får jag nog också lägga till listan, tyvärr. Detta är höjden av eländighet! Och som om inte det räckte så har hon en hovslagare som lyfter mjukt och fint i hennes ben och som låter henne vila mellan sidorna och har ett tunt vattentätt täcke på vintrarna - något som inte var ett krav när hon var 8 utan som kommit med åldern. Stackars häst.

Tendens till bukighet har hon haft hela sitt liv, och nu några föl senare är den ett faktum. Men hon glänser i solen som ett välpolerat bowlingklot, de nötbruna ögonen rymmer mycket glöd, den showiga balanstraven finns det mycket spänst i och hon utmanar mer än gärna hagkamraterna på en "sisten till andra sidan och tillbaka är en skit!", ger unghästarna en hård match och förlorar väldigt ogärna - precis som vanligt. Drottninglikt behöver hon bara glida fram genom flocken för att ta vad hon vill ha, och är det någon som är för långsam med att flytta på sig får de räkna med pensionärständer i rumpan.

Hon kommer få fortsätta förgylla våra hagar med sin närvaro, trots det åldrande utseendet. Självklart försöker vi hinna med lite gymnastiserande för att stärka muskler, men det blir inte så ofta som jag skulle önska.

Självklart ska gamla hästar åtnjuta samma vård och omtanke som yngre, men att kräva att de ska te sig som i sin glans dagar är tramsigt. Det finns gamla hästar som inte ser ut att ha åldrats knappt ett år sedan de fyllt 14, men de är väldigt ovanliga. Det finns även 33-åriga hästar som ser ut som de är 33. Det får nog lov att vara ok.

Pratar vi om att det är illa att gamla hästar missköts och inte får den vård de behöver så skulle jag vilja påstå att det inte bara gäller äldre hästar utan även yngre och jätteunga...

Nej, jag menar inte att en gammal häst ska vara/se ut som en ughäst, men de ska inte heller se ut som staket och se ut som om de är färdiga att falla ner och dö vilken sekund som helst. Och då man påpekar detta för ägarna, så får man bara en dålig ursäkt om att "h*n är gammal!" och så blir dom fetsura på att man har sagt något. Jag menar, hej hallååå?? Ge hästen RÄTT mat till att börja med, så att man inte behöver stå och se hela ryggraden till exempel, och se då de även rider dessa hästar. Finns ingenting att lägga sadeln på, ingenting som gör att hästen kan bära en ryttare, men det fattar dom inte, för han är gammal och ska se ut så här. Så glatt upp på hästryggen och iväg över hinder m.m. :nailbiting: :banghead:
De flesta har inte ens någon som helst kunskap om vad rätt mat är till en yngre häst, än mindre om vad som är rätt mat till en äldre häst. Och inte heller fattar dom att de kräver mer nu när de är äldre, att de blir stela och styva och inte klarar lika mycket som yngre förmågor.
Den 26 åring jag skrev om, gav ägarna bort, till en person som inte har någon erfarenhet alls av hästar. Hon red som 8 åring, sen dess har hon inte haft något som helst att göra med hästar (är nu runt 30) men en häst "har hon ju drömt om i hela sitt liv", och nu då hon fann en gratis så var det bara "ja tack" och så hämtade hon den. Denna häst har hon sina barn att rida på, och även hon själv. Tilläggas ska också att denna häst är just en "takryggshäst" och hon är "lite större" typens ryttare (80kg ca) och hon rider den här hästen och har sina barn att leka på med den dagligen.
Jag tycker synd om hästen, 26 år gammal, helt klart totalt undernärd näringsmässigt sett, inga muskler överhuvudtaget, och så kommer han till en familj med noll koll som ska börja rida, hoppa m.m.

Din häst på bilden ser inte alls ut som de hästar jag får se, och de hästar som jag syftar på. Med andra ord, hästarna är smala över hela kroppen, förutom magen som är uppblåst som en ballong. Dom ser ut som barnen i afrika typ. Och då man påpekar att "kanske du skulle fodra upp med mer proteiner" m.m. så blir ägarna bara sura och så får man höra att "han är gammal, han får se ut så här, man kan inte göra något åt det, dom är så här när dom är gamla". Bara en massa dåliga ursäkter istället för att ta reda på VAD man ska ge dem för att de ska må bra! De orkar helt enkelt inte sätta sig in i utfodring m.m. utan istället ser hästarna ut som h-vete, och dom kommer dragandes med att han är gammal. Och det här gäller inte bara de som inte har erfarenhet av hästar. Jag vet till och med människor som har ridskolor och som tävlar, som har hållit på med hästar i hela sitt liv, men har ingen som helst koll på vad MJ, protein m.m. är, utan slänger lite hö till hästarna och ger lite kraftfoder och så är det bra med det. Och dessa har äldre hästar i sina stall, som ser ut så här.

Senast ändrad:

Varför anmäler du inte till länsstyrelsen att hästen är mager?

Det finns inga ursäkter för att äldre hästar ska ha brist på hull och muskler. De kan ändra form, ja. Men de ska fortfarande var runda och välmående.
När de blir äldre kan de behöva MER mat och kanske annan mat för att hålla hull och muskulatur i gott skick. Tappar de hull ändå, så är det dags för dem att vandra vidare.

Min erfarenhet också - ju äldre, ju näringstätare mat och ju mer ompyssling för att må bra. Stallets äldste just nu är 24, och jobbar fortfarande som ridskolehäst. På huvudet syns det att hon är gammal, lite knotigare har hon blivit, och lite vitare strån, men annars syns det inte nämnvärt. Men då äter hon 5-6 kg kraftfoder om dagen, står i box istället för spilta som hon gjorde när hon var yngre, och istället för ängsbete med de andra fick hon vara i ett mindre stall med mer pyssel och mer mat, och kom tillbaka rund och fin efter sommaren.

Nej, jag menar inte att en gammal häst ska vara/se ut som en ughäst, men de ska inte heller se ut som staket och se ut som om de är färdiga att falla ner och dö vilken sekund som helst. Och då man påpekar detta för ägarna, så får man bara en dålig ursäkt om att "h*n är gammal!" och så blir dom fetsura på att man har sagt något. Jag menar, hej hallååå?? Ge hästen RÄTT mat till att börja med, så att man inte behöver stå och se hela ryggraden till exempel, och se då de även rider dessa hästar.

Nä, jag svarade inte på ditt inlägg heller, utan reagerade på svaren där det verkade som att alla gamla hästar måste vara i topptrim och se ut som vilken annan häst som helst. :)

Hästen du beskriver skulle jag slå en signal till länsstyrelsen om, för ser den ut så och dessutom används på det viset så är det direkt vanvård. Har du till och med försökt påpeka det för hästägaren med inte fått gehör är det ännu ett skäl att ringa och höra med dem på länsstyrelsen. Det är bäst att ringa för då får man lite feedback av den som tar emot samtalet och kan fråga på eventuella följdfrågor. Men det går att maila också. Du får vara anonym om du känner att du vill det. Ringer du från dolt nummer och inte uppger ditt namn (säger att du vill vara anonym) finns inget om dig i journalerna. Mailar du så finns den mailadress du använde sparad där.

Så ta ditt ansvar och tipsa om denna vanvårdade häst! Gå in på Länsstyrelsernas hemsida, klicka dig in på ditt län, välj fliken "Djur och natur" och sen översta menyvalet "Djurskydd"

Senast ändrad:

Här där jag bor fungerar det inte att anmäla någonting :mad:
Här händer ingenting vid anmälan då det inte finns några att skicka ut och titta på missförhållandena.....

Desto större anledning att fortsätta anmäla!! Hur ska Länsstyrelsen annars veta att de behöver anställa fler inspektörer?

Efter att i över 2 års tid fått till svar av Länsstyrelsen att dom ska titta på det eller att dom inte har någon dom kan skicka ut så struntar vi i det för tydligen tycker bara vi att det är okej med hästar på över 170 som slår mankarna i takbjälkarna i stallet( dom är väl ute på dagarna frågade dom på LS. Är dom det är det ingen fara; är svaraet vi fått :mad:), och att blinda skabbiga 30+ hästar går dagligen på en ridskola tycker dom också inte är något at intressera sej för då hästen inte längre står med som ridskolehäst på deras hemsida, fast den går med ändå..... För enligt LS så står den inte med där så går den ju inte :o Nä hä.....
M.m. m.m.

Äh, de vill bara inte åka till världens ände, där du bor ;)

(nej, det är inte okej att de ignorerar anmälningar. kontakta länsveterinären om de inte sköter sitt jobb...)

Det är tråkigt att folk tror att när hästarna är 15år så är dom "gammla" nu för tiden och ska trappa ner...Här är min kille! 28år- 29år i maj, Fräschare kille får man leta efter! :) vi tävlade tills han va 25år då han är min andra tävlingshäst, fick han när han var 19år och de finns ingen som gjort så mycket för mig! Han är anledningen till min lyckade tävlingskarriär idag. Han rids fortfarande varannan dag ungefär och tränar lättare hoppning och dressyr. Nästa vecka ska han få göra en liten flash back och hoppa lite på terrängbanan vilket han älskar! :)

1952_1077189043777_1825_n.jpg

Så länge hästar far illa så fortsätter man att anmäla, så enkelt är det. Annars får ni ju eskalera det, som ameo säger.

Till att börja med så faller din häst inte in i den kategorin.

Mina åsikter ang gamla hästar gäller de som ser fallfärdiga ut snarare..och det finns många äldre/gamla hästar som glöms bort eller så ska det anses vara okej i folkmun att de är stela, överviktiga, raggiga..varför då om det går att göra något åt? I allmänhet verkar det ok att äldre djur är smällfeta, stela osv just för att de är "gamla", men det är ju snarare så att man förvärrar deras hälsa. Lite ungefär som nämnt tidigare: att det är gulligt/okej med tjocka ponnyer..

En frisk häst oavsett ålder om du ger den det foder den behöver, motion och övrig vård ser de ut som en helt okej häst. Så att en gammal häst får se ut hur som helst köper jag inte.

Klart ingen äldre häst är i samma form som när den var yngre..men det ska inte heller vara överdrivet åt totalt sönderfall - Det är då jag anser att hästen inte kan vara vid ett bra hälsomässigt skick och i vissa fall kanske det är dags att fundera på ett avslut eller i alla fall undersöka varför den då ser förfärlig ut, kanske är den sjuk?
När jag skrev att de ska se fysiskt fina ut så menade jag att de ska se acceptabla och välmående ut.

Lägger till:

Det är liksom skillnad på om hästen har lite svankrygg eller lite bukmage mot att den har markant svankrygg, stor bukmage, inga muskler, väldigt raggig/ful päls och ser allmänt matt ut.

Lite/enstaka ålderstecken är okej men inte allt på en och samma gång.

Det du beskriver låter som ren vanvård. Att hästar åldras är sin sak. Det gör även vi. Helt ok att pensionera en gammal häst och acceptera att den tappar lite muskler också tycker jag. Men att låta hästen bli mager som ett staket och ändå rida runt på den är oacceptabelt. Man undrar hur den tänkte som gav bort sin gamla kompis till den person som du skriver om längre ner i tråden, som använder sin magra åldring som ridskolehäst för barnen och sig själv.

Klart ingen äldre häst är i samma form som när den var yngre..men det ska inte heller vara överdrivet åt totalt sönderfall - Det är då jag anser att hästen inte kan vara vid ett bra hälsomässigt skick och i vissa fall kanske det är dags att fundera på ett avslut eller i alla fall undersöka varför den då ser förfärlig ut, kanske är den sjuk?
När jag skrev att de ska se fysiskt fina ut så menade jag att de ska se acceptabla och välmående ut.

Det här kan jag skriva under på, däremot. Hästar ska inte vanvårdas, gamla som unga. Men acceptansnivån är, av naturliga skäl, lägre för hur hästen "får" se ut och ändå anses frisk när den blir till åren. Sen misstänker jag hästägare kan bli lite blinda om åldrandet kommer långsamt på deras ögonsten. "Vad gör ett vitt hårstrå till", liksom. Det är ju lättare om det händer snabbt.

Vi hade ett sto som blev riktigt gammalt bara över sommaren trots att hon bara var strax under 20. Då är det ju så mycket enklare att se. I det här fallet var det borrelia/erlichia som var boven. Hon behandlades men blev inte märkbart bättre. Men vet tyckte att det inte var någon större fara på taket, de gånger denne var ute, och att hon gott kunde få vara kvar ett tag till om inget drastiskt hände. Särskilt som hon var dräktig. Men ärligt talat såg hon rätt illa ut vår fina lilla dam. Inte som de fallfärdiga vrak som du beskriver, men inte frisk heller.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10